Author |
Topic |
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 11:15:34
|
Tjenare... jag har hittills bara fanerat framsidan på mina ProAc-kloner. Nu är det så att faneren jag har är för smal, så den måste skarvas för att täcka en hel sida. Jag är nu lite inne på att fixa nån ny fanér som är bredare för att fanéra hela högtalaren med. Vill jag ta bort den fanér som redan sitter på framsidan. Hur gör jag detta?? (Fanéret är limmat med kontaktlim...)
Mvh / Simon |
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 13:28:32
|
Osthyvel?
Planhyvel, inställd på fanertjocklek + 0.5 mm, kräver snickarverkstad dock. Skära med kniv och s a s vika upp vartefter, sedan skrapa+slipa alt. lösningsmedel... Slipa ner allt och fanera nytt utanpå!
/MI |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Audio Nicke
Member
306 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 13:51:18
|
Kanske kan det funka med kontaktlims-lösningsmedel?!!(finns i färghanseln ev byggmarknader.) Om du inte har behandlat fanéren så borde du kunna pensla på lösningsmedlet på faneren så den suger upp rikligt med det och sedan PULL, presto!!
Men om jag hade varit som dig så hade jag skarvat, det funkade hygglit för mig!!! Om du får nått litet spår så finns det en typ av spackel att köpa hoss golvläggare (plastiskt trä) det funkar bättre än väntat att fylla ut nån eventuell miss.
Har använt detta till mitt projekt BoW N805 (som för övrigt snart är klara)och det blev helt OK!!(Bilder kommer jag lovar)
/Niclas |
Stavar som en kratta bara så ni vet;-)) /Nicke |
|
|
mongo
Member
155 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 21:44:58
|
Fixa en överhandfräs, ställ in den på fanèrtjockleken + liiite till, sen är det bàr å åk.... |
Inte så dum som du tror |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 22:35:52
|
Finns det handöverfräsar som klarar 0,6mm? En sån vill jag ha. |
Oops! I did it again |
|
|
aolite
Member
233 Posts |
Posted - 2003/08/29 : 08:35:20
|
Klarar gör de, frågan är om det är lätt att ställa in |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/08/29 : 08:42:17
|
mongo: Jo, jag har en överhandsfräs, men tricket du tipsar om funkar ju bara sålänge man har fanér att stödja frässkivan mot...annars blir det bara djupar och djupare...
Tror jag försöker köra med skarvning trots allt... blir det för fult så får man väl fanéra om senare...
Tack för alla tipsen!
/Simon |
|
|
Psycho
Member
65 Posts |
Posted - 2003/08/29 : 09:37:34
|
Hej, jag går också i tankar att ta bort fanér. Jag har använt trälim och har läst att det kan gå och värma med stryckjärn (med ånga) och successivt lyfta upp fanéret. Värme och ånga ska ju lösa upp vanligt trälim. Går att åtgärda fanérbubblor med iaf.
Har inte testat själv och vet inte om det fungerar på kontaktlim heller men det kan ju vara värt o testa...
mvh Tobias |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/08/29 : 23:05:53
|
När jag har tagit bort fanér limmat med kontaktlim så har jag första dragit och petat bort det. Det fungerar ganska bra om man har en spackelspade som man trycker in mellan fanér och mdf. Sen är det bara att slipa med grovt sandpapper. Lite jobbigt kanske det är, men det fungerar bra. |
Oops! I did it again |
|
|
|
Topic |
|