HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Deep Purple - Bananas!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/01 :  00:58:59  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Sitter just nu och lyssnar på deras senaste platta "Bananas". Har inte hört hela ännu, men kan trots detta verkligen rekommendera det här. Otroligt tight, "go" gitarr (Morse), och kanonsång av gamle Gillan.

Låter kanske som det bästa dom gjort på 20 år!!

Edit: Naturligtvis så har dom med värsta dansbandseländeslåten :/
Låten "Haunted" kunde dom gett till Vikingarna eller nåt, istället för att förstöra en så lovande platta. Argh så ledsen jag blir. Faktum kvarstår dock. Nästan allt annat svänger finfint. :)

-Vecc

Edited by - vecc on 2003/09/01 01:15:55

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/09/01 :  09:51:34  Show Profile Send srv a Private Message
Köper förmodligen den. Steve Morse är en mycket intressant gitarrist. Lyssnade en del på hans soloprojekt. Har aldrig hört han lira hårdrock. Blir nog även ett besök på konserten i höst.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/09/01 :  09:53:22  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Skall genast gå och köpa skivan. Har precis bokat biljetter till konserten i Malmö 28 November oxså.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/09/02 :  13:15:24  Show Profile Send Lelle a Private Message
Är inte den skivan "kopieringsskyddad" Har för mig att Ginza skrev det.

Kan tyvärr inte köpa såna av principskäl

Synd för mig att den verkar vara bra Får väl ladda ned den istället

Think different.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/09/15 :  17:08:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Har gillat Deep Purple ända sedan jag som finnig tonåring köpte mina första skivor i mitten av 70-talet.
Steve Morse innebar en rejäl nytändning och plattan Purpendicular som kom -96 är något av det bästa dom gjort.
Uppföljaren Abandon som kom 3 år senare är inte lika bra men rätt ok.
Så när det nu dröjt 5 år till nästa platta var mina förväntningar rätt höga.
En sådan besvikelse det blev.
En sådan djävla dålig platta. Den klart sämsta dom släppt någonsin.
Dom verkar inte ens brytt sig att försöka skriva låtar, utan bara gått in och jammat lite trött i studion.
Har dom ingen självrespekt kvar?
Jo, Jon Lord möjligtvis, för han såg väl vart det barkade hän, och löste ut sin fallskärm innan dom andra gick in i studion.

För första gången på länge håller jag med Aftonpressen som kallade det här för meningslös gubbrock.

Skivbolaget har försett skivan med kopieringsskydd, men det bästa kopieringsskyddet har Deep Purple själva hittat på : Att göra en så dålig skiva att ingen skulle drömma om att vilja kopiera den.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/09/15 :  23:24:16  Show Profile Send hal a Private Message
vecc: "låter som det bästa dom gjort på 20 år"
Björn-Ola "En sådan djävla dålig platta. Den klart sämsta dom släppt någonsin."

Vem skall man tro på...
Bor Ni på samma planet ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/16 :  00:04:32  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Antar att Purple är en grupp som rör upp känslor. Att det är svårt som trångsynt gammal "Ändra-inget-eller-utvecklas-överhuvudtaget-utan-kör-i-samma-gamla-invanda-mönster" purplediggare, så kanske det är tufft att acceptera denna plattan. Men om man som jag gillar att höra "gamla" Deep Purple" med inslag utav Dixie Dregs, Progrock och en del annat, så är albumet en fröjd. Jag hittar faktiskt bara en riktig kalkon på detta albumet. Det är låten "Haunted". Den borde aldrig ha spelats in, inte av nån.

Mvh,
Vecc
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/09/16 :  00:38:44  Show Profile Send hal a Private Message
Tack vecc...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/09/16 :  08:30:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är just bristen på utveckling som jag hakar upp mig på.
Därav "gubbrock".
Låtarna låter som allting annat man hört från gubbrockare, fast sämre, man har t.o.m. med en låt som Vikingarna skulle kunna ha med i sin repertoar.
Att jag blir upprörd beror på att jag älskar Deep Purple. Men jag hatar Bananas.
Därför känner jag mig sviken.

Kul förresten att vi kan tycka så olika. Det gläder mig faktiskt att det finns andra som gillar plattan.
Det är inte första gången jag tycker annorlunda. Vi lyssnar väl med lite olika infallsvinklar.
Olika förväntningar spelar naturligtvis in också.



"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/16 :  09:23:05  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Ok, men sen Steve Morse kom så har ju "gubbarna" VERKLIGEN förändrats. Numera låter det ju faktiskt som dom har skoj när dom lirar. Plu att influenserna från Morse är ju övertydliga. Jag kan inte riktigt förstå att du som gammal Purple-fan då säger att dom stampar i samma spår. ;)

Men du har rätt, smaken är som den berömda baken :)

- Vecc
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/09/16 :  09:28:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men du kan väl ändå inte mena att Bananas når upp till den höga standard dom har på Purpendicular?
Där satte dom ribban för den standard dom uppenbarligen klarar av. Nu springer dom bara igenom lite lojt och tar med sig ribban på vägen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000