HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nätdel till OPA2134 - funkar 24V AC
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/08/26 :  14:28:21  Show Profile Send DanneS a Private Message
Hej alla elektronikbyggare.

Jag har planer på att bygga ett 24dB/okt aktivt sub-filter (80 Hz) ungefär enligt ESP med OPA2134 (totalt 3st OPA2134):

http://www.sound.westhost.com/project09.htm

Eftersom jag har ganska ringa kunskaper i elektronikkonstruktion behöver jag hjälp med några saker angående nätdelen. Jag vill slippa 230V i chassit så jag tänkte använda en skyddstransformator. Jag har hittat två intressanta alternativ till nätdel:

ESP's: (AC In är 16V) http://www.sound.westhost.com/project05.htm

LTS's: http://www.lts.a.se/filter.html

1. Vilken är "bäst"?
2. Om jag matar LTS-varianten med 24V AC (ELFA 56-384-65) borde jag efter likriktarbryggan ha 33,2 vilket efter virtuell jord-generatorn borde bli +/-16,6V. Funkar det till OPA 2134'orna
3. Kan jag kombinera ESP med LTS? Använda virtuell jord-generatorn och sedan sätta spänningsregulatorer?
4. Räcker då de +/-16,6V för att få ut +/-15V ur regulatorerna eller måste jag gå ned till +/-12V?
5. Spelar det någon roll om jag matar OPA2134 med +/-12V eller +/-15V?

/Daniel

Edited by - DanneS on 2003/08/28 11:06:28

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/26 :  14:44:09  Show Profile Send Nagref a Private Message
1. Den första!
2. Ja det funkar till OPA2134 men inte nödvändigtvis till jordgeneratorn...
3. Ja.
4. Du bör gå ner till 12V
5. Maximal utspänning kommer att bli lägre med 12V men så högta ska du ändå aldrig komma att det blir ett problem. disten blir något högre med 12V än med 15V

Mitt tips är att du kör på den första!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/26 :  15:02:18  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Varför vill du slippa 230 in i chassit?

Är bara nyfiken, håller själv på med ett 24dB´s filter, du kanske har sett den tråden?

Lycka till med bygget!

Jag blir antagligen klar för test i kväll, om jag orkar löda dit det sista

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/08/26 :  15:10:15  Show Profile Send A8 a Private Message
Jag håller med nagref om att alternativ 1 är bäst i din applikation, jag hade dessutom köpt en dubbelspännings trafo och använt två likriktar bryggor.
Du kan ju alltid lägga trafon och bryggorna i en annan låda om du vill bli av med nätspänningen i filterlådan
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/08/26 :  15:32:03  Show Profile Send DanneS a Private Message
Tack för de snabba svaren.

Då blir det ESP's alternativ med ELFA's 20 VA Skyddstranformator, ska jag ha 15V (56-384-40) eller 18V (56-384-57) tycker ni?

"Varför vill du slippa 230 in i chassit?" - mitt första bygge, kanske kittlar lite väl mycket i fingrarna om något blir fel. Ha, ha... Får bli en mer seriös nätdel till nästa bygge - jag lovar...

/Daniel

Edited by - DanneS on 2003/08/26 15:40:36
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/08/26 :  16:55:26  Show Profile Send UrSv a Private Message
Du skall ha max 15 V eftersom det idealt blir ca 20 V efter likriktning. Dessutom har du utan last (vilket det nästan är) en betydligt högre spänning än 15 V ut kanske 18 V och då blir det ju ca 24 V efter likriktning och låg last. Räcker till och blir över.

Ett tips är ju dessutom att kolla runt på arbetsplats och hemma efter gamla nätadaptrar. Inte alltför sällan har man något som passar. Jag har säkert 50 st olika som ligger och skräpar...

Edited by - UrSv on 2003/08/26 16:56:41
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/08/26 :  19:50:45  Show Profile Send DanneS a Private Message
OOPS!

Har läst igenom ESP's Projekt 05 och Rod Elliot varnar: "The GND (0 Volt) line must be connected to the ground of the equipment being powered. Serious malfunctions can be caused by leaving off this connection." http://www.sound.westhost.com/project05.htm

Hur menar han? Min utrustning är ju inte jordad alls, samtliga apparater är utrustade med eurokontakter (heter den så, den platta modellen). Eller menar han signal-jord?

/Daniel
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/08/26 :  20:22:27  Show Profile Send A8 a Private Message
Jorden han refererar till är gnd ovan, inget annat.
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/08/27 :  09:44:16  Show Profile Send DanneS a Private Message
quote:
Jorden han refererar till är gnd ovan, inget annat.

Men vad är det för jord?

Jag kanske är helt ute och cyklar men jag förstår inte riktigt, jag komer ju använda väggbula och den är inte jordad och mina andra apparater är inte jordade. För den delen har jag inga jordade uttag i rummet...

Var skall GND kopplas i mitt filter? Skall den kopplas till signalens jord?

/Daniel
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/08/27 :  10:39:50  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:
Men vad är det för jord?

Jag kanske är helt ute och cyklar men jag förstår inte riktigt, jag komer ju använda väggbula och den är inte jordad och mina andra apparater är inte jordade. För den delen har jag inga jordade uttag i rummet...

Var skall GND kopplas i mitt filter? Skall den kopplas till signalens jord?

/Daniel

GND ska kopplas till signalens jord samt till alla de komponenter vars ena ända har ett streck. Det strecket betyder GND (jord). Alltså 100k och 22k motstånden och 33nF kondingarna i Figure 1A (http://www.sound.westhost.com/project09.htm) ska kopplas till GND.

Att du inte har några jordade vägguttag i ditt rum innebär att du inte har någon skyddsjord, blanda inte ihop denna med GND (jord).

Klarnade det lite nu, eller blev det bara ännu konstigare? :)
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/08/27 :  10:43:19  Show Profile Send Freddie a Private Message
För övrigt skulle jag starkt rekommendera dig att köpa kretskorten för filtret och strömförsörjningen av Rod Elliot. Kretskorten är prisvärda och underlättar byggande mycket.

/Freddie
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/08/27 :  10:57:07  Show Profile Send DanneS a Private Message
Tack "Freddie".

Nu är allt solklart!

/Daniel
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/08/28 :  08:12:59  Show Profile Send DanneS a Private Message
Hm, hittade en 24V AC (20VA) adapter till en julgransbelysning hemma.

Kan man använda den på något sätt? Eller kommer spänningsregulatorerna att gå sönder? Den kommer kanske peta ur sig ännu högre spänning eftersom belastningen är så låg?

/Daniel
Go to Top of Page

Chipko
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/08/28 :  11:38:04  Show Profile Send Chipko a Private Message
Byggde precis en nätdel till en hörlursförstärkare jag håller på med. Jag valde "universal powersupply" från Zero-distortion.com. Det använder LM317/337 istället för fasta regulatorer så att man kan justera spänningen för att eliminera offset. Priset blir ca 650kr inkl moms om man tar allt från elfa.

Vill du använda en TLE2426 jordgenerator kan jag rekommendera kretsen som används till META42, Första sidan här:
http://www.tangentsoft.net/audio/meta42/misc/schematic6.pdf
Ersätt Batt med en regulator som får ström från en ostabiliserad batterieliminator.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/08/28 :  11:44:55  Show Profile Send UrSv a Private Message
DanneS:
Med största sannolikhet blir det lite högt eftersom 24 VAC ger ca 33 VDC efter likriktning. Utan last ger den säkert 30 VAC vilket ger dig över 40 VDC vilket är lite högt. Känner du dig vghalsig kan du köra men det bör nog mätas tomgångsspänning först.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000