HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rumförstärkning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/06/19 :  14:38:07  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Hur fungerar det med rumförstärkning?
En baslåda som spelar ned till 30hz +-3 db,
vad bidrar då rummet med? 10hz djupare?




---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/06/19 :  14:54:51  Show Profile Send KC a Private Message
Det korta svaret är att det beror på

Strikt sett så gör inte rummer att högtalaren spelar djupare, men
beroende vart du placerar högtalaren och dina öron kan rummet förstärka
frekvenserna under 30HZ så mycket att den baslådan "spelar" ner till 20HZ.
Men rummet kan lika gärna göra så att lådorna bara "spelar" ner till 50Hz,
om du placerar lådan och/eller örona nån annan stans.

Förstärkningen/försvagningen sker hja rumsresonanser, vilka kan vara
mycket jobbiga. Du skall ha mycket tur om rumspåverknan är positiv.
Bättre att försöka eliminera den än att räkna med den som nåt sorts
hjälpmedel.

Vi hörs! Skall i väg till Röda Havet och dyka nu
(tors-fre är helg här).
/K
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/06/19 :  15:01:13  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
OKEJ

ha det bra, se upp för sea snejk!


---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/06/19 :  15:06:10  Show Profile Send Nagref a Private Message
Rumsförstärkningen fungerar vid riktigt låga frekvenser beror inte på resnonansmoder utan på att rummet i sig själv fungerar som akustisk fjäder. Detta beror på storleken på rummet och hur väggarna är beskaffade. Är rummet tätt så får rummets lyftverkan ner till noll Hz en andra gradens funktion (12dB/oktav) och kan idealt vara inversen av hp-filtreringen hos en sluten låda. Då får man en frekvensgång som är rak ner till statiska tryck. Vill du simulera så kör en invers av en andra ordningens högpassfiltrerande butterworthfunktion med en 6dB punkt vid ungefär 20Hz. Det är väl det närmaste man kan komma en generell lösning...



The world is my oyster..
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/06/19 :  16:12:26  Show Profile Send markku a Private Message
Jag har hemma Master Handbook of Acoustics, och jag minns fördelning av frekvensområdet i fyra zoner:

Den lägsta zonen begränsar sig uppåt till frekvensen, som rummets längsta mått ger. Detta beräknar du gennom dividera 172,06 med mått i meter.

Som ett exempel 5,00 meter ger 34,412 Hz rumresonans. Allt under detta påverkas inte av rummet.

mvh
Markku



< Support North American Drillers >
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/06/19 :  16:30:27  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej alla!

Nu har jag letat mig hit också...hoppas jag är välkommen.

Rummets inverkan är STOR speciellt i basen. Den kanske inte alltid får högtalarna spela djupare men dock starkare jämförts med ute i fria luften. Dels får man förstärkningar av de närstående väggarna (kavitetseffekt), och på detta ytterligare en förstärkning pga av stående vågor. En baslåda kan få förstärkning på upp till 18 dB teoretiskt sett, om den ställs i ett hörn (6 dB från vardera golv, bakvägg och sidovägg). I verkligheten är förstärkningen mindre, beroende på vilka typer av väggar och golv man har. Golv och väggar som vibrerar (trä ex) ger mindre bidrag. Sitter man sedan mot en vägg och lyssnar blir bashöjningen ännu högre (+6 dB till).

Fördelen med denna kavitetseffekt är att man kan (om man har en subba) sänka volymen i basdelen och få den att jobba lite mindre. Dvs man får en sänkt distorsion men fortfarande samma ljudnivå. Nackdelen är om man har vanliga högtalare, att basen ofta blir för stark. Det beror liote på högtalarens konstruktion också.

Ovanstående det gäller alla frekvenser under ca 80-100 Hz; man får inte så mycket djupare bas bara starkare.


Till detta kommer stående vågor (rumsresonanser), som kan ge ytterligare kanske 10-15 dB, men bara vid givna frekvenser som beror på rummets dimensioner. Stående vågor är dock inget som man vill eftersträva eftersom det ger ringningar i basen (den blir utsmetad i tiden). Så man vill nog inte utnyttja dessa för att få en djupare bas.

Se en mätning här ex;


http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/Rum.htm


Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, ty jag var redan glad"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000