HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Äntligen bestämmt mig ?!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/08/29 :  15:53:53  Show Profile Send Sudden a Private Message
Det blir ingen ny stereo till hösten..... med taket på 50.000
Jag lugnar mig och väntar istället på egen lägenhet/hus innan jag köper något så dyrt.
Nu sänkte jag taket till 20 istället
Och skall köpa mig en mer musikalisk stereo som passar bättre in i mitt lilla rum (ca 15kvm).

Det jag är ute efter är Stärkare, CD, Stativhögtalare, högtalarstativ plus kablar. Under 20.000

Nu är det så att jag vill ha det nytt, känslan att packa upp och spela in går inte att beskriva och måste bara upplevas gång på gång.

Tyvärr så har mitt kunnande fastnat hos rotel, nad m.fl. Det jag menar är dessa märken som alla har, så kom gärna med förslag på lite udda märken.

Jag har kollat på Rega Brio, Totem Dreamcatcher. Men inte fastnat för någon CD.

Snälla ös in förslag! =)
5 för förstärkare
5 för cd
3 för stativ och kablar
7 för högtalare

om man ökar i en stapel så måste man dra ner i en annan

/Sudden (Behöver hjälp)

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/29 :  16:02:34  Show Profile Send Aton a Private Message
"Förändringar är inte alltid förbättringar."
Du kanske borde följa din egen devis. Är ett komplett system med nypris 20' kr en given uppgradering jämfört med det du har idag?
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/08/29 :  16:06:30  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Angående högtalare och stativ måste jag bara få föreslå Quad 12L (4900:-) + Empire RC24 (2500:-) stativ som ett själklart alternativ.

CD-spelare: Rotel RCD-02 - 6500:-

Förstärkare: Rotel RA-01 - 4500:-

Signalkabel: Qed Qunex2 - 500:-

Totalt = 18900:-

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2

Edited by - RotelPower on 2003/08/29 16:12:23
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/08/29 :  16:08:21  Show Profile Send Sudden a Private Message
Svar ja!
Eller nja... Jag är kanske inte ute efter "bättre" ljud.
Utan mer musikalitet. Ett annorlunda ljud.
Det jag har nu är H/K 670 och ett par STOORA golvare med dubbla 8or av märket Quadral. Detta är låter ganska hårt och med mkt bas. Svårt att skönlyssna. Det är mer bara på eller av
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/08/29 :  16:27:12  Show Profile Send Sudden a Private Message
Har kollat på Empire RC24 och de är ju sååå snygga
men är det värt att lägga 2500 på stativ?
Känns som om man kan lägga 2000 till på högtalare??
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/29 :  19:47:43  Show Profile Send brumel a Private Message
Börjar lukta lite Linn Classik + stativare här tycker jag. Musikalisk inte stor och blaffig. Det senare min egen tolkning av det ljud du inte vill ha. Sen om du inte vill ha det jag vill ha så what the heck..
Eftersom kostnaden för separata enheter i den här prisklassen inte står i paritet med ljudkvaliten du får med Classik så blir det mitt standardsvar.
Stativ och kablar tycker jag inte får ta för stor plats i din budget. Såg ett stativ idag för 3400 kr.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/08/29 19:49:29
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/08/29 :  22:01:27  Show Profile Send Sudden a Private Message
Vad kostar Linn Classik?
Och var finns denna att köpa?
Länk till svensk åf?

Tack för förslaget
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/29 :  23:43:22  Show Profile Send Michael G a Private Message
Hej Sudden,

Jag kan ingenting om apparater, men jag har hållit på litet grand med kablar. Eftersom du knappast skall köpa kablar för ett antal tusen kronor, så kanske mitt tips kan vara intressant:

Högtalarkabel EKKJ 2,5 kvmm. Det finns som 3-ledare (där man struntar i ena ledaren) och även som 4-ledare om du skall bi-wira. En 10-metersrulle kostar c:a 200 kr, så även om du behöver komplettera med kontakter så håller den sig väl inom din budget.

Signalkabel, jag kör med RG62. Det blir ju en del lödande och pill, men med jyssta kontakter blir det ett par hundra kr per kabel. Ett helt OK färdiglött alternativ är biltemas trippelskärmade kabel. Jag har för mig att den kostar mellan 100 och 150 kr beroende på längd.

Det finns skribenter på forumet som inte betraktar detta som hifi, men med din budget, så tror jag att du får mycket svårt att få tag på något påtagligt (ljudmässigt) bättre i kabelväg, utan att offra för mycket av de andra komponenterna.

Lycka till och hälsn, Michael
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/30 :  01:21:48  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag skulle oxå rekomendera Linn Classic i den prisklassen åtminstone till att provlyssna.
och lite länkar får du här av mig.

www.tonlaget.com (Göteborg)
www.stereokompaniet.se (umeå)
www.taktoton.com (luleå)
www.highfidelity.se (ingen bra sida) (Stockholm)
www.hifibutiken.se (Östersund)
www.ljudkompaniet.com (uppsala)

www.selleri.de
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/30 :  01:30:08  Show Profile Send brumel a Private Message
Tror även att Classik säljs av andra handlare än linnhandlarna typ Ljudcenter. Som lifestyleprodukt då vad det verkar. Det kan ju vara en marknadsföringsgrej men jag skulle säga att den håller god hifiklass.

edit: Ljudmakarn ska det va.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/08/30 01:34:38
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/30 :  01:31:46  Show Profile Send marbrink a Private Message
Förstärkare: Marantz PM7200, 2 ggr 95 watt, har även en switch så du kan köra 2 ggr 25 watt klass A. Fick extremt positiv kritik i whathifi. Lät som förstärkare med flera ggr så dyra prislappar i klass A läget sa dom. Vann testet. 6000 kr

Högtalare: Lyssna på Quadarna, Dynaudio audience 42 och sen är ju Elac 310 jet intressant

CD-spelare: Nad C542, förmodligen riktigt bra och billigare än föregångaren C541. 4000 kr

Stativ: Atacama Nexus, 1000-1500 kr(uppgradera med superspikes senare)

Högtalarkabel: Kimber 4PR eller 4VS

Signalkabel: Kimber PBJ eller Tonik. 1000 kr
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/30 :  01:50:55  Show Profile Send Hepcat a Private Message
japp brummel har rätt att den säljs på mer ställen här tillexempel
http://www.ljudmakarn.se/default.asp?getpage=/view.asp%3Fart%5Fid%3D69%26menu%3D2

www.selleri.de
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/30 :  09:42:10  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Du ska nog satsa på separata enheter som gör att det är lättare att uppgradera..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/08/30 :  16:52:25  Show Profile Send Sudden a Private Message
Ja separata enheter känns bättre.
Atacama Nexus skulle jag aldrig ha hemma, så fula. (enligt mig)

Hur ligger micromega i prisklass?
Kanske en microimega combo med dynadio 42 eller Totem Dream.....

/Sudden
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/30 :  17:34:42  Show Profile Send marbrink a Private Message
Sudden: Kolla in Marantz PM7200! och sen är nog Nads nya C542 för 4000 kr den allra bästa cd-spelaren du kan köpa för pengarna.
Jasså du tycker mina stativ är så fula?? ;-)

Citat från whathifi om PM7200:

"Summary
Just when you thought nothing could be done to wring more performance from amplifiers in this class, along comes the Marantz PM7200, with a novel twist to take it into a whole new league.

At 95w per channel, and it sounds it when playing anything from frentic dance music to a big orchestral work, with a delicious combination of poise, soundstaging and impact.

As if that wasn’t enough, push a button on the fascia and the PM7200 becomes a 25w per channel Class A amplifier, taking on a directness and glorious liquid quality that completely outclasses everthing else in this test. Suddenly it sounds like you’re listening to an amplifier with a four-figure price tag, and while 25w per channel may not seem a huge output, the Marantz is still capable of playing as loud as most listeners will ever want through most modern speakers.

And the sound! It’s velvety one moment with a close-milked vocal. This is serious quality, and not at all what we’d expect even in a market sector full of over-achieving amps. With the PM7200, Marantz has raised the bar, redefining standards in this class.

Verdict: Test Winner! The Marants is head and shoulders above the other amps in this test: it’s as good as any here as standard and in Class A mode is stunning."

Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/08/30 :  19:34:12  Show Profile Send Sudden a Private Message
Jo fula e dom
Hade det inte vart för storleken så hade jag slagit till direkt
Men lyssna ska jag endå göra.

Synd bara att den inte tilltalar sååå mkt till utseendet.

Men det är ju ljudet som är det viktiga, så lyssna ska jag.
Tackar för tipset.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/30 :  19:41:25  Show Profile Send marbrink a Private Message
Sudden: Vad spelar det för roll hur hög förstärkaren är? förstår inte riktigt...
Tycker den ser helt ok ut speciellt för dom pengarna. Kvalitén verkar vara på topp!!
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/08/30 :  19:49:10  Show Profile Send Sudden a Private Message
Som sagt jag skall kolla, har inte sätt den IRL.

Min smak ligger åt det smalare hållet, typ naim, rega, micromega mfl.

Men som tidigare nämnt, det är ju ljudet som spelar roll.
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/08/30 :  20:07:44  Show Profile Send stargazer a Private Message
Här kommer ännu en röst på Linn Classik.

Redan som ny (kostar väl ca 16 000) så är den prisvärd, men som begagnad är den helrätt tycker jag. För pengarna!

Borde att gå få tag på för mellan 10' - 12' beroende på utförande.

Bra match till den är Linn Kan (nyare modeller) beggat kring 4', stativ för 2', högtalarkablar efter tycke och smak men Kimber 4VS eller Linn K400 funkar bra.

OBS "Linn-soundet" är inte för alla, så en provlyssning rekommenderas innan köp.

Gillar man inte Linn, så lyssna på NAD-förstärkare + B&W-högtalare. Mitt förslag skulle då bli C160+C270 kombon (ca 6'-8'), beggade 805 matrix (ca 6' m stativ OBS fuska ej med förstärkerit med denna högtalare) + en ny CD för ca 5'-6' tex Harmony Design-moddad Cambridge 500 eller kanske Arcams minsta. Kablar beggade Kimber rakt igenom.

Så där ja, då fick man vara lite härligt subjektiv igen
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/08/30 :  20:09:20  Show Profile Send stargazer a Private Message
OOPS

quote:
Mitt förslag skulle då bli C160+C270 kombon (ca 6'-8')

Glömde tillföra "begagnat" till ovan citerade rad. Nytt rör det sig om helt andra pengar.

Over and out / en trött Stargazer
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/30 :  23:26:46  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
B&W DM602 S3 stativhögtalare kan kanske vara något?
Priset ligger på 5.700 paret.

Förstärkare till detta skulle kunna bli en Primare I20 (mkt bra!).
9000:-
Cd till detta, Lite svårt. Nya Nad c541i kanske? (4300:-).
Supra EFF-ISL med bullet plugs som signalkabel 700:- + 450:-.
Om du köper suprakablen på lösmeter och löddar på bullet plugsen själv blir det ännu billigare.
Supra Ply 3.4 som högtalarkabel. 70:-/m
Detta paket borde kosta 20000kr +/- några ören....
Med ett högtalarstativ för ca 1500kr knäcker jag väl budget lite men köper du högtalarna med stativ ger hifiklubben förhoppningsvis lite rabatt!

mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/08/30 23:29:11
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/08/31 :  12:34:15  Show Profile Send Sudden a Private Message
Så med en budget på 20 så skall man lägga 9 på förstärkare?
Låter konstigt tycker jag, men men......
Tackar för förslaget iallafall
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/31 :  22:31:53  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sudden: Micromega ligger på 4900:- / del.. Klart intressanta, jämförde cdn med Cambridges D500 SE för ett tag sen och där så var micromegan bättre på alla punkter, mer värme,bättre ljudbild,vackrare ljud helt enkelt...

/Martin
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/31 :  23:31:12  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Finns Micromega fortfarande? Jag trodde de gick i kk på grund av enorma kvalitetsproblem. De kanske har återuppstått? Jag hade faktiskt en Micromega en gång, en Stage 1 CD-spelare. Den krånglade aldrig för mig men ljudet var lite "plastigt" minns jag att jag tyckte. Snygg som f-n var den i alla fall!

Nuförtiden har jag f.ö. en Classik. Den är inte alls dum men kan vara lite klen om man vill spela väldigt högt/har trögdrivna högtalare. Även den är mycket snygg (i mitt tycke) och trevlig att handha. Dessutom kan den ju fuska som (mycket dyr) klockradio.
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/09/01 :  12:21:11  Show Profile Send Sudden a Private Message
Så "lite", nu får jag ha begär.

CD´n är ju jättesnygg i svart, förstärkaren däremot lockar inte lika mkt. Får se vad jag kollar på där.

Om CD´n låter bra så ser det nog ut så här nu.
Micromega CD 4900
Empirestativ 2500

Ganska mkt kvar
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/01 :  12:42:19  Show Profile Send marbrink a Private Message
Sudden: Glöm inte Marantzen! ;-)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000