Author |
Topic |
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/08/29 : 22:39:37
|
Hej! Startade en tråd för ett tag sen om att det finns många usla CD. Efter att ha lyssnat på en bra CD-spelare är jag beredd på att ändra mig. Det visade sig att i nära alla fall är det min gamla CD-spelare som är boven. Lite pinsamt att upptäcka detta men man lär sig något nytt varje dag. Oj vad min gamla CD-spelare får pisk! Suck den duger väl i någon skräpanläggning men nu har jag förstått vikten av en bra signalkälla, testa själv om du har en gammal trött spelare! |
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/08/29 : 23:03:33
|
Ditt inlägg hedrar dig! Jag har väl haft liknande föreställningar om inspelningar och CD-formatet. Visst finns det dåliga inspelningar och CD-formatet har sina begränsningar men med rätt utrustning går det att gräva fram mycket ur spåren. Testa alltid med "dåliga" skivor också så det inte blir en allför senkommen upptäckt om spelaren obarmhärtig fokuserer på alla brister i inspelningar snarare än att ta fram en sammanhållen ljudbild.
|
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2003/08/29 : 23:10:54
|
så sant,...så sant. Sålde min rotel 991 idag. Och fick nu koppla in min philips-dvd som signalkälla istället.
summa= mina tidigare så "bra" ispelningar lät (ursäkta uttrycket) SKIT Nu kan jag även tillägga att jag var helt beredd på denna effekt av mitt handlande. Men ändå. Så på nåt sätt gäller fortfarande det gamla ordspråket; "-det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder".
jaja, jag är trött. Kan jag erkänna på en gång |
kabelskitsnackare
|
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 02:34:02
|
Snutten, bara nyfiken, vad har du för CD-spelare? Innan och efter.. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 05:48:40
|
Givetvis lockar en bättre spelare fram musik även ur dåliga CD, men det hindrar inte att många cdutgåvor fortfarande är dåliga. |
Bravo |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 09:58:31
|
Kul att vår lilla debatt i din tidigare tråd nu kommer till heders igen, framför allt kul att du får MER ut av din skivsamling. Nu kanske ni förstår vad jag och några till med mig hävdade att det faktiskt är CD spelarens kvalite som är mer kritisk än CD-mjukvaran. Det finns skitjobbiga produktioner, men någon tekniker eller producent vill ju ha soundet på ett vist sätt av olika anledningar. När man nått en viss nivå på kvaliteten på CD-spelaren kommer mer av musiken och mindre av obehagligheterna fram. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 10:00:51
|
flintan: jag har en gammal Pioneer PD-S901 från 1993 som då hyllades i pressen. Låg på ca 5500 kr då. Nu har jag en Marantz CD-17mkII KI Signature hemma till låns. Det är en modifierad CD-17 (av Ken Ishiwata hos Marantz). Ligger på ca 19000 ny. bravo: jo visst finns det skräp, men om man har en mindre bra spelare låter de ännu sämmre. adagio: jag förstår helt vad du menar nu. Anders47: det verkar inte vara så att spelaren fokuserar på det dåliga, den låter homogen och ganska varm vilket kanske kan vara en fördel eftersom CD-mediet ibland beskylls för att låta kallt? Det enad som gör mig lite tveksam till att behålla den är att fjärrkontrollen ser ganska sliten ut på de mest använda knapparna, så att den skulle vara ca 2 år gammal som de sa i butiken tror jag inte riktigt på. Den är inköpt hos dem från början och förra ägaren har bytt in den där så det borde ju inte vara några problem (om än lite jobb) att ta fram datumet då den såldes för första gången. |
Edited by - Snutten on 2003/08/30 10:11:08 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 14:55:56
|
Åldern är väl inte så viktig om det är fråga kvalitetsmaskiner och ljudet är vad man vill ha, det går ju alltid att reparera om det skulle vara nödvänligt. Beggade grejer kostar ju oftast hälften av nypris så det är bara att tuta och köra. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2003/08/30 14:56:59 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 17:00:54
|
Jo det borde inte vara så farligt att slå till. Fick idag bekräftat att den är 2 år och 3 månader gammal så det är inte så farligt. Dessutom bad jag butiken att kolla upp om man kan köpa en ny fjärr om man vill och vad det kostar, kul att veta. Men jag tror just nu att den blir kvar hos mig. En bra spelare att njuta av tills formatkriget lagt sig (om det nu gör det inom rimlig tidsrymd). |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 17:14:45
|
Jodå "Snutten", det är helt rätt, en bra spelare spelar så att säga mera musik men det är inte det som retar mig först och främst, utan detta faktum finner väl de flesta fullt naturligt.
Det är när man hör en riktigt bra inspelning på en vanlig cd som man inser potensialen i mediet och vad man oftast går miste om när skivbolagen inte bemödar sig.
Att en dålig skiva låter bättre i en bra spelare än i en sämre spelare gör ju inte skräpprodukterna bland mjukvaran mer ursäktlig. |
Bravo |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 17:41:41
|
Nej jag håller med dig bravo, men kanske lägstanivån höjs med ett nytt format som SACD eller DVD-A. Men detta återstår att se. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 18:05:16
|
En mycket from förhoppning men vem vet.
Vem vinner formatkriget? Är "svensson" egentligen intresserad av bättre ljud? Bemödar sig bolagen, eller ska de bara ge ut all gammal skåpmat på nytt osv.
Det finns tyvärr massor av om.... |
Bravo |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 18:37:11
|
Jo precis, Ken Ishiwata sa i en intervju i senaste H&M att han inte tror på vare sig SACD eller DVD-A, ganska intressant och jag tror inte att han är helt fel ute, han är en gammal räv i hifi-branschen som säkert sett/hört det mesta och har många erfarenheter.
|
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 20:15:15
|
hej! samma blev det hemma hos mig-en cd17 ki och lite finjustering på högtalarna.plötsligt lät 8 av 10 cd kanonbra! medan kanske max 3 av 10 lät hyfsat förr.det är ingen liten förbättring jag talar om heller! det gick från analytiskt öronskäreri till "kan imte låta bli att stampa takten till allt tom.skitmusik".det är ju inget dåligt tweak! |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 20:33:55
|
Jag kan inte annat än hålla med, det är precis min erfarenhet "pak". Jag framhärdar definitvt och oavbrutet "skit in, skit ut" filosofin. En bra spelare kan locka fram mycket musik även ur i övrigt mediokra anläggningar, trots att den uppgraderingen sällan är den dyraste. (I min anläggning är dock av en tillfällighet CD/DAC de dyraste komponenterna. )
Ken är nog någonting på spåren "Snutten", jag har sett flera som spånat över samma tanke att det ev. blir ett tredje nytt format som istället ersätter de gamla. Fortsätter det så här kan nog skiv- och apparat- industrin mycket väl mer eller mindre gräva sin egen grav. Kvar skulle då bli vanliga DVD även för musik gissningsvis till stort förfång för välljudet. |
Bravo |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 23:11:07
|
Så länge inte skivbolagen på allvar släpper artister (som säljer mkt skivor) på sacd eller/och dvd-audio har jag svårt att se att dessa format skulle få något riktigt stort genomslag. Men det är klart, börjar sony ha med sacd i sina mircoanläggningar i framtiden kanske även "svensson" börjar intressera sig för de nya superljudsformaten, även om de säkert inte hör skillnaden i sina sunkiga kompaktsystem! |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 23:26:59
|
efter att ha råkat vara på en pressvisning(vet inte hur jag råkade hamna just i en sån)av sacd i absolut hi end klass av dyra sorten,så gick jag och en kompis därefrån med en blixtrande huvudvärk!klart att det lät häftigt,men fan vad jobbigt att lyssna på.aldrig mer sacd för mig!har haft en sån spelare,men är inte alls ens lite imponerad.det låter ju "tillgjort" på nåt vis.nej.tacka vet jag vanlig cd på en bra spelare! |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 23:33:11
|
pak:
skulle du kanske kunna utveckla ditt inlägg lite mera? Vad menas med att det låter "tillgjort" på nåt vis?
mvh,
|
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 23:40:58
|
svårt att förklara. överdriven lyster,jobbig diskant,lite som man skruvar på för mycke skärpa på tvn-kanske dum jämförelse men ändå.öronen ansträngs utan att man direkt märker det,förän efteråt. |
|
|
|
|
Topic |
|