HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nu var det dags för fanering!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/26 :  22:14:43  Show Profile Send Ludde a Private Message
Hej!
Jag skickade ut en tråd för ett ta sen om hur man fanerade och om man vågade prova på det. Och ni övertalade mej att det var klart jag skulle testa... Så nu när lådorna står färdiga.... Vart ska jag köpa min fanner? Är det bäst som nybörjare att börja med en ljus eller mörk faner, fick tips om att jag skulle köra på 0.6mm... Bor i uppsala förresten.

Tack för alla ev svar!

MVH Joakim Lundin "ludde"

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/26 :  23:09:13  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Är det bäst som nybörjare att börja med en ljus eller mörk faner, fick tips om att jag skulle köra på 0.6mm... Bor i uppsala förresten.

Kan nästan direkt avfärda att det spelar någon roll om du provar ljus eller mörk enbart för att du bor i Uppsala....

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/26 :  23:28:38  Show Profile Send divander a Private Message
Det är lättast att fanéra med en inte allt för hård och styv faner. Björk är bra. De flesta tycker att det är snyggt, det är billigt, ganska enkelt att fanéra med och lätt att få tag på. Nackdelen är att det inte går att få breda bitar (om den inte är skarvad).

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/26 :  23:45:49  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Skulle nog satsat på ett mörkare faner om man är nybörjare, skrarvarna är svåra att få perfekt, med mörkt träslag så döljs de mkt lättare.

Men visst går det, med ljust också, men då ska man nog öva lite först så man får in den rätta tekniken.

Men vilken "färg" skulle passa in i ditt rum bäst tror du? Kör på det isf!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/26 :  23:49:11  Show Profile Send Nagref a Private Message
Dazzin kan det möjligen vara så att det är bäst med antingen väldigt mörk eller väldigt ljus faner? Borde ju bli lättare att dölja eventuella fel i dessa?

Själv har jag ännu inte fanerat något (en brist som stör mitt diy-samvetet och kanske fick mig att lägga den mindre lämpliga kommentaren ovan) ännu.

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/27 :  00:01:32  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Inga frågor e dumma frågor Men jag har nog inget svar på det, bara teorier.

MIN erfarenhet säger att skarvar gärna blir som svarta streck, hålrum - sprickor eller vad man nu vill kalla det, om man inte får till det.

Märkte själv detta första gången jag fanerade, mina kloner, men som tur var hade jag Mahongny fanér (honduras) som sedan skulle betsas.

Till en början var det lite svarta skarvar här å där, iom. att det var min första gång, viste inte riktigt hur man skulle göra. Men de här doldes väldigt bra med den mörka faneren + betsen.

Hade jag haft ex. björk hade det varit "kört", men men, subban jag fanerade efter och centern blev betydligt bättre! Antar att man måste lära sig arbeta med materialt och inte mot det

Så från min synvinkel är mörkare lämpligare om man e nybörjare.
Men som sagt det är väl inte mer än att man köper lite extra å fanerar en planktbit eller dyligt för att själv se hur det funkar.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/27 :  00:06:33  Show Profile Send Nagref a Private Message
Din förklaring låter plausibel Dazzin! Sprickor, små som stora är alltid mörka. Det blir nog valnöt när jag testar.

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:21:22  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
plausibel.. huh?

Låter som det är positivt iaf.

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/27 :  15:02:18  Show Profile Send divander a Private Message
Det kan även vara bra att välja ett träslag som går att få i tillräckligt stora bitar så man inte behöver skarva. Om man bygger små högtalare bör det finnas en hel del att välja på.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:25:00  Show Profile Send Ludde a Private Message
Nagref: Är du riktigt säker på att det inte spelar någon roll vilken färg jag har på faneren när jag bor i Uppsala???

Okej min dysleksi o lathet sätter käppar i hjulet för mej....

Vart ska jag köpa den?

Tack för svaren!
MVH Joakim
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000