HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken dac?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/08/26 :  17:32:46  Show Profile Send Texianen a Private Message
Jag letar efter en liten och behändig dac i behändig prisklass?
Någon som har förslag? Dock vill jag inte veta av något rackformat utan något roligare i formväg.

God Kväll Folks

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/26 :  17:46:41  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag har inte provat själv men den här grunkan har lär ha framkallat lyckliga smil hos audiofiler:

http://www.m-audio.com/products/m-audio/supdac.php

Jag tänker köpa en själv, senare i höst. Kostar 3000 spänn på musikbörsen.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/26 :  17:58:51  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Oj, ser väldigt intressant ut juh!!... Tänkte så att man kan få lite shysst ljud ifrån datorn, och kanske t.o.m. använda till CD:n ... tror NI att det skulle ge någon förbättring mot min Copland CDA-266 ?

/Simon
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/08/26 :  18:08:25  Show Profile Send Soulman a Private Message
Det finns ju Perpetual Technologies P-3A oxå. Jag fick hem min idag så jag får återkomma med hur den låter... Kul att testa skall det bli iaf!!

Men de gillade den (speciellt tillsammans med P-1A) på Stereophile. Kolla testet själv: http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?455

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/08/26 :  18:13:04  Show Profile Send Nemo a Private Message
Mr. Älg: Jag har försökt köpa en så'n från Musikbörsen och från flera tyska nätbutiker, men fått beskedet att den utgått ur butikernas och Midimans sortiment, så jag köpte en Harmony Design DA9 istället (http://www.harmonydesign.se/da9.htm).

Annars tycker jag att Lake People DAC C78 (http://www.lake-people.de/Home_English/home_english.html) verkar trevlig. Jag har för mig att den kostar motsvarande ca 5500 SEK (Harmony Design DA9 kostar 4000 kr i billigaste utförandet) och den har en drivspänning på 8V - 12V DC, så man kan driva den med bilbatteri (jämn och fin likspänning ). Nackdelen är att den enbart har balanserade utgångar (XLR), så man behöver en förstärkare med balanserade ingångar (eller någon slags adapter). C78:an har inbyggd volymkontroll, så man kan köra utan försteg om man vill.




Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/26 :  18:19:12  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jag hittade inte den på musik-börsens hemsida, kan du guida mig?
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/26 :  18:22:27  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Synd att den utgått. Men ganska typiskt. Bra produkter brukar inte bli långlivade.

Harmony Designs DAC är kanske bra, men dom skriver så blaj på sin hemsida att jag blir väldigt skeptisk. Har den bara balanserade utgångar så går den ju bort direkt för många, bland annat mig. Jag kommer nog att föröska få tag i en Super-DAC ändå, kanske finns någon som har nåt ex kvar.

Mer förslag önskas!
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/08/26 :  18:33:37  Show Profile Send Texianen a Private Message
japp, fler förslag!!

synd på superdacen verkade bra och lite cool =)
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/08/26 :  18:56:59  Show Profile Send Nemo a Private Message
SuperDAC:en finns ju kvar på hemsidan, så man kanske kan beställa en från USA, eller nåt? De har en kombinerad A/D- och D/A-omvandlare som heter Flying Cow (tror jag) som lär vara ganska (men inte lika) bra: Den är dock dyrare (typ 4500 SEK) och har lite konstiga utgångar (XLR-honor (istället för hanar) för balanserat och tele-honor (istället för RCA) för obalanserat)).

Harmony Design DA9 har både balanserade och obalanserade utgångar, det är Lake People DAC:en som bara har balanserade. Mr.Älg: om du vill ha mera information om DA9 än den som finns på hemsidan, så kan jag varmt rekommendera dig att maila Harmony Design; man vår utförliga och garanerat blaj-fria svar (från konstruktören själv) . Man får låna hem en gratis om man vill också. Min DA9 tillsammans med TEAC P-700 (CD-transport) slår utan tvekan den modifierade ARCAM DiVA CD72T jag hade tidigare; fast nu kör jag ju balanserat förstås och Arcamen var obalanserad...

En av fördelarna med att ha separat DAC är förresten att man kan använda den till sin DVD-spelare när man kollar på film för att få bättre filmljud (man ställer in DVD:n, så att den skickar PCM-ljud på digitalutgången och ser till att ens DAC klarar 24 bitar och 48/96kHz) .


Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2003/08/26 :  19:38:37  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Lake People var en ny erfarenhet för mig. Hur står sig deras produkter gentemot konkurrensen, är det någon som vet? Själv har jag kollat lite på Lucids produkter då jag hört att de skall vara ansedda som bättre än t.o.m. Apogees saker av vissa användare. Kanske är något dyrare än vad som här tagits upp hittils. Har ej sett några svenska priser än. Vilka säljer Lake People i Sverige, Pol Teknik?

På tal om balanserat kontra obalanserat, de flesta apparater jag sett hittils funkar bra med vilketdera, bara du har en adekvat konverteringskabel. Kommer själv att använda en sådan så småningom, då jag inte har råd att skaffa allt det nya på en gång som står på önskelistan.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/08/27 :  10:02:31  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag vill nog fortsätta slå ett slag för Perpetual Technologies P-3A. Framförallt som begagnad, då den inte behöver kosta allt för mycket. Det finns tex en på Hifimagasinet för 5900 kr. Kolla länk: http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=12188

Jag kopplade upp min igår och redan på första låten kändes det helrätt. Alla de där "vanliga" parametrarna (ni vet; "tightare och bättre definierad bas", "luftigare och mer realistisk diskant tex med cymbaler", "bredare och djupare ljudbild med bättre utplacering av de olika instrumenten" etc) förbättrades avsevärt. P-3A rekommenderas varmt av mig iaf...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000