HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Gitarr-förstärkar-låda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jan-Erik
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/08/31 :  17:42:34  Show Profile Send Jan-Erik a Private Message
Halloj!
Funderar på att bygga högtalarlåda med bredbandselement, avsedd för elgitarrspel. Storleken spelar inte så stor roll, men hellst inte allt för bammsig. Jag skall ha den i lägenheten, men det ska även gå att kräma på ordentligt då jag då och då behöver använde grejorna i lite större sammanhang...
Det som jag är mest intresserad av nu är någon slags hornkonstruktion, så att det räcker med bara 1-2 element. Skulle det fungera bra att ha ett bredbandsellement i ett kvartsvågs-horn, med bra transientsvar genom hela registret, eller skulle någon annan konstruktion fungera bättre? Eller är det rentav jag som är ute på hal is när jag babblar om hornkonstruktioner till gitarr-lådor??
Ge lite tips och råd ifall ni kan!
(Hellst skall lådan också gå att använda som bashorn utifallat...)

//Janne

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/08/31 :  23:44:51  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
bygg en llåda med hornformat basreflexrör/basreflexgång

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Jan-Erik
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/09/01 :  17:37:25  Show Profile Send Jan-Erik a Private Message
Och då skall jag gå efter villka "regler"?? Ska basreflexröret vara lika långt som ett vanligt vid en viss avstämning och ha lika area på mynningen som med ett vanligt basreflexrör, men ha det smalare innuti själva lådan?
Förklara tack
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/09/01 :  18:19:16  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
enda beskrivningen jag har på ett dylikt horn är en byggnadsbeskrivning i ett nummer av radio och television.
om du kan vänta ett pa veckor tills jag fått ett snabbare internet så kan jag skicka hela artickeln inscannad.

det är en väldigt enkel konstruktion som visserligen har en gaska bucklig frekvenskurva fast det går säkert att fixa.
jag har en ganska utförlig beskrivning där det även står hur man ska placera den för att få bäst ljud. 0,1m från väggen hade den varit när de fått bäst mätnngar. den skulle även stå nära golvet.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Jan-Erik
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/09/01 :  18:36:48  Show Profile Send Jan-Erik a Private Message
Det vore hiskelikt snällt av dig att skicka det senare
Jag har ingen brådska, och det finns kanske någon annan med andra tips jag får tid till att betänka
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/09/01 :  23:48:44  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Gittarist som jag är har jag då aldrig sett basreflex i gitarrlådor. Mitt tips är att kika på Marshall (neutrala, "industristandard"), Peavey (5150-lådan, rå som bara den ) eller varför inte Behringer (budgetlådor). Marshall använder sig av Celestion-element. De andra vet jag inte vilka element de använder. Basreflex tror jag definitivt inte på. Du vill ju ha snärt och tight ljud eftersom gitarren som instrument är snärtig och tight.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/09/01 :  23:56:50  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
ok, jag kan göra det men påminn mig gärna, mitt minne är inte helt vad det borde vara.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/09/01 :  23:59:25  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... Marshall använder sig av Celestion-element ...

... och Fender använder JBL

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/02 :  00:05:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
och Fender använder JBL

Därför använder man Marshall toppar med Fender lådor.
Usch nu blev jag sugen på att lira igen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/09/02 :  00:53:01  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Nope...därför använder man MESA/BOOGIE slutsteg med Marshallådor......

0hm
Go to Top of Page

Jan-Erik
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/09/02 :  17:29:10  Show Profile Send Jan-Erik a Private Message
Och behringer använder Jensen. Jaa ja, det där vet man ju sedan länge
Det var just så att jag ville slippa betala för loggan, utan bara köpa ellementen. Snål som man tyverr måste vara tänkte jag att om jag istället för att bygga en låda med 4 shcjyssta bredbandare bara köpte 2, och lät dom sitta i en låda med bra verkningsgrad.

Följdfråga, dum och lite smått onödig: Är högtalarlådor, typ Marshalls 4*12or, slutna eller helt öppna på baksidan??
Klura på den ni!
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/09/02 :  23:28:01  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Smaken är som bekant forskilleli. Ett veckat horn med en Philips AD 12100 är mumma för mina öron, speciellt om den matas med ett rörslutsteg. Har haft veckade horn både till gitarr och till hajfaj.
Josty Kit hade en bra ritning i sin katalog nån gång... way back when..

Kevin O Connor, förespråkar "detuned"lådor. Principen är att man tar en 2-12a och sliter ut ena elementet. Detta hål får tjänstgöra som typ basreflexöppning. Enda kruxet att hans lådor blir ÄNNU större än en 2-12a fast med bara ett element.
EXtremt lättbyggt. Och enligt honom: HÖG verkningsgrad och välljudande.
Har precis blivit färdigt med ett sånt bygge. Men har inte testat ännu. Måste bli färdig med min rörförstärkare först.
brumelibrum

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/09/03 :  00:05:45  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jan-Erik

Marshalls 4*12:or är helt slutna, liksom de andra jag nämnde. Om du skall få mig att klura vill det nog till lite tuffare frågor än så .

Om du söker budget varianter så råder jag dig snarare att kika in på www.vendolin.se. Där hittar du lådor till bra och ibland perverst bra priser.

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/09/03 00:07:58
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000