HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tidsrelaterat tweak
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/28 :  23:10:03  Show Profile Send hal a Private Message
Satt häromkvällen med tre kompisar och planerade vår kommande kajakpaddling och kom då att prata om våra häftigaste naturupplevelser i naturen.
De starkaste intrycken har vi haft i gryningarna. Det har varit vackrast, fåglarna har sjungit som häftigast och man har nästan känt en andlig närvaro. (Detta trots att jag är en normalt mkt morgontrött människa)
Min teori är följande:
I och med att hjärnan "vilat" innan blir den mkt mer mottaglig för intryck. En hjärna som samlat intryck under en lång dag blir "mättad" ja kanske lite blockerad för alla intryck.

Varför inte testa att lyssna på musik det första man gör till morgonkaffet ?
Har Du motsvarande erfarenhet eller Du kanske t.o.m redan lyssnar på morgonen ?
Är det ngn som upplevt ett bättre ljud på morgonen ?
Skall själv testa till helgen, tror jag...



Veckans skiva, här !

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/28 :  23:19:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
När jag går upp händer följande

1)Bäddar sängen
2)Går till stereon och slår på en skiva, oftast skivan som spelades kvällen innan, eftersom jag fortfarande vid den här tiden är mer eller mindre medvetslös så är det ingen idé att försöka välja något annat.
3) Lyssnar ibland några minuter
4) Övriga bestyr, utföres med lämplig musik i bakgrunden

Jag är fruktansvärt morgontrött men det blir en smula lättare att lämna sängen om man har lite musik att se fram emot.



Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/28 :  23:29:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
I ett avslappnat tillstånd är vi alla mottagligare skulle jag tro.
Är vi stressade och uppjagade då är det svårare att lyssna in sig och komma i takt med musiken.

Lugnet kan nog infinna sig lite då och då, kanske på morgonen, efter en god middag med lite vin eller ett varmt bad osv.

Det viktigaste är nog att varva ned som sagt, ibland hjälper musiken dig också med detta och efter ett tag kan musiken låta himmelskt.

Bravo
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/28 :  23:32:31  Show Profile
Helt klart bättre ljud inom ett par tim efter uppvaknande.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/29 :  01:30:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är jag ensam hemma slår jag på förstärkeriet så rören värms upp medan jag fixar morgonkaffe och
mackor. Därefter äter jag frukost framför stereon. Det blir låååånga frukostar i dom lägena.
Om jag känner mig orkeslös och uttråkad lyssnar jag på musik ett par timmar så kommer krafterna tillbaka.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/08/29 01:40:28
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000