HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Någon som testat Dämplim DG A2?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:38:49  Show Profile Send orthanc a Private Message
Hittade på detta lim. Är det någon som testat detta???
-----
Dämplim DG A2

Viskoelastisk dämpning av resonanta vibrationer i skivmaterial såsom plywood-, gips- och spånskivor, ger en mycket hög förlustfaktor för den färdiga produkten.

Exempel på användningsområden är stomljudsdämpning av golv i bussar och järnvägsvagnar, förbättring av reduktionstal för dörrar, motorrums luckor och andra enkelväggar, förbättrad stegljudsdämpning i vånings- bjälklag och trappor.

MDF board laminerad med DG-A 2 är en utmärkt skiva för att bygga högkvalitativa högtalare

-----

http://www.swedac-acoustic.se/sidor/stomljuddamp.htm#DG A2

-----

Undersöker för tillfälle.

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:59:36  Show Profile Send Kraniet a Private Message
jo nog har jag provat.. funkar väl bra men du ska nog helst ha en limpress för att det ska funka bra.
Problemet är att få ett en mm tjockt lager med limknektar.. går liksom inte om man inte lägger nån distans emellan och sen drat åt med knektarna..
väggarna blir dock väldigt döda..
rinnigt som vanligt trälim och kletigt som silikon. lösligt i vatten innan det torkar dock vilket underlättar. men det närmast huden torkar väldigt fort av kroppsvärmen. blir som gummi ungefär så det är lätt att rulla av händerna..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:33:25  Show Profile Send orthanc a Private Message
Där ser man. Det som var lite synd med limmet i sånna fall är att frakten är dyrare än limmet..=)

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/08/26 :  06:11:39  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Kan det inte vara detta lim som Bosse på GAM säljer på enlitersflaskor? (Hans flaskor saknar ettikett)

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/26 :  07:56:44  Show Profile Send Kraniet a Private Message
dga2 är då iaf vad alla highend tillverkare (som använder dämplim) använder tror jag.. tex sonus faber "special viskolelastik glue from sweden" eller nåt tror jag det står på deras hemsida.
vet inte vad frakten gick på men jag tror då inte den var dyrare än limmet för mig.. köpte ju 20 liter iofs..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/08/26 :  08:47:16  Show Profile Send Isidor a Private Message
Jag har använt och rekommenderat användning av detta dämplim och andra Swedac-produkter många gånger i mitt arbete. Inte direkt billigt, men bra. Det är en seriös produkt för industribruk som levererar exakt vad som utlovas, d.v.s. mycket höga inre förluster. Inget flummigt audioskräp till skillnad från mycket annat alltså.

Limmet är avsett att användas som viskoelastiskt skikt i s.k. sandwichdämpning (MDF-A2-MDF). Man kan normalt höja förlustfaktorn med åtminstone 10 ggr på detta sätt och ljudavstrålningen från lådan minskar då bredbandigt med minst ca 10 dB. Enstaka toppar kan minska ännu mer.


Edited by - Isidor on 2003/08/26 08:53:59
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/08/26 :  08:58:59  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
köpes var och pris ungefär ? låter mucho intressant!

hur mycket behöver man ungefär per m2?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2003/08/26 :  12:00:52  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
1 liter/m2 ger ett skickt om 1mm.

Rekommenderar dock en riktig press ;-)

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/08/26 :  12:54:54  Show Profile Send celef a Private Message
la ett gummigolv hemma, använde casco gummilim som oxå verkar ha schyssta dämpande egenskaper, limmet är såklart permantent elastiskt.

sound pollution
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/26 :  13:21:49  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Ja jag använder det i intendo musica's högtalare som är dämplimmade. Det kan ju tolkas som att jag tycker att det funkar...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Lord Hagge
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/08/26 :  13:48:27  Show Profile Send Lord Hagge a Private Message
Tja!

Har använt ungefär 8l till mina Eternity... Är väldigt nöjd med resultatet! Men som någon tididgare sade, så är en press nog bra om du har tillgång till... Det är ialla fall så vi fick ihop våra skivor.
En annan liten grej som man kan tänka på, är att ta bort så mycket överflödigt lim från kanterna som man bara kan (när de har torkat), för de blir annars ganska kladdigt i slipmaskinen ;-)

mvh <ola>
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000