HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Basport nära lådvägg!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/08/27 :  07:56:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Läste nåt inlägg tidigare (vet ej vad jag skall söka på) om hur basporten "förlängs" av att sitta nära en vägg.

Eller mer specifikt, jag har en slits som sitter i botten. Skall jag göra korrigering av längden map. detta när jag beräknar Fb, eller tvärtom alltså, dvs. skall längden modifieras med avseende på given Fb....och area.

Hoppas nån fattar frågan.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/08/27 :  09:25:51  Show Profile Send gustav a Private Message
Om portens inre mynning (jag har mest använt rör) sitter nära lådväggen eller kanske flera lådväggar (2 eller 3) har iallafall jag fått klart lägre avstämmning än formlerna säger. Prova är bäst. Dämpningen i lådan påverkar också. Ett rör är ju lätt att kapa. En rektangulär slits borde man kunna lägga en extra skiva i för att sänka fb. Börja med för stor area alltså. Lycka till !
/Jonas
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/08/27 :  10:55:27  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message

Det handlar om första tweaken i en bef. högatalare....
Jag skall höja Fb, dvs kapa en befintlig kanal, arean är given, och jag har inte lust att kapa för mycket.....(det bidde en tumme, Fb 363 Hz).

Har för mig att det var 15% men vill gärna ha extra synpunkter.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000