HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audio physics Yara?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/22 :  12:41:00  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Efter Sladds lyriska lyssningsintryck av Avanti så undrar jag om dom lite mindre modellerna. Finns det en röd tråd där ex soundstage är en vital del? Eller finns det någon modell som inte alls håller samma mått?

Jag har tyvärr inte pengar till Avanti eller Qrs Neptunus utan får drömma om högtalare i Monk - Callisto klassen. Det är ju inte helt fel det heller + att mitt lyssningsrum lämpar sig bäst för lite mindre golvare eller stativare.

Var avnjuts Audio physics i Västsverige??

Dan

Edited by - Dan Brickman on 2002/08/22 12:41:5

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/23 :  06:38:15  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Ingen som känner till var dom säljs i väst??

Kanske hos någon ny handlare att driva till vansinne för Brickman med sina jobbiga frågor?

Da
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/08/23 :  08:19:01  Show Profile Send Gebex a Private Message
För tillfället verkar det främst vara Esoterisk-hifi och Reference Audio som arbetar med högtalarna. Men förhoppningsvis börjar någon i västsverige arbeta med dom efter att de visas på Arkenmässan. Jag skulle själv gärna vilja lyssna på dom i Västra Sverige.

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/23 :  08:28:38  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Ursäkta min nyfikenhet men jag ser att du har cd och amplifix. Jag antar att du är mycket nöjd med dina Avance?
Är det golvare?

Jag har en amplifix på gång så efter den så är det dags att pensionera mina Rega. Jag har starka funderingar på Qrs Callisto eller Mårten design Monk men jag vill ju gärna höra fler högtalare.

Avance säljs på Telehå eller?

Da
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/23 :  08:46:30  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Callisto eller Monk, där har vi en spännande duell som kommer att bli klassisk i flera år. Båda har tydliga kompromisser men det är nog omöjligt att kora en "vinnare".

Audio Physic har en tydlig målsättning på allt som görs och det handlar om luft och 3-D. Joachim Gerhard är en fena på att sätta upp system så att de försvinner. Tänk om Björn i Audionords rum och Gerhard tillsammans sätter upp ett Audio Physic-system. Då får man ju gå och lyssna själv. Fast de kanske kör så högt att man från rummet intill redan är less.... Eller blir det ett par knallgula Watt/Puppy 7:or som Björn kommer att dema i Ferrariröd overall?

Själv kör jag ballongdansen i år, man måste ju dra folk...

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/23 :  09:40:16  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Ja, just den jämförelsen är hemsk. Sist jag plågade Olle så tyckte jag att Calliston hade lite mer kött på benen. Fast jag gillar Monks design så förbaskat mycket + det där med mitt lyssningsrum så jag måste bara lyssna en gång till. Utseendet (jo, lite viktigt är det allt) på Audio ps högtalare är... riktigt vackert.
Sedan kan jag inte hjälpa att det skulle kännas fint i själen att fortsätta stödja svensk hifi.

Da
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/23 :  09:46:56  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Calliston upplever jag som jämnare, "bra på allt". Monken är "bäst" på några områden....

Båda är svenska....

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/08/23 :  12:12:17  Show Profile Send Gebex a Private Message
quote:

Ursäkta min nyfikenhet men jag ser att du har cd och amplifix. Jag antar att du är mycket nöjd med dina Avance?
Är det golvare?

Jag har en amplifix på gång så efter den så är det dags att pensionera mina Rega. Jag har starka funderingar på Qrs Callisto eller Mårten design Monk men jag vill ju gärna höra fler högtalare.

Avance säljs på Telehå eller?

Dan

Jag är mycket nöjd med mina trevägs Avance Delta 3 som är BW golvare. De var Avances topphögtalare 94-95 tror jag. Jag har dock själv börjat att fundera på om Miles II skulle passa mej bättre men jag har inte tagit ställning ännu. Och enligt min mening så kostar Miles II hemskt mycket pengar. Monken har jag lyssnat på tillsammans med SAT. Jag saknade bas och tyckte att diskanterna på de andra högtalarna från Leif (MD) är mycket bättre. Att stativare inte går så långt i bas är ju ganska vanligt och är inget som helst fel om man inte känner att man prioriterar att höra allt. Jag vet inte om stativare någonsin kommer att tilltala mej. Men man skall aldrig säga aldrig.

Avance säljs på TeleHå som också är generalagent för dessa högtalare i Sverige .

Edited by - Gebex on 2002/08/23 12:54:5
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/24 :  01:10:12  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Jag har dock själv börjat att fundera på om Miles II skulle passa mej bättre men jag har inte tagit ställning ännu. Och enligt min mening så kostar Miles II hemskt mycket pengar. Monken har jag lyssnat på tillsammans med SAT. Jag saknade bas och tyckte att diskanterna på de andra högtalarna från Leif (MD) är mycket bättre. Att stativare inte går så långt i bas är ju ganska vanligt och är inget som helst fel om man inte känner att man prioriterar att höra allt. Jag vet inte om stativare någonsin kommer att tilltala mej. Men man skall aldrig säga aldrig.

Hej!
Om du vill ha även TP diskant, och det vill man, så tycker jag du skall kolla in GoldenAge-högtalarna. Dawn Linnea har ju TP-element och kan kompletteras med basdel(GA´s egna exempelvis!) om du skulle känna för det!

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/24 :  12:47:09  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:

quote:

Jag har dock själv börjat att fundera på om Miles II skulle passa mej bättre men jag har inte tagit ställning ännu. Och enligt min mening så kostar Miles II hemskt mycket pengar. Monken har jag lyssnat på tillsammans med SAT. Jag saknade bas och tyckte att diskanterna på de andra högtalarna från Leif (MD) är mycket bättre. Att stativare inte går så långt i bas är ju ganska vanligt och är inget som helst fel om man inte känner att man prioriterar att höra allt. Jag vet inte om stativare någonsin kommer att tilltala mej. Men man skall aldrig säga aldrig.

Hej!
Om du vill ha även TP diskant, och det vill man, så tycker jag du skall kolla in GoldenAge-högtalarna. Dawn Linnea har ju TP-element och kan kompletteras med basdel(GA´s egna exempelvis!) om du skulle känna för det!

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation"

Fast då måste jag väl sätta ihop dom själv?

Da
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/25 :  00:28:04  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

quote:

quote:

Hej!

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation"

Fast då måste jag väl sätta ihop dom själv?

Dan

Dom säljs både som färdiga högtalare och som byggsatser.
En färdigbyggd Linnea kostar 20 papp och byggsatsen kostar ca 11 men då får man bygga lådan själv.
http://www.goldenagemusic.se/swe/hifi/index.html

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000