Author |
Topic |
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/08/31 : 01:12:29
|
Jag har två gamla vinylspelare hemma och tänkte höra lite vad som kan löna sig att uppgradera på dom. Det är en DUX 5677 och en Akai AP-003 båda från 70-talet antar jag. Skulle vara kul om någon visste lite om dom..Vilken är/var bäst? Nypris? etc Jag lyssnar inte på vinyl så jätteofta och tänkte ha den ena spelaren hemma och den andra till mina föräldrars anläggning. Nålarna är förstås körda i bägge. Lönar det sig att köpa ny pickup eller räcker det med ny nål? Man kanske skulle gå ett steg till och byta tonarm modda skivtallrik och upphängning och skaffa nytt RIAA, men då börjar det kännas som det bästa vore att köpa en bättre spelare med en gång. Vad tros och vad sägs. |
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2003/08/31 : 08:42:06
|
Ta du och leta efter en bugetspelare i stället det finns en hel del du har modeller från Projekt,Rega mfl.tillverkare än och hålla på att lägga ut pengar på något som inte blir riktigt bra. Mvh |
|
|
Comus
Member
321 Posts |
Posted - 2003/08/31 : 12:13:19
|
Hej Flintan!
Kan det vara dessa?
DUX Sound project SX 5677, remdrift, Pickup GP 400 II, inbyggd nåltrycksvåg, nypris 800:- 1981
AKAI AP-003C, remdrift, Pickup AT-11, nypris 900:- 1978
Enligt de böcker jag har så ser de rätt trevliga ut på bild, det är ju inga "värstingar" men ändå ( i och för sig så är jag svag för lite äldre stereoprylar).
Mvh / |
Comus |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/31 : 12:20:59
|
Eller köp en begagnad enklare spelare av nyare modell, det borde ge bäst resultat till billigaste kostnad. Spelar du sällan finns det ju ingen anledning att "ösa" ut pengar. |
Bravo |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/08/31 : 12:27:28
|
Med budgetspelare menar du en billig spelare av ett känt märke? Annars är ju dom jag har väldigt budget och att köpa en ny nål kostar bara några hundra. Så det skiljer en del mot att köpa en bättre spelare för kanske 2-3tkr. |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/08/31 : 12:34:40
|
Comus, tackar dom är det. Dux'en känns mar gedigen i upphängning och drivning men har mer plastdelar. Akai spelaren har ingen flytande upphängning men någon form av fjädring mot stereobänken och är tillverkad i aluminium och trä. Den har inte heller elektronisk kontrollering av hastigheten som Dux spelaren har utan man flyttar remmen med en knapp mellen två olika lägen på axeln från motorn.
Bravo, har du några förslag? |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
|
|
Topic |
|