HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 hjälp med element val till baslådebygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/08/27 :  21:58:02  Show Profile Send regner a Private Message
Har ett uppdrag till er grabbar! Jag har tänkt att ta o bygga mig ett par subbar nu framöver men jag har lite problem med elementvalet.

Jag kommer till o börja med att driva dem med mina silver night PP block som jag även driver ett par monkar med.

här följer lite spec. på monkarna:
frekvensomfång:41-20000 +-3 db
känslighet: 87dB
impendans: 4 ohm (lägst 3,8)

Subbarna får gärna ha så liten lådvolym som möjligt och de elementen får inte kosta mer än 1000 pix st.

Vilka element rekomenderar ni?

mvh

/micke

Edited by - regner on 2003/09/13 02:30:47

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:38:35  Show Profile Send Kraniet a Private Message
vad snackar vi för budget?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/28 :  01:37:12  Show Profile Send henricsson a Private Message
Peerless SLS
http://www.d-s-t.com/peerless/dataover/wo_sls.htm

Peerless XLS-10" (1300kr)
http://www.d-s-t.com/peerless/data/830452.htm

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/28 :  10:28:35  Show Profile Send Kraniet a Private Message
sls är nog en sämre idé det verkar vara subbasar. kan nog säga att du inte vill ha sub..
kanske en focal 10v6412 10" polyglass bas kostar 1395
http://www.focal.tm.fr/gb/compo/woofer/pdf/10V6412.pdf

eller kanske seas L22RN4X/p H1208 aluminium åtta kostar 915 tiotummarn kostar 1465..

peerless hds 8tum är nog et vettigt val också
http://www.d-s-t.com/peerless/data/850490.htm

kanske bästa i förhållande till pris. dessa element ger nog en rätt musikalisk bas. vil du ha slö subbas ska du nog inte bygga med dessa..

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/08/28 :  14:50:27  Show Profile Send Larsen a Private Message
Har du provat XLS och SLS Kraniet?
XLS har jag ingen personlig erfarenhet av, men däremot SLS.
Slö kan jag absolut inte kalla den om man bara kör den i sluten (vilket Peerless rekommenderar och vilket HifiKit inte gör i sitt kit) och struntar i de rekommenderade volymerna. Ca 70 liter är min låda på och det spelar bra, men diskvalificerar den väl när det eftersöktes små lådor. Reservation för att jag inte provat den klart ännu.
Tror mig väl ändå ha en viss förståelse för ditt resonemang

Som jag förstod skall de drivas parallellt med dina Monkar på samma slutsteg, dvs passivt? (Då diskar jag också XLS med ljusets hastighet och ev även SLS).

Seas 10" aluminium ligger verkligen bra till i pris (dock över 1000 pix). Motiverat att lägga det dubbla på Excel 10"? Lådan blir dock inte så kompakt där heller, men kanske föreslagna Seas 8" då?

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/08/28 15:22:25
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/28 :  15:09:54  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Stopp i he.....! XLS slö!?

Bara för subbas? Nänä... Jag kör mina XLS upp till 200hz och dom spelar bättre än allt annat jag har hört. (förutom Focal audiom då)

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/09/13 :  02:29:25  Show Profile Send regner a Private Message
XLS låter intressant..
Har tänkt om lite när jag insett att hitta element för en tusing som spelar i samma divition som mina monkar är en omöjlighet. 2000-2500 kr är nu taket / element.
Samma krav som förut kvarstår dock, dvs relativt liten låda. (har tyvärr en mindre hififrälst sambo)

Jag har sneglat lite på t&ps och etons element. Någon som har några DIY erfarenheter av dessa element?

Jag förmodar att det är c92or som sitter i mina monkar.. hur skulle det funka att använa sig av dessa element i basbygget?
http://www.accuton.com/e/data/products/c_drivers/e_c_drivers.html
Etons åttor verkar lite intressanta även de, några åsikter eler tankar kring de?
http://www.etongmbh.de/htm/prohome_woof.htm#

Tips på andra element som kanske skulle fungera ännu bättre än dessa tas mer än gärna emot. :)

mvh

micke
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/13 :  03:14:49  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Hmm. Rörstärkare och passiv subbas... här finns en del att tänka på! Skall detta gå ihop måste vi ha en vettig känslighet på subbasen, och det verkar som vi blir tvungna att seriekoppla om inte stärkeriet ska brinna upp.

Det känns kanske för främmande att blanda in ett aktivt lågnivådelningsfilter, och ett begagnat slutsteg, för att komplettera några lite billigare element direkt? Istället för senare? Känns som det blir en kompromiss om det ska fungera i båda fallen.

Min fyra ören.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/09/13 :  18:11:37  Show Profile Send regner a Private Message
Det ska väl inte vara några probbs för silver nighten om man väljer att paralellkoppla ett 8ohms element!?

Komplettera med ett par billigare element? nja, med tanke på att jag inte kommer hitta billiga element som spelar i den divition jag är ute efter känns det aningen lönlöst... Det där om aktivt filter var dock en riktigt bra idé. Hur pass mycket dyrare är det att bygga ett högkvalitativt aktivt filter istället för ett passivt?
Att driva basarna separat låter som en bra idé det också men det får tyvärr komma så snart ekonomin tillåter det.
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/09/13 :  18:19:38  Show Profile Send luminous a Private Message
Etons 8" bas med heatpipe verkar mycket mer intressant än C92 tycker jag, eftersom den spelar högre och djupare. Underavstämmer man C92 så kan man få den att gå ganska djupt men då ökar Groupdelay och elementet tål väldigt lite effekt innan det bottnar. Eton 8-472/32 har hög impedans dessutom så den borde vara bättre till dina steg.

Men beroende på hur högt du kommer att spela hade jag nog valt en 10 tummare i alla fall, det ger mindre distorsion eftersom den inte behöver slå lika långt, och den går djupare. Man vill ju inte att basen ska gå FÖR djupt dock, då kan man få lite för mycket output på låga frekvenser.

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/09/13 :  18:34:24  Show Profile Send regner a Private Message
hmm.. ok.. men då återstår ju problemet att hitta en 10" bas som fungerar i en relativt liten låda och dessutom gör ett riktigt välljudande jobb. Något tips på något sådant element?
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/13 :  19:21:33  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag tror att Silver Night:arna kan få en del problem att driva subbar vid låga frekvenser. Jag har testat dessa på mina Seas Thor, och det blev visserligen mycket bra i mellanregister/diskant. Men dom orkade inte driva i basområdet, utan det blev svagt och lite slött. Dom lägsta noterna på orgelskivor försvann nästan helt.

Jag känner inte till monkarna, men jag misstänker att dom kanske skulle klara sig utmärkt utan sub med ett starkare slutsteg.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/09/13 :  19:35:07  Show Profile Send regner a Private Message
byta bort mina underbara silver nightar!? inte en chans i helvete!! ;) nä, som sagt kommer jag ju längre fram igenom investera i ett separat steg till baslådorna.
Dock mycket bra att veta att silver nightarna har ett större finger med i spelet när det gäller avsaknaden av bas.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/13 :  19:50:23  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Bygg aktiva subbar så slipper du massor av problem. Spara pengar så du kan köra ett separat steg direkt. Annars måste du lägga pengar på ett dyrt passivt filter som du ändå inte ska ha sen. Och det blir lättare att välja element när du slipper ta hänsyn till rörförstärkarens egenskaper i basområdet.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/09/13 :  20:23:12  Show Profile Send regner a Private Message
men... då kvarstår fortfarande samma problem, nämligen att hitta ett billigt riktigt välljudande element. Känns lite som ett omöjligt uppdrag.. eller!?
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/13 :  20:54:11  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag förstår mycket väl att du inte vill byta bort Silver Night:arna. Har du hört dom ihop med Quad ESL-57:or? Att säga "a marriage made in heaven" känns inte som en alltför stor överdrift.

Men kan du inte låna nån vanlig transistorgrej, bara för att se vad det blir av det?

Själv kör jag med en helrenoverad Dynaco SCA-35, ett rörmonster på hela 2x17 W. Den klarar basen betydligt bättre än Siver Night, men i övrigt får den se sig slagen.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/09/13 :  21:11:20  Show Profile Send regner a Private Message
quad 57or.. mums! :) lär ju tyvärr aldrig få byta ut monkarna mot ett par sådana för min kära sambo. :
nja, det ska nog krävas mycekt till för att jag ska skiljas från mina silver nightar men det skulle ju helt klart vara intressant att se hur de ägre registrena på monkarna låter med en trevlig transistorstärkare.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/13 :  21:15:05  Show Profile Send Uniper a Private Message
Var kan man hitta mer information om monkarna? Jag är lite nyfiken.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/13 :  21:17:39  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
http://www.martendesign.com/
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/09/14 :  22:04:52  Show Profile Send regner a Private Message
i brist på förslag verkar det som att eton 8-472/32 LH ligger väldigt fint till.. finns det någon vänlig själ här som skulle kunna ta o räkna ut lådvolymen för ett sådant element?

http://www.etongmbh.de/htm/prohome_woof.htm#
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/14 :  22:07:58  Show Profile Send Kraniet a Private Message
varför inte en focal? hifikit har en som dom kallar excelsior.. en 13w focal med ett hypex hs-200 får hosta upp 8000 för det dock men jag tror det kan låta riktigt bra.. lådan kanske man får räkna om vet inte om man ska lita på hifikit så mycket..

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/14 :  22:08:39  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ett 13w 8711 kostar annars 4895 kronor..

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/14 :  22:09:27  Show Profile Send Kraniet a Private Message
hur ska du justera nivån mellan frontarna och suben om du kör dom passivt?

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/09/14 :  22:32:43  Show Profile Send regner a Private Message
kraniet, focal gör riktigt trevliga basar men hmm... låt mig säga såhär. Lånade hem en riktigt grmy jm lab moster subb med 13" focal ett tag tillbaks, gick inte hem hos sambo alls. :\
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/09/14 :  22:33:23  Show Profile Send regner a Private Message
hur jag ska justera nivån är dock en väldigt bra fråga... någon idé?
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/14 :  23:00:18  Show Profile Send Belker a Private Message
Är det inte bättre att inom budgetramarna bygga två eller flera (aktiva,små) burkar? Allmän principfråga: Vilket ger bäst slutresultat -en dyr (bra) subba eller två billiga (dyr/2) Antar att man kan driva två med samma steg.

ps. Låter ju helt orimligt att matcha köpeshögtalare med passiv basmodul. Kommer ju att ge oöverskådliga effekter på monkarnas filter och prestanda. Som att bygga om Monk till en trevägare... -Då snackar vi DIY! ds

Edited by - Belker on 2003/09/14 23:06:51
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000