HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare/Högtalare för tillbakalutat ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/08/26 :  10:59:33  Show Profile Send Zamn a Private Message
Hej alla!

Har kommit fram till att jag letar efter en kombination av förstärkare/högtalare som ger skönt lungt ljud, gärna lite lätt tillbakalutat och inte alls påstridigt och "in-your-face" och absolut inget skrikigt/essigt diskant-ljud. Vill gärna ha ett rent mellanregister också om man kan få det på köpet...

Behövs inte allt för mycket bas (black diamond har perfekt mängd för min del)

Jag lyssnar mest på akustisk musik, pop, rock, jazz, country, men även på disco/techno typ underworld, pet shop boys och liknande. Eric Bibb, Lucinda williams och liknande går mycket.

Högtalare lutar åt black diamond eller liknande prisklass, högst 6000kr nytt eller begagnat. Antar bara att det gäller att para ihop dom med nån varm mysig förstärkare för att få det ljudet jag vill ha.

Har funderat på H/k 670, men läste en hel del dåliga saker om den nyss här på forumet som fick mig att tveka...

Luxman kan man ju hitta en del äldre begagnat där ute, och det är väl rör i luxman? = lite åt det hållet jag är ute efter?
Har funderat på rör i förstärkaren men kan inget om det.

Förstärkaren bör hamna på högst 5000kr ny eller begagnad.

Tacksam för tips. Finns det nån bra sida att läsa reccensioner om förstärkare på nätet förresten?

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/08/26 :  11:02:46  Show Profile Send keefan a Private Message
Det är väldigt många här på forumet som förespråkar Sonus Fabers högtalare och någon av deras stativare skulle kunna gå att hitta i nästan din prisklass.

De låter väldans skönt och är löjligt snygga!!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/26 :  11:05:56  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Kika på ett par Sonus Faber concertino. Lite över din budget men ändå.

När det gäller förstärkar som spelar mjukt så ligger Rega Mira 3 bra till, även den lite över din budget, 9000kr.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/26 :  11:13:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ojoj, då finns det inte många att välja på. Jag tror nog att du säkerligen skulle uppskatta Carlssonhögtalare. En kommande modell ska heta OA58 tror jag (rätta mig om jag har fel) och kommer att kosta cirka 6000 kronor. De kastar definitivt inte "ljudet i ansiktet" på dig, utan målar upp en ganska trovärdig ljudbild fast på ett lite annorlunda sätt än man är van vid från andra högtalare, svårt att förklara, men Carlssonfantaster kan säkert förklara det bättre. Det verkar ha hänt en del på nyare xx.3-versionerna och kommande helt nya modeller som har ett diskantelement med mjukare men samtidigt renare ljud än den äldre metalldomen (för att inte tala om det ännu äldre Peerlesselementet som satt i första OA52).

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/08/26 :  11:14:11  Show Profile Send Zamn a Private Message
Är dom mycket bättre än black diamond?

Har läst mycket positivt om de dyrare sonus högtalarna här på forumet. De mindre modellerna är också bra med andra ord?

Vill främst ha tips på förstärkare som passar bra, är mest osäker på den fronten.

Min flickvän vill helst ha förstärkare 5.1 ljud är ett annat problem.
Har läst mycket bra saker om Yamaha V740 på forumet.. Kan den duga tro? Kostar 5800kr ny.

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/08/26 :  11:17:12  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Hej jag tycker du ska lyssna på ett par Chario Syntar högtalare..
De har allt du vill ha och är inte så tokiga de heller vad de gäller finishen.. passar utmärkt till pop och jazz... det borde finnas någon golvmodell inom din budget som är riktigt prisvärd..
Lycka till
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/08/26 :  11:57:34  Show Profile Send Soulman a Private Message
Vad gäller förstärkare borde en Audio Analouge passa dig... Ågrens har en Puccini för 6230 kr (ordinarie pris 8900kr) och en Puccini SE för 8750 kr (ordinarie pris 12500kr). Audio Analouge anses av många ha varmt, mjukt ljud som aldrig blir vasst. Fint mellanregister dessutom. Fast om du skall ha ett par trögdrivna högtalare kanske inte Audio Analouge är någon perfekt partner eftersom de inte är några effektmonster direkt

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/26 :  12:06:47  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Köp en Cyrus förstärkare. Går att få billigt begagnade, från 2000 och uppåt. En ny kostar väl 8000 eller nåt sånt. Glöm det där med 5.1 förstärkare om det bara får kosta 5000.

Högtalare: Gillar du Black Diamond, köp dom. Annars, för 6000 finns mycket fint begagnat att köpa. Sonus Faber, B&W, Snell mm
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/08/26 :  12:10:49  Show Profile Send Per a Private Message
Om du vill ha ett avslappnat ljud rekommenderar ajg dig att skaffa rörförstärkare. Gärna något med el34 som slutrör, de har ett toköppet och avslappnat mellenregister som är grymt välupplöst med silkeslen diskant som grädde på moset. Copland eller Edison borde passa dig. Högtalare som passar till detta bör vara åtminstone hyffsat lättdrivna, runt 90dB, utan allt för stora konstigheter i form av fasvridningar och minimiimpedans. Om du vill lyssna kan du kontakta mig. Jag bor i solna.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/08/26 :  12:19:04  Show Profile Send KennethS a Private Message
Sitter själv med en Arcam Aplha 10 förstärkare som jag är väldigt nöjd med!Lugnt och behagligt men med bra attack och muskler. Smällde ihop den med kompisens Arcam Alpha 7SE CD-spelare och ljudet var ruggigt bra! Ingen vass diskant, bra detalj rikedom och mycket "Stampa-takten" känsla! Köpte min beggad för 5.000:- på nätet!

Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/26 :  12:20:12  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag tycker absolut du skall lyssna på yamaha-receivern som intresserar dig. Kanske är det helt rätt för dig och din flickvän. Men räkna inte med samma stereo-ljud som en 2-kanalsförstärkare.
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/08/26 :  13:59:28  Show Profile Send Zamn a Private Message
Per> Copland eller Edison låter ju lovande. Borde passa bra till black diamond som jag tror har ganska rak frekvensgång enligt tester. Känsligheten vet jag inte riktigt.

Glömde säga att förstärkaren måste kunna driva en skivspelare, och gärna ha fjärrkontroll!

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/26 :  16:19:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Men pröva för allt i världen även H/K 670, den är inte dålig.

Bravo
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/08/27 :  12:34:42  Show Profile Send Zamn a Private Message
Gjorde en kompromiss och slog till på ett par nya black pearl igår. Ifall jag köper en 5.1 förstärkare kan jag ju använda dom som 2 kanals-frontar till en början och flytta runt dom till surround senare när/om jag köper dyrare frontar senare.

Fast jag är fortfarande i valet och kvalet när det gäller 2 eller 5 kanaler. Kollade upp Edison på nätet och en Edison 60 verkar mycket intressant. Hittade en begagnad för 4000:-

Frågan är om dom klarar driva 4ohms black pearl?

Finns det fler rör-förstärkare som ni rekomenderar som kan tänkas driva högtalarna. Dom är ju ganska rena och kliniska i ljudet, så en varm och mjuk förstärkare är nog ett måste nu!

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/09/03 :  23:05:50  Show Profile Send Zamn a Private Message
Ångrade mig lite efteråt så nu har jag köpt black diamond också... Man lär väl sig med tiden att köpa det man verkligen ville ha med en gång i stället för att hasta och känna sig otålig. Fast det var ingen som verkade sälja black diamond nya längre nästan... Hittade dom dock senare till ett bra pris dessutom, så nu sitter man här med ett par högtalare för mycket och ingen förstärkare :)

Har en månad på mig att bestämma mig för en förstärkare nua iaf, och jag kan behöva lugna ner mig lite känns det som...

Tar gärna emot mer tips på begagnade förstärkare i max 5-6000kr klassen som är varma och sköna ljudet. Går det att kombinera med detlajer så är det bara bra. Skulle gärna ha samma detaljupplösning som när jag lyssnar på mina Sennheiser HD600 om det är möjligt :)

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/03 :  23:51:22  Show Profile Send period a Private Message
Kan verkligen rekommendera Edison 60, jag hade tidigare en Audio Analogue Puccini SE men bytet till Edison gav ett väldigt lyft! Vet inte om jag känner igen mig i den generella beskrivningen av ett "gosigt och varmt" rörljud. Min Edison är rapp och alert med bra mikrodynamik, utan några tendenser till hårdhet eller vasshet. Mellanregister och diskant som Per beskriver.

Jag tror inte den har några problem med att driva Black Pearl. Har hört den på flera olika högtalare bl.a. Dali Evidence 470 och Von Schweikert VR-1, inga problem där. Kompisen har t.o.m. provat sin Edison på ett par JM Lab Mini Utopia utan problem!

Mvh // Per
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/04 :  02:21:26  Show Profile Send niklas a Private Message
KennethS: Vad är egentligen "Stampa-takten"-känsla?

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/09/04 :  07:32:20  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Q U A D !!!!

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/04 :  08:36:32  Show Profile Send brumel a Private Message
Marantz lite dyrare grejor är väldigt laidbacky om vi säger så. Inte min smak men.. Sen gamla Advantage. Allting är fjärran och väldigt lungt via dom.
Högtalare. Får bli el stater.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/09/04 :  15:45:48  Show Profile Send Zamn a Private Message
period> Jag undrade precis tvärtom, om puccinin var värd det högre priset gentemot en begagnad edison 60?

Fast jag har inte hittat så mycket info om edison, har den bara en ingång? dvs man skulle behöva ett försteg också helst? Då kanske det är dumt att köpa vilket försteg som helst, typ ett beg nad för en tusenlapp eller så? Fjärrkontroll är väl inte att tänka på till edison heller va?

Har nog bestämt mig för att slå till på en edison 60 eller triod om jag hittar en i alla fall, sen får jag lösa problemen efter hand. Ljudet är ju som sagt viktigast ändå!

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:58:41  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Marantz 6010 ki alternativt deras nya 7200 som desutom kan växlas till ren klass A drift lär passa in på dina beskrivningar. Jag vet inte hur deras AV-förstärkare är men de lär finnas till utförsöljning på ganska många ställen (takt & ton tex).
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/09/05 :  09:32:42  Show Profile Send Zamn a Private Message
Nä nu blir det garanterat 2 kanaler.

Är det ingen som vet om Edison har flera ingångar?
Har för mig att jag läste att den hade mm/mc ingång iaf, då måste den ju ha flera?

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/09/05 :  11:59:56  Show Profile Send Larsen a Private Message
Det jag undrar är om det verkligen går att få till ett "laid back" ljud med Black Diamond? De (få) gånger jag hört dom så kan jag inte säga att det var det första jag tänkte på. OBS: jag vill inte hacka på BD, utan bara ge en hint om att valet av lådor kanske inte ger det eftersökta, oavsett förstärkarval.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/05 :  13:25:06  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
De Primare-prylar jag lyssnat på har tillbakalutat ljud...
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:12:33  Show Profile Send J-son a Private Message
Kom ihåg att det är "hela kedjan" som ger den slutliga presentationen, cd-förstärkare-högtalare...
Alla komponenter bör sträva mot samma "mål".
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/09/05 :  23:29:14  Show Profile Send Zamn a Private Message
Fast har man analytiska högtalare tex, så borde ju en riktigt varm förstärkare väga upp det lite åt det hållet även om inte båda är varma? Jag tycker ju om renheten i BD också...

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3

Edited by - Zamn on 2003/09/05 23:29:51
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000