HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Avfasade kanter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:52:48  Show Profile Send Ludde a Private Message
Hej!

Har hört att det ska ge en betydligt stor förbättring av ljudet om man har ordentligt avfasade kanter på lådorna... Finns det någon sanning i det? Om, tjänar man på att göra högtalren bredare för att kunna fasa av kanterna? Vilken betydelse får det för ljudet?

MVH JOakim

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:57:08  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Det är inget man kan säga rent av.. Formen på baffel och dess kanter är något som får konsekvenser för hur filtret ska se ut.
Det man vill lösa är problem med diffraktion. Jag kan dock inte förstår hur fasade kanter ska hindra uppkomsten av driffraktion du får ju snarare en kant till som ljudet diffrakteras mot.
Vinsten ska väl i så fall vara att man får en annan riktning på diffraktionerna eller nåt liknande.
Se det mera som en designmässig grej. Avfasade kanter kan vara snyggare för en del kanske..
Annars om du ska lösa problem med diffraktion måste du avrunda hörnen med en radie uppemot 50mm..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/27 :  18:03:26  Show Profile Send Ludde a Private Message
Jo jag har hört att det ska vara "enormt" mycket man lär fasa om kanterna, men detta problem går alltså att lösa med hjälp av filtret? Vad är det exakt som händer med den diffraktionen? Vilka fördelar/nackdelar för den med ljudet? Själv vill jag helst inte ha avfastade kanter, min personliga smak tycker om smala högtalar utan avfastade kanter.. men om ljudet kräver så...
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:37:15  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Ja diffraktionen kommer du inte undan. däremot så fixar man beffelstegskorrektionen med hjälp av filtret. Men så länge man inte gör hörnen avrundade så spelar det egentligen ingen roll hur dom ser ut.
Rekkomenderar Loudspeaker Design Cook Book av Vance Dickason. Där står allt basic du behöver veta om högtalare bygge. Finns på biblioteket om du inte vill köpa den..

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:52:13  Show Profile Send Ludde a Private Message
Jag har funderat på att köpa den, tycker den värkar kanon... problemet är att jag inte kan engelska, har försökt lära mej i snart 4år ganska seriöst men det går helt enkelt inte?!? Det jag skulle behöva är bok o simulerningsprogram på svenska, men jag har inte hittat nån vettig bok iaf... Nu har inget Tips?
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:53:38  Show Profile Send Kraniet a Private Message
nja då kan det bli svårare.. ingen aning om nån litteratur på svenska..

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:10:20  Show Profile Send Ludde a Private Message
Det är lite synd det... kanske någon på forumet skulle kunna ta för sej... den lär ju köpas av folk om man säger så....

Tackar för alla svar! MVH JOakim
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/08/28 :  09:03:36  Show Profile Send aolite a Private Message
Kraniet:
Audio physics har avfasade kanter runt diskanten på flera modeller, samt rundade kanter. Är detta alltså inte teoretisk bra utan bara en designgimmick

Edited by - aolite on 2003/08/28 09:07:02
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/28 :  10:16:41  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Som sagt det jag kan tänka mig är att man riktar en del av diffraktionen in i väggen. Men mest är det nog design. Ideras fall kan det dock vara så att dom vill ha en mindre baffelyta runt diskanten.
Men gillar man inte utseendet så är det ingen vits att fasa hörnen. Eller om man tror det blir bättre så kan man ju fasa..

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/08/28 :  12:03:08  Show Profile Send Isidor a Private Message
Till att börja med bör man inte överdriva problemen med diffraktion. Så länge man inte har ett element placerat mitt i en cirkulär eller kvadratisk baffel så är man ganska rätt hur som helst.

Ju mindre abrupt övergången mellan de olika vågutbredningsförutsättningarna är, desto mindre diffraktionseffekter. T.ex. ger en 45 graders fasning ungefärligen halverad diffraktion, men i två steg istället. Detta ger en utspridning i tids- och frekvensdomänen som mildrar de subjektiva problemen och i praktiken helt eliminerar dem om fasningen är tillräckligt lång.

Mycket riktigt krävs en rundning d.v.s. kontinuerlig förändring av villkoren för vågutbredning för att man helt skall kunna undvika diffraktionseffekter i frekvensgången. Förändringen sker då så pass långsamt att ljudvågorna "glider" runt kanten utan konstigheter. Observera att både fasningar och rundningar måste motsvara minst 1/4 av baffelbredden för att de skall vara verkningsfulla i hela det aktuella frekvensområdet.

Med en smart (läs osymmetrisk) placering av elementen kan man dock minimera diffraktionseffekterna on-axis även med skarpa kanter.

Edited by - Isidor on 2003/08/28 12:52:25
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/08/28 :  12:51:46  Show Profile Send aolite a Private Message
Kraniet:
För att diskanten skall sprida bättre. Blir det då inte en bättre högtalare
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:19:01  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ludde: Om du är piggare på norska än engelska, så kan detta vara ngt....http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel//ht_bok_2.pdf

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:30:22  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Citat från Baffle Simulator Manual. Rekommenderas att läsas.

"If you sharply turn a baffle corner, there is a pressure change that sends a reflection back at the listener, which arrives late and causes a comb filter frequency effect. If you turn that same corner, and instead of finding a single 90 degree sharp turn you pass over two 45 degree sharp edges forming a bevel, you create two such filters. The distance to the median point between those two edges is the center of a notch-filtering band. The distance between those edges is a width of notch effect. The item filtered by that notch filter is the cancellation of the comb filter like warbling. In all actuality, it is a beat frequency pattern, not a notch at all. The first nodal destruction is a half wavelength sum and the periodicity is every harmonic thereafter. But it still resembles a notch-filtered band, and as that is the way it appears when you view its effects in the frequency domain, so I improperly refer to it as a notch filter.

So. If you sharply turn a baffle corner there is a reflection that comb filters. If you turn that same corner with a two sharp edges forming a bevel you create two filters. The distance to those two edges is the center of a notch-filtering band. The item filtered by that notch filter is the cancellation warbling. For that narrow region there is significant cancellation of the comb filtering effect because there is a destructive phase alignment of the two reflecting filters. Above that frequency and below that frequency you see increased evidence of the combing effect. Below that region the phase difference is not significant (they remain correlated) so the two reflections sum more or less. Above that region the phase difference is again changing with frequency and so appear to be uncorrelated, so they sum and difference at the harmonics of the notch but for only tiny frequency windows and with only a modest amplitude effect in total. In the graph below, notice the Region around 2800 Hertz. Neat picture huh?"

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:50:42  Show Profile Send Ludde a Private Message
Nu har jag givetvis redan fräst hål för mina element.. i mitten av lådan! (horisontalt) fast på den övre delen på mina golvare. Så ni menar att om jag får men av att mina kanter inte är fasade så är det bara att börja bygga om filtret?

MVH Joakim
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:55:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Thomas, det var väl inte så bussigt med tanke på Luddes engelska.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/28 :  14:44:42  Show Profile Send Ludde a Private Message
Nä, just det! Tänk på den.. nädå, jag är glad för alla svar dock så kanska jag iof bara förstår 25procent av det som stod där... Funderar på att föröska få svenskan som officielt språk över hela världen,,, vad tror ni om det?

MVH Joakim
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2003/08/28 :  14:55:35  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Harry F Olson gjorde undersökningar på 30? talet om hur formen på högtalarlådor påverkar frekvensgången. Från minnet så var sfäriska lådor bäst, en rektangulär låda med mycket stora avfasningar dvs avfasningarna var bredare än baffeln var nästan lika bra, en rektangulär låda med elementet placerat med olika avstånd till sidorna var lite sämre osv. Den absolut sämsta lådan var en cylinder där elementet placerats mitt på en av de platta sidorna. De nedanstående illustrationerna är de enda jag hittat vid en snabb Googling, de kan dock demonstrera att det är mycket svårt att mha ett delningsfilter reparera en olyckligt vald lådform, å andra sidan så består ju de flesta högtalare även i 10000 kronors klassen av rektangulära lådor med som mest kosmetiska avfasningar/rundningar.

300 mm diameter

300 mm bredd

Edited by - jonny99 on 2003/08/28 15:04:26
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/08/28 :  15:23:10  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Oops, tänkte inte på det. Hinner inte översätta nu, men någon annan kanske?

Thomas

Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/08/28 :  15:26:19  Show Profile Send Isidor a Private Message
Riktigt så gamla är inte Olsons klassiska rön om diffraktionseffekter från olika bafflar. Hans paper "Direct Radiator Loudspeaker Enclosures" publicerades i JAES 1951.

För övrigt är det helt korrekt att många högtalare har rent kosmetiska kantrundningar. Rundningen blir verkligt effektiv först när den är större än ca 1/4 våglängd.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/08/28 :  16:10:04  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ang. kantavrundningar modell större:

Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/28 :  17:35:18  Show Profile Send Ludde a Private Message
Jo när man började tänka på det hela så insåg man att det inte går att motvärka med hjälp av filtret. Så nu... hifi inbitna människor (håller på att bli en jag med...) ska jag bygga nya lådor med en MYCKET bredare front för att få avfasade kanter av en större kaliber eller tror ni man nöjer sej med en vanlig fyrkantig högtalare? Förresten, det fanns ju fler tekniker för att bli av med baffeldifraktionen, om man gör som på¨ett par Linn högtalre, gör som gropar i hela fronten så ska det tydligen ta ut och samla in dom flesta oönskade reflexer.. Men då blir det genast knepigare med faneringen, och om man gör det... så ska det nog ligga någon beräkning i bakrunden eller vad tror ni?

MVH Joakim
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000