HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgrad. el. nytt (grammofon)?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2003/08/27 :  00:03:25  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Någon som har en uppfattning vad man bör/kan göra med min gamla vinylsvarv? Jag har en direktdriven Luxman PD 272 heter den från slutet av 70-talet. Just nu sitter det en Ortofon Super OM 10 pickup på, tror jag, och en 10 nål. Kan det vara något att uppgradera eller bör man köpa nytt?

Jag hade tänkt mig en ny pickup och nål. Jag är då på jakt efter en pickup med hög utnivå. Ortofonen har 4 mV, vad är max i uteffekt som ni vet om? Har kollat på en del hemsidor men det är vekt med info på sina håll. De enda jag hittat med högre uteffekt i mitt prisområde är Rega "Exact" och "Elys" som har 7 och 6 mV respektive. Där ligger väl även smärtgränsen ekonomiskt. Exacten kostar 4750 på Vinylbutiken.

Om man nu går uppgraderingsspåret, hur mkt skall man då, eller rent allmänt lägga på ett RIAA? Det måste väl finnas någon grov grundregel? Om man har grammofon för X SEK, köper man RIAA för ca X SEK, typ. Jag har funderingar på någon av Harmony Designs V9 modeller eftersom de har balanserat ut. Övriga med balanserat ut jag fått nys om är väl mkt pengar, då handlar det om minst ca 8500 SEK.

J. Ullberg

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/27 :  00:07:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej!

Hur mycket vinyl spelar du?
Vad får det kosta?
Är du intresserad av ljudförbättringar?
Varför så hög uteffekt?

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/27 :  00:29:52  Show Profile Send gcs a Private Message
Varför inte behålla din Ortofon men köpa en ny nål ex OM 30.
4 mv bettyder att pickupen lämnar 4 mv vid 5 cm tvärhastighet som är
ett mått på utstyrning av vinylskivor. I praktiken så lämnar pickupen
betydligt mer än 4 mv eftersom tvärhastigheten brukar normalt komma
upp i 17 cm. Det finns ju ingen standard på pickuper´s utnivå men
OM pickuperna lämnar tillräckligt mycket för att passa alla för-stärkare. Om du gillar ljudet från din pickup så köp bara en ny nål.

gcs
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/08/27 :  00:31:42  Show Profile Send Anders47 a Private Message
De flesta gurus menar att drivverket är viktigast. Robert Harley (Complete Guide to High-End Audio) anger som riktmärke hälften på spelaren och en fjärdedel vardera på tonarm och pickup.
Har ingen aning om vad det är för kvalitet på din Luxman modell.
Beträffande RIAA tror jag att man bör ha en ny spelare (inkl. arm) för minst 10 tusen innan man börjar fungera på RIAA för mer än ca tre tusen. Mycket grovt sett.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:04:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag är nog lite tråkig men jag ser ingen självklar ljudförbättring
bara för att man köper en balanserad (dyr)phono förstärkare. Min erfarenhet(och den är lång) säger att det är sällan man har behov av balanserade ingångar och utgångar i hemmiljö. När det gäller skiv-
spelare så tycker nog jag att om den är välskött så ska man behålla den. En av mina skivspelare (Sony TTS 3000) är köpt 1970 och fungerar alldeles utmärkt. Det enda jag gjort är att byta drivrem
och lite olja. Den var då 1970 State of Art och jag tycker nog att den är det fortfarande. Din Luxman skivspelare var om jag inte minns fel jättebra på sin tid. Där emot så var nog inte alla RIAA för-stärkare så bra som dom senare blev. Jag tycker att du i första hand
köper en ny nål eller pickup till din skivspelare sedan testar du med det du har. Om du sedan inte är nöjd med ljudet då kan du ju börja att titta på en ny phonoförstärkare.

gcs
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/27 :  19:13:37  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det låter som om gcs har vettiga synpunkter. Det som gäller med själva drivverket/spelaren är väl att det ska vara någorlunda okänsligt för vibrationer samt hålla jämn hastighet. Just direktdrivna spelare brukar ha problem med att vibrationer från motorn fortplantar sig till pickupen och på så vis orsakar störningar. Om så är fallet med just din spelare vet jag dock inte.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2003/08/30 :  10:40:06  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Tack för inputen, gott folk! Tänkte jag skulle försöka förklara en del frågeställningar som har uppkommit och sätta min ursprungsfråga i sitt rätta sammanhang. Jag är ute efter så bra ljud från grammofon och RIAA som jag känner att jag har råd till för att i första hand konvertera vinyl till CD, vilket för mig ställer vissa specifika krav, men även för att, när jag är klar, återigen spela mina vinyl vilket jag inte gjort på flera år.

Bravo: Spelar ingen vinyl nu, platsbrist. Kostnaden jag kan tänka mig blir väl ca 9-10 000 för pickup + RIAA. Ja, jag vill ha en bättre grammofon enkom för att försöka få så bra ljud som pengarna räcker till. Hög uteffekt behöver jag för att få rätt in-nivå till datorn när jag skall försöka att förvandla mina vinylklenoder ( i mina öron) till CD.

gcs: Jag utgår ifrån att min 25 år gamla budgetpickup inte ger det bästa ljudet, och jag är beredd på att verkligen lägga ut vad jag tycker hela kalaset kan vara värt. Min OM 10, om det nu är vad jag har, lämnar inte tillräcklig uteffekt när den är kopplad till mitt Vincent RIAA.

Anders47: Eftersom det är en gammal häck, har jag lite svårt att beräkna delkostnaderna. Men förhållandet grammofon till RIAA tycker jag verkar rimligt.

gcs: Jag skulle behöva balanserat av praktisksk orsaker som kabellängd etc., plus att med tiden kommer övrig utrustning efter RIAAt att vara balanserad också. Du har iof rätt i att det kan vara nog med att till en början byta bara pickup för att se hur det blir, och det blir nog så jag gör. Jag har inget självändamål i att spendera i onödan.

Är det någon som hört något om de två Rega-pickuperna jag nämnde i mitt första inlägg? Rega "Exact" och "Elys"?

Nu finns det en chans att projektet kan bli billigare än vad jag först trodde, vilket gör att det finns kulor till andra kul grejor.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/30 :  21:38:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej "Buggsson"!

10000:- borde ju räcka till en del.

Behöver du en bra RIAA så måste du, 3-5000 kanske.

Jag kan också tänka mig att en beg. skivspelare för en del av pengarna och en RIAA kan vara en utväg inklusive nål.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000