HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bäst ljud för max 20'
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:11:34  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Satt och funderade på en budget anläggning fast med ambition att både se & låta övertygande. Det får kosta max 20000kr.
Då tänkte så här: ett par nya Amphion helium II för 7250kr jag har lyssnat på dessa och har förvånats över ett otroligt perspektiv och 3d kännsla. Vidare köpa uppdaterade och prisade Yamaha PianoCraft 400 för 5500kr. Den lär klara de lättdrivna Amphion utan problem. Sen kombinerar man detta med en REL QUAKE sub för 6500kr och avslutar med några meter supra.
Jag skulle tro att man får ett väldans trevligt ljud för under 20000kr nya prylar.
Vem kombinerar ihop något bättre för denna summa NYTT?

Artphotography

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:37:13  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Pianocraften rockar inte fett precis..

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:16:31  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
nej inte med högtalarna som hör till, men jag tror att den orkar driva de små amphion och då får du en annan upplevelse och sedan kommer tyngden från quaken. Min gissning iallafall. Fast det vore möjligen bättre med lite bättre elektronik och billigare sub

Artphotography
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:22:30  Show Profile Send brumel a Private Message
Glöm sub. Satsa på bättre elektronik. Särskilt om du värderar 3d känsla och perspektiv.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:59:50  Show Profile Send crion a Private Message
Med en känslighet på 84dB vet jag inte om det blir så roligt att lyssna med Piano som slutsteg.. Jag gillar personligen lite mer drag, kul ide med subwoofern dock, men jag är tveksam till matchningen..

Jag tror jag skulle ta den här stereon istället:
DALI Suite 2.8 golvhögtalare 9500:-
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=47&product=DALISUITE28
Arcam DiVA A75 Plus förstärkare 7800:-
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=90&menu=1
Cambridge D500SE CD-spelare 2500:-
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=9&product=CAMD500SE
Biltema signalkabel och 2.5mm2 högtalarkabel nånstans ifrån..
----
20k

Första uppgraderingen skulle bli nätkablar och BASE platta för CD:n
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/08/26 :  01:16:36  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Personligen så skulle jag inte inhandla en cd-spelare för under 5000kr.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/26 :  02:18:41  Show Profile Send brumel a Private Message
Inte jag heller. Jo om den var begad. Bättre begad.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/08/26 :  06:20:17  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Kanske en dum fråga men vad är "Pianocraft" för något??

En livstilkombo från Yamaha??

Högtalarna är ett mycket bra val tycker jag men du borde hitta bättre elektronik, tror jag för jag har aldrig hört Yamahan.

Kanske Cyrus/SAT/Primare/Thule beggat i bra skick kan vara något?



"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/08/26 :  07:05:35  Show Profile Send s60761 a Private Message
Bästa ljudet för 20000........

Lägg så mycket du kan på högtalare lyssna runt omkring i olika butiker.... Köp begagnat eller demo ex...

Skulle själv ha köpt begegnade Audiovector M3 Super eller Signatur...

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/26 :  08:13:28  Show Profile Send gardd a Private Message
Audiovector M3 är bara sååå härliga. Prisvärda dessutom! Jag står bakom dig S60.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/26 :  09:38:53  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Rega Planet 2000 för 8500kr
Rega Mira 3 för 9000kr
Dynaudio A42 för 5500kr

Blir tillsammans 23000kr. 3000kr över budget men köper man det som paket så borde man kunna få lite rabatt av handlaren. Detta paket är svårslaget i prisklassen och Amphion tillsammans med pianocraft och en subba kommer inte i närheten. Inte för att Amphion är dåliga högtalare utan p ga pianocraften.. Dessutom känns subba känns riktigt onödigt när man har så tight budget..

Varför vill man ha en Yamaha pianocraft 400????????

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/08/26 09:41:09
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/08/26 :  09:59:21  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Akhenaton: Det lät som en mycket trevlig kombo till budget

Nej, jag håller egentligen med om "varför vill man ha en pianocraft?" Förmodligen fel tänkt av mig, men i min tanke var det att inte börja leta på beg marknaden utan för en beskedlig summa handla nytt med garantier, kvitton och kartonger och ändå få bra ljud.
Jag har lyssnat på både Dynaudios 42 och Amphion helium II och jag personligen tyckte bättre om den Finska lådan, perspektivet och upplösningen var, enligt mig, i mycket hög klass. Och det är denna upplevelse som jag började fundera....om man skulle kombinera denna lilla med en väl avstämd sub som tar hand om de låga frekvenserna och bygger upp ett stort ljud så borde det väl bli bra.
Detta tror jag fortfarande på, men pianocraften haltar säkert...

Om jag säger så här istället då (och slaktar min egen idé med endast nya prylar)

Amphion Helium II
Rel Quake (eller annan sub för 5-6')
Begagnad Linn Classic för 10'

Summa drygt 20' - kan man leva med den då?

Artphotography
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/26 :  10:04:43  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Dan

Jag är skeptisk till att köra subba tillsammans med stativare. Det kan bli bra, men det är ofta för svårt att få till det. Det tar också alldeles för stor bit av en mycket begränsad budget.

Om du fastnat på Amphion(vilket jag kan förstå, då Amphion gör mycket trevliga högtalare) så finns det ett Amphion system som låter fördjävligt bra, nämligen följande:

Amphion Argon II för 12500kr
Audio Analouge Puccini Se för 11000kr
Musical Fidelity A 3.2 Cd för 16000kr

Detta spräcker budgeten en hel del, men det låter riktigt riktigt bra! Det går säker att få fatt i allt begagnat, och då kommer man kanske ner på en 11000kr för cdn, ca 7000kr för stärkaren och ca 8000-9000kr för högtalarna, med en del tur. Detta paket kommer då bli mycket svårslaget för priset.

Annars rekommenderade jag just Rega/Dynaduio kombinationen för att dom spelar mycket bra tillsammans. Som handen i handsken!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/08/26 :  10:16:50  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Dessutom är Argon II den snyggaste stativaren som finns om man inte cashar upp för en Cremona Auditor.

Artphotography
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/26 :  10:31:48  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
"Dessutom är Argon II den snyggaste stativaren som finns om man inte cashar upp för en Cremona Auditor"

Det kan jag inte annat än hålla med om! Du verkar ha bra smak Dan!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/08/26 :  12:25:56  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Aha. Nu hittade jag Yamaha pianocraft:


Ser väl inte allt för märkvärdigt ut. Då skulle jag hellre köpa Cambridge elektronik för ca 5000Kr.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000