HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Konsten att hitta ny och bra musik!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:59:59  Show Profile Send Gabe a Private Message
Som hängiven musikälskare & ljudfreak är jakten på nya välljudande skivor alltid på gång. Men var hittar du nyheterna? Vore intressant att höra hur forumets läsare får nys om nya spännande skivor att förgylla livet med.
Själv läser jag musiktidningarna Q och Uncut, där den sistnämnda alltid bifogar en CD med smakprov på aktuella plattor. Mycket trevlig och prisvärd!
Nyhetslistor på skivsajterna kollar jag också in, men inser att de lämnar en del övrigt att önska.
Hur gör du för att hålla dig á jour?
undrar
Gabe

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/08/28 :  14:05:31  Show Profile Send Patrik a Private Message
Gillar du rock/pop så tycker jag den (hyfsat nya) tidningen Red Hot Rock Magazine är hyfsat bra som inspirationskälla. 350 pix för 10 nummer är ju inte så mycket att bråka om.

[green]It's all about the music![/green]

Edited by - Patrik on 2003/08/28 14:08:01
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/28 :  15:11:42  Show Profile Send JesseX a Private Message
Finns det inga digitala medier där man kan läsa om nya skivor (gratis)? Feber var ju en bra site som fanns tidigare. Något i den stilen, svenskt eller internationellt, vore ju inte fel att ha koll på.

Är man inte genuint intresserad av nyutgiven rock/pop kan det ju ändå vara kul att orientera sig lite. Bland allt kommersiellt krafs dyker det ju ibland upp något intressant.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/28 :  15:14:47  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag laddar ner saker från Nätet. Om jag söker på nåt, så får jag alltid upp en massa annat också. Ser jag nåt jag tycker verkar bra laddar jag hem och provar.

Radion är en källa till tips också. Och då är det framför allt P3 club och transit. Men jag har råkat höra en del bra på andra program också. Det kan vara önskeprogram eller repotageprogram eller vad som helst.
Glöm all komersiell radio om du vill ha ny och/eller bra musik.

Sen får man ju tips från folk.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/28 :  15:20:21  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag hänger runt på olika forum, t ex www.non-prophets.com (klicka sedan till deras forum). www.anticon.com är också bra för många trevliga saker som släpps. Annars är det mest polare man får grejer ifrån. www.sandboxautomatic.com 's nyhetslista är också schysst! För franska prylar så är www.361vinyl.com schysst.

Detta om man vill ha koll på grejer som ligger lite utanför "mainstream" fåran.

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/08/28 15:21:48
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/28 :  15:31:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
En variant som ibland fungerar är att gå in och söka på en artist man gillar på allmusic.com, de tipsar då om "liknande artister". Ibland får man rätt underliga tips men emellanåt så dyker det upp ett guldkorn. Precis som mr. Älg brukar jag sedan ladda ned en mp3 för att se hur det låter innan jag köper en ny artist, många artister har ju dessutom hemsidor där man kan få smakprov utan att var olaglig .

Har hittar många bra skivor på detta, något omständiga, sätt.
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/28 :  16:18:48  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Jag hänger på irc. Sen tillhör jag ett exklusivt (enligt mitt tycke) musiksällskap som har förgreningar i hela Världen. Via detta sällskap får jag mängder med tips om ny/gammal musik. Oftast musik som inte är speciellt känd, men inte desto mindre otroligt bra.

-vecc
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/08/28 :  16:47:05  Show Profile Send Rollo a Private Message
Tidningen Sonic (samplerskiva med varje nummer till prenumeranter) , dagensskiva.com och Musikjournalen på p3.
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/28 :  17:21:05  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Musikjournalen är en gratisguldgruva!
Berätta gärna mer om Uncut, Gabe..
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/28 :  19:05:23  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag struntar nästan helt i ny musik. Det finns ju ändå ingen chans att man hinner lyssna på all gammal musik man skulle vilja lyssna på. En fördel med att vänta med sina inköp är dessutom att skivorna hinner sjunka i pris, samt att man kan få lite perspektiv på det hela om man bara hör skivorna hos kompisar och på radio/tv o.s.v. Radio lyssnar jag för övrigt inte på förutom möjligen P1 och P2 någon enstaka gång. P2 är rätt bra faktiskt. Igår kväll var det en hel del bra jazz, sedan blev det gamla dragspelslåtar och till sist någon helt bisarr och mycket plågsam form av "modern klassisk" musik från Litauen! Vilken annan kanal har en sådan blandning? Dessutom är ljudet helt O.K. för att vara radio.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/08/28 :  19:11:49  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag har turen att ha en skivnasare som hör o häpna är BÅDE musik och ljudintreserad.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2003/08/28 :  20:57:11  Show Profile Send hanis a Private Message
En sida som inte är nämnd är www.thecricket.se som är ganska ok.
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/28 :  22:44:58  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
MagnuZ: Du skulle vara med i vår musikförening ;)
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/08/29 :  09:48:51  Show Profile Send Gabe a Private Message
Fridefors, du ville veta mer om Uncut! Så gärna så:
Uncut är en brittisk månadstidning som smakmässigt företrädesvis lutar åt det som populärt kallas "americana" eller "alt. american". Grupper och artister som Wilco, Ryan Adams m flera är uppenbara hjältar och man skriver helst om musik med rötterna i denna fåra. Därmed inte sagt att man glömmer allt annat, men tyngdpunkten ligger där. Jag har fått många spännande uppslag via Uncut.
Dessutom kostar den bara 59:- per nummer, vilket måste betecknas som ett lågt pris. Den finns att köpa där utländsk press säljs.
I Uncut kan man dessutom läsa spännande bokrecensioner, filmer, om nyheter på bio och DVD, konsertrecensioner m m. Det är väldigt trevligt att följa upp alla spår och tip man får men det kan bli dyrt...
Testa den gärna!
hälsningar
Gabe
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/08/29 :  16:35:43  Show Profile Send Nagra a Private Message
www.allmusic.com är en bra sida där jag har kollat efter nya artister, där finns genre att söka på oxå. Tips på liknande artister kommer upp när man söker efter sin favorit artist.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/08/29 :  17:10:02  Show Profile Send Margaux a Private Message
Ju äldre man blir destår svårare är det att få ihop endast de gamla polarna en fredagkväll och spela skivor (ungar och avstånd gör det inte alltid så lätt). Bra tips får man väl mest ändå från polare.

Faktum är dock att många veritabla guldfynd har gjorts via forum som detta (och några andra). Mainstream (där det finns fantastiska skivor) skivorna hittar man ju lätt med officiella listor, dock inte de lite mer udda där. Där kommer forum som detta in

Jag reflekterar inte heller så mycket över att det släpps nytt hela tiden. Det är ju ett totalt informations overload om man hela tiden skall hinna vara uppdaterad på det nyaste. Tids nog så hittar guldäggen fram till en. Det var t.ex första gången i början av året som jag fick upp vittringen på Coldplay. Nu är jag såld.

Jag köper c:a 3-5 skivor i månaden samt 1-2 DVD skivor varje månad. Jag har väl ca: 100 skivor uppskrivna på en lista som jag skall köpa. Så jag har och göra de närmaste åren även utan nya inputs. Det är förresten inte många skivor som kommit ut efter 2000 på den listan.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/08/30 :  18:07:24  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tidningen sonic magazine är ett tips, tycker deras recensenter brukar vara skärpta och innehåller en blandskiva om man prenumererar. Dagensskiva.com ett annat tips, där det även går att söka på tidigare recensioner än den dagsaktuella.
Lycka till
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/08/30 :  18:52:36  Show Profile Send cofra a Private Message
Är det bara jag som kollar här för att få veta mer om nyligen släppta skivor mm. ...?

http://www.metacritic.com

Samlar recensioner och betyg satta av tidningar och websiter och sätter utifrån dessa ett betyg i skalan 0-100, har funnits 3-4 år så det finns inte så många äldre skivor men nya tycker jag dom har rätt bra koll på och att det inte är bara en tidning eller en persons betyg är ju kanon då man kan få en felaktig bild. Har dessutom listor på när album kommer att släppas.

Ja, besök sidan och surfa runt lite så får ni se...

MVH. Christian
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/08/31 :  00:53:53  Show Profile Send Ayn a Private Message
Försöker hitta nåt ställe som ger tips som verkligen är något att ha. Att hitta ställen med skivrecensioner är ingen konst, men det är tydligen jämrans svårt att hitta någon recensent som tycker om samma musik som en själv...

Förutom tips via IRC är det nog faktiskt hififorum.nu som stått för de flesta bra tipsen på sistone

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/09/01 :  23:25:48  Show Profile Send Nemo a Private Message
Jag surfar ivrigt och läser kritiskt på AMG (http://www.allmusic.com/).


Go to Top of Page

Joshua
Member

56 Posts

Posted - 2003/09/02 :  01:01:53  Show Profile Send Joshua a Private Message
www.dagensskiva.com är riktigt bra om man har lite erfarenhet. Dels är skivans egna recensioner helt okej, men framför allt så finns det väldigt mycket riktigt kunnigt folk på forumet om man har lärt sig sortera bort "skiten". Väldigt kunniga inom många ämnen.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/02 :  01:06:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ett litet mera udda sätt kan vara att surfa runt påp de stora webbsäljarna och lyssna på de snuttar av olika skivspår de bjuder på.
De brukar vara 30-60 sek. långa.

Bravo
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/04 :  02:09:29  Show Profile Send period a Private Message
Jag brukar låna skivor på biblioteket. Här där jag bor (Enköping) har de ett riktigt brett utbud, kanske inte det allra, allra senaste. Fördelen är ju att det inte kostar något att låna, jag har upptäckt massa nya band under det senaste halvåret.

Mvh // Per
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/04 :  07:10:13  Show Profile Send Texianen a Private Message
www.epitonic.com har en massa smakprov att ladda hem, lite ät det smala hållet men bra och intressant site.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/09/04 :  08:11:50  Show Profile Send JesseX a Private Message
Tack, Texianen. Epitonic är ju toppen. Att gratis kunna ladda ner låtar av lite halvobskyra artister är ju suveränt. Det rör ju sig ändå om kända artister med skivkontrakt. Gillar man något går det ju i allmänhet att ordna fram på något sätt.

Just den här sortens musik är ju svår att riktigt få grepp om. Det är ju inte alla som har många polare med mer sofistikerad musiksmak.
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/04 :  14:47:31  Show Profile Send Texianen a Private Message
Vassego!

Jo det är roligt att man kan knyta lite kontakter här och var, ny bra musik får man aldrig nog av. Dessutom är inputen på det här forumet helt suverän, med tanke på det breda spektrum av musiksmak som finns här.

/En Texian, flera Texianer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000