Author |
Topic |
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 17:40:39
|
Att placera högtalarelement direkt i en av lyssningsrummets väggar verkar ju ha många fördelar, hög WAF, ingen kantdiffraktion, man behöver inte bry sig om baffel step kompensation osv.
Om jag hade haft en tegel/betongvägg i mitt vardagsrum med en klädkammare eller nåt bakom så hade jag tagit fram borrhammaren för länge sedan, tyvärr så består ju mina väggar av reglar/gipsskiva. Är det någon här som har erfarenhet/åsikter om hur en sådan vägg funkar som högtalarlåda. Som jag ser det finns det två problem, det första är att bashögtalaren får väggen att skake pga direkt mekanisk kontakt, det andra är att ljudtrycket inne i väggen får hela väggen att spela med. Anledningen till att jag börjat fundera på detta är dels att det finns en del ganska dyra "in wall" högtalare, om man kan sälja 4000 kronors B&W "in wall" högtalare så kanske det finns potential för bra ljud med dessa, det andra är Svalanders dipolhögtalare, om masonitskivor funkar så kan kanske gipsskivor funka. |
|
radelius
Member
163 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 18:10:02
|
Kolla in Svalanders installation! |
Staffan Rådelius |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 13:02:34
|
Svalanders installation måste ha den lägsta WAF som någonsin uppnåtts i modern tid ;-) |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
MrT
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 13:41:17
|
Man bör även komma ihåg att inbyggnads högtalare är "lite" besvärliga att flytta, så det krävs en noggrann planering innan man hackar upp hål i väggen.
Som du nämner finns det även fördelar med inbyggda högtalare. Jag har numera min sub i en betongvägg (oändlig baffel)... och det fungerar utmärkt!
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 19:31:19
|
högtalare direkt i väggen är ju nästan helt idealt så varför inte!? dock så blir ju riktningen kanske inte helt idealt, iaf inte i en helt "plan" vägg, kanske kan man då utnyttja ett rumshörn?? i en gipsvägg är det nog en god idé att bygga en "vanlig" högtalarlåda som man sedan försänker in i väggen, då gärna oxå helt frikopplat från resten av väggstommen, varför inte en golvstående högtalarlåda som man fäller in?? |
sound pollution |
|
|
|
Topic |
|