HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 välja stativare 15-20'?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:21:23  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
OK, jag trivs med mina B&W 802 SIII, men har inget val annat än byta till stativare då ny bostad kräver detta.
Jag hade tänkt lägga mellan 15-20' och jag har inga problem med att köpa begagnat.
Många tycker ju att Dynaudio 1.3SE är bästa valet har jag förstått, men nog borde det väl kunna finnas alternativ? Drömmen är Cremona Auditor, men känner att jag fixar inte det utlägget nu, så taket går vid 20'.
Elektronik är Electrocompaniet AW250R + EC 4.5 + Cairn Fog2.
Referensmusik: Pink Floyd. (växlar även mellan jazz, blues, new age & chillout musik)
Vore trevligt med bra tips!

Artphotography

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:30:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
Varför kompromissa, då får du ju lägga ut pengarna senare istället.

Du kan lägga ut 20000:-, och något får du väl för de gamla, då kan det ju inte vara så långt kvar till max 29000:- som Esoterisk HiFi tar.

Bravo
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:36:21  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
maxpriset inkluderar pengarna från försäljningen av 802:orna

...men jag är tålmodig, så man kanske ska spara istället och ge sig själv en duktig julklapp

Artphotography
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:36:24  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Dan,

Ett par Revel Performa M20 kanske

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:37:39  Show Profile Send henricsson a Private Message
Iom stativ har jag inte riktigt hajjat varför stativare skulle ta mindre plats.. om det inte handlar om fetebaffehögtalare.
Å andra sidan har jag inte hajjat varför golvarnas bas inte är flyttbar.

EDIT
Eller hmm.. kanske för att dom e för högt delade

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/08/27 23:41:37
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:45:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Om du gillar SFCA, vilket jag så väl kan begripa, så köp på avbetalning, spara, eller låna till resterande summa.
Jag har svårt att se att du kan bli nöjd annars "Dan" om du verkligen vill ha dessa SF, det verkar bara bli en dyr omväg.

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:49:51  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag kan nog hålla med om att en stativare av klass ( och storlek ) inte tar så mycket mer plats än en golvare. Men däremot så låter en stativare i samma prisklass bättre än en golvare i samma prisklass ( oftast ).

Men bra stativare borde vara Revel,Monitor Audio, Acoustic Energy ( ny modell på gång ), och självklart mina favoriter inom högtalare ( som jag själv har ett par ) Totem Model 1..

Men du ska oxå tänka på att ett par bra stativ kostar runt 2000-6000:- och ska vara med i budgeten.

/Martin
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:52:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
I kompromissens namn kan man köpa stativen senare, men annars är det sant, man måste medräkna ett par stativ.

Bravo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:56:04  Show Profile Send f95toli a Private Message
Som novis i sammanhanget känner jag inte att jag egentligen har så mycket att tillföra diskussionen men ett tips kunde väl ev. vara att provlyssna på Ushers stativare ur "X-series" (finns på Hifi-stället) i Gbg. De ser ut som SF om inte annat och verkar extremt välbyggda,när jag letade efter info om deras golvare hittade jag rätt mycket positivt om just stativarna. Tror några här på forument provlyssnat "på riktigt" och de vet kanske mer?

Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/08/28 :  01:19:55  Show Profile Send Anton a Private Message
Dynaudios nya Contour s1.4 passar din budget och låter mycket bra på all sorts musik.

-Dock kan du ju säkert hitta begagnade 1.3se för mindre pengar.

Contourerna kan nog trivas bra med ditt steg.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/28 :  08:37:24  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Mårten Design Monk.., passar dessutom utmärkt till din musiksmak.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/28 :  08:47:07  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Ett par begagnade QLN Signature HD II vore ju inte dumt, de spelar i alla fall med en helt annan pondus och musikalitet än 1.3SE. En suverän högtalare för ca 10'... Vill du absolut köpa nytt så är Dali Grand Coupé inte fel för 15'-16', to say the least.
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=46&product=DALICOUPE
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/08/28 :  09:13:51  Show Profile Send danielbas a Private Message
Se: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=17111

AE2 är den till höger:


Bättre har inte jag hört i det prisområdet iaf (inte säljaren heller tydligen ).
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/08/28 :  11:14:19  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
totem acoustics blir mitt tips. Deras mest kända högtalare: model 1 ligger i prisintervallet.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/28 :  11:34:34  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag tycker helt klart du ska spara till SF CA. Köper du nånting annat kommer det bara bli ett dyrt mellansteg, eftersom du fortfarande kommer sukta efter Cremona Auditor. Jag har gått den vägen innan, så jag vet.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/08/28 :  12:47:06  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
TACK alla för många intressanta tips Otroligt bra forum!!!

En sak är helt säker, jag ska inte rusa ut och handla första bästa utan försöka (för en gångs skull) göra ett väl avvägt val och PROVLYSSNA.

Dock är jag insnöad på just Cremona Auditor som jag lyssnat på (fantastiskt), dock med helt annan elektronik (men inte vassare än jag har själv), så ett alternativ är givetvis att ha lite is i magen och vänta några månader tills jag kan casha. (köper aldrig någonting på avbet.)

Såg att Apparat.se säljer dem för 24995 (utan stativ), låter som ett väldigt bra pris

Artphotography
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:16:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
Räkna dock med att det kan bli strul med leveranserna från apparat.se, har hört folk som har fått vänta månader på produkter och sen att det har varit väldigt svårt att få tag i dom och ofullständiga svar hela tiden... Lite varning men kolla upp allt ordentligt innan...
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/28 :  14:25:13  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Dan

Jag tror inte du kommer bli besviken om du bestämmer dig för Sonus Faber Cremona Auditor!

Om jag varit dig hade jag lånat hem dom och testa hemma ordentligt, gärna mer än en vecka, innan du köper dom. Detta för att vara helt säker på att dom passar dig, ditt rum och din elektronik. Då kan det vara värt att lägga upp några extra tusenlappar och köpa dom hos en seriös butik som låter dig testa dom ordentligt hemma, istället för att köpa på apparat.

Och ta det lugnt, så du inte förhastar dig. Det svider när man sedan sitter och inte är helt nöjd med prylarna man köpt. Tro mig, jag vet...

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/28 :  14:38:16  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag föreslår Revel M20 ur Performa-serien. Äger själv ett par och har recenserat dom under "hårdvara" på forumet. Mycket bra men ganska krävande på kringutrustningen för att få ut maximalt av dom. Ligger på 20' så de ligger inom din budget.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/08/28 :  14:47:55  Show Profile Send dekengren a Private Message
Får jag fråga varför bostaden kräver nya högtalare? Litet rum?
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/08/28 :  15:28:35  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Fick vänta nästan två månader på mina Alr/Jordan Classic 2 från www.apparat.se
Skickade 4-5 email under den perioden och fick alltid svar inom 2 dagar. Det tog sin tid, men innebar att jag sparade 1800kr, vilket med min ekonomi är värt att vänta.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/28 :  15:42:56  Show Profile Send ekman a Private Message
testa sonus faber electa amator2 också innan du bestämmer dig för CA, dom är lite olika
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/08/28 :  16:55:30  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Byta dina B&W 802 S3 till stativare?? Finns bara en högtalare som jag skulle kunna rekomendera. B&W 805N. Ligger i den prisklass du är ute efter. Jag har hört 805N med just EC grejer, faktiskt just den kombination du har, en kille skulle sälja sin AW250 så han demade den på sina 805N som han andvänt till Surround!! (4st) Han hade andra högtalare till sin rena 2 kanals stack.

Men som sagt, det lät fantastiskt bra!!!! Förvånande hur djupt i bas de låter för att vara så små....




Låter det?? BRA!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000