HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ett dilemma.....livet e hårt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/25 :  20:33:52  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Håller på att flytta ut prylarna ut mitt rum eftersom jag flyttar till ny lägenhet i helgen.
Fram tills idag har jag alltid haft min finfina widescreen 32" tv mellan högtalarna på bordet där hifi/hembio racket också står placerat. (under tvn)
För ca en timme sedan tog jag bort tvn från bordet.
Lyssnade igenom skivor och det är bara att kapitulera:
det blir bättre helt utan tv mellan!
Förut har jag försökt lösa detta problem med att lägga två stora filtar över tvn vid musiklyssning och det har blivit bättre, men helt utan tv är faktiskt bäst.Ännu större stereofönster, detaljerna kommer fram ännu tydligare....
Det är dock inte så stor skillnad att allt blir förstört med tv+filtar, men man vill ju alltid försöka få det så bra det bara går....
Problemet är det att jag vill/kan ej/har ingen möjlighet att ha tvn någon annanstans och jag vill inte göra mig av med hembiogrejerna eftersom jag älskar att se på dvdfilm med riktig "bio känsla"!
Hur ska man lösa detta? Jag kan bara ha grejerna i ett och samma rum.
Blir fattig student i höst och tanken på uppgraderingar känns mycket avlägsen.... Om inte hästarna springer in cash

Jag ska i och för sig ha tvn på ett nytt bord i den nya lägenheten där tvn kommer att ställas upp på 100 cm höjd, mot tills nu då den stått på ca 60 cm höjd (dvs "i samma höjd som stereoljudet")
Kanske det trots allt kan bli lika bra ändå.....hmmm?
Detta är svårt.
Någon som upplevt något liknande?
Jag drömmer om dagen då man kan skaffa projektor...då slipper man detta dilemma och kan på ett perfekt vis kombinera hifi med hemmabio.

ursäkta lite lång text men jag kände bara för att prata av mig här bland likasinnade...dåligt med hifiintresserade polare vet ni.

mvh,

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2003/08/25 :  20:36:44  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
ehh... projector???
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/08/25 :  20:43:59  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Du har helt rätt, livet är hårt...
Alla kompromisser innebär just...kompromisser. Man kan gära det bästa av situationen. Bor du med någon som absolut vill ha TV-n mellan högtalarna så får du experimentera med filatarna, avstånden, vinklarna osv.
Bor du ensam så får du välja.
OK det var inte till mycket hjälp, men så är det är jag rädd. För min egen del så spelar ljudet från TV-n inte så stor roll. Jag har en 20 tummare och är nöjd med dess inbyggda "högtalare" och bildstorleken.
Musiken lyssnar jag på i stereon, ingen TV där mellan högtalarna. Hemmabio är helt ointressnat (so far, måste tilläggas)
Dimitri
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/25 :  21:05:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Att TVeländet spelar stor roll är ingen tvekan, det vet jag av egen erfarenhet. Dessutom kan man inte alltid välja att göra det bästa, det får bli en kompromiss, filtar/täcken fungerar ju ganska bra om än inte optimalt.

Bravo
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2003/08/25 :  21:44:31  Show Profile Send aaight a Private Message
en tv på hjul kanske? bara att skicka ut elendet när det är dax för finlyssning
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:12:01  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
aaight:

Om det bara hade gått. Men tvn vägen 55 kg och från den går det en kort scartsladd till dvdn och då blir det minst sagt lite bökigt men tanken har slagit mig även om det nog inte blir så.

Bravo:
Man får väl exprimentera med placeringen ordentligt i några veckor framöver och sen får man ju försöka se det positiva med att tvn kanske dämpar lite bas...heehe

Well, well i min nya lägenhet har jag möjlighet att flytta ut högtalarna en mycket längre bit än nu från bakväggen och det lär förhoppningsvis göra det ännu bättre än vad det varit fram tills nu.


Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:26:50  Show Profile Send Adagio a Private Message
HE! HE! Jag gjorde samma konstaterande för fem år sedan, passade på att rulla ut TV när sambon var på jobbet, vilken skillnad!!
Jag stälde in TV i sovrummet vilket efter viss tvekan(från sambon) föll i god jord, det är rätt gött gå och lägga sig och titta på TV, man slipper gå och borsta tänderna o vakna till efter sista programmet, det är bara att slå av och somna.
Det sociala livet blev också bättre när TV-skrället försvan ut ur vardagsrummet, nu kunde man ju se dom man pratade med.
Men det blev ändå en proj till vardagsrummet så man kunde njuta av film med "stereoljud", har aldrig varit surroundfrälst.
Det finns mao bara en lösning, inget dilemma... rulla ut aset!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:32:25  Show Profile Send Aton a Private Message
Projektor lockar mig inte alls. En LCD-tv kan det kanske bli nästa gång man handlar TV. Väldigt portabel och därmed hifi-kompatibel!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:42:40  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
det är kanske lite dumt att uppskatta både hifi och hembio om man vill kombinera?
I alla fall om man saknar de ekonomiska förutsättningarna för att få det riktigt, riktigt bra.
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:43:03  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Sluta dröm om projektor!! Sälj tv, köp projektor. Sätt nyss nämnda i tak långt bak. Om din TV verkligen är "finfin" som du säger, så lär du få ett par tusenlappar över (under förutsättning att du köpt den projektor för pengarna helt otroliga Panasonic PTAE 100 begagnat för kanske 6-7 kkr).

Mao kan du då köpa en liten skit tv som du har precis framför ögonen dom få gånger Svedala presterar nåt unikt på nån friidrottstävling ;)

Eller varför inte ett TV-kort till PC'n som du ändå garanterat måste ha? Kostar kanske 700 sek för ett hyfsat...

Voila, problem solved, sport finns framför ögon, film finnes via projektor. Vad mer kan man önska? :)

-vecc

Edited by - vecc on 2003/08/25 22:47:00
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:48:36  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
vecc:

Vi får se, kanske får ordna en ordentlig HTPC till med linjekvadrupler!
Problemet med LCD och DLP projektorer är att svärtan inte brukar vara helt bra, inte sålänge man köper en CRT proj och dom är myyyycket dyra, tyvärr. Men med tiden sjunker väl priset på dem också. Fast det klart, stor bild med bra kvalitet ger verkligen biokänsla så det slår över!!

mvh,

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:55:02  Show Profile Send Adagio a Private Message
Håller med, LCD är intressant, som alternativ till TVn.
För film däremot, finns inga genvägar det måste upplevas i "grosseformaten".
Ett exempel: Har i min ungdom sett den gamla kultrullen Topgun säkert 100 gånger, sen har jag inte sett den på ca 10 år. Så lånade jag den av en kompis på DVD och skulle bara kolla början............
Sååå COOLT!! Flygsenerna är grymma och man får en känsla av hur stora F-14 är, trodde inte att bildformatet var så avgörande men oj vad jag misstagit mej.
T.o.m Jurasicpark gör sig i stort format, i TVformat gäääsp.
Nä stor duk är ett måste, halvbra filmer upplevs som tvärbra, snacka om tweak.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:23:56  Show Profile Send hal a Private Message
Här har vi ett problem, Tv-apparater som förstör ljudåtergivningen.
Problem är till för att lösas. Vi skapar en ny produkt:
en slags "huva" man sätter över TV:n vid musiklyssning.
1. Vi ger den ett häftigt namn
2. Den ska vara lätt att flytta (vikbar?)
3. Ska fungera till olika storlekar (flexibel)
4. Den skall ha ett optimalt akustiskt yttermaterial
5. Den skall ha en snygg design
Kanske ngt för våra duktiga diy:s att klura på ?
Vips, vi har en ny marknadsledande produkt inom den expansiva hemmabio/hifi-branschen.
Det är bara att ta upp beställningar...


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:30:02  Show Profile Send crion a Private Message
Jag har en enkel lösning. Placera högtalarna in i rummet och tvn en bit bakom högtalarna alltså.. Borde bli lite bättre. Du kanske får dra upp basen lite, men du kan få bättre soundstage i och med att högtalarna är närmare dina öron.. Kom ihåg 60 grader isär från ditt huvud..
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/26 :  02:30:04  Show Profile Send brumel a Private Message
Dämpa eländet så bra det går (men dra ut sladden). Styr in den maximalt mot väggen och he över en (svart?) duk fylld med ull av något slag. Fram med symaskinen!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/08/26 :  07:28:57  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Mitt förslag är (som alltid):
Bort med flimmerburken!
Lägg pengarna på något annat!

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/26 :  07:32:31  Show Profile Send gardd a Private Message
duger inte en linedoubler? :)

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/26 :  08:55:58  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
en slags "huva" man sätter över TV:n vid musiklyssning

Jag beställer härmed ett exemplar!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/26 :  09:01:14  Show Profile Send hal a Private Message
Det är noterat Fridefors. Men det är lite väntetid, folk står ju i kö här.
Dom första exemplaren står på inspelning (600 timmar).

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/08/26 :  09:04:35  Show Profile Send dole a Private Message
Har/hade samma problem med TV`n mellan högtalarna.
Så det slutade med att jag har 2 anläggningar i samma rum. En på långsidan av rummet: hemmabio och en på kortsidan: hifi.
Så nu är det lite mycket grejor hemma
Men det var den bästa av 2 dåliga lösningar tyvärr.
Men visst är det ett super tweak att flytta bildskärmsaltaret från sin högst störande possition mellan högtalarna

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/26 :  09:24:13  Show Profile Send hal a Private Message
Specifikation TV-huvan: Stealth Extended:

Chassi av germanium/titanlegering med bikakemoduler.
Guldpläterade ventilatorer.
Handtag ovansida i magnesiumoxiderad aluminum alt. lufttorkad idegran.
Finns i tre färger:
off/white, champagne eller pilsner.
Utsida i ribbonförstärkt komposit (nät) utarbetad i stealthteknik över en bädd av kashmir-ull.
Dämpfötter i chockabsorberande polyamid/titan utvecklad av NASA i samband med månlandningen 1969)

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/08/26 09:29:01
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/26 :  09:40:47  Show Profile Send crion a Private Message
Det är nästan så att jag är sugen på en TV när jag ser Stealth Extended TV-huvan. NASA och allt Jag gissar att huvan kostar mer än TV:n
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/26 :  09:48:18  Show Profile Send hal a Private Message
Pressmeddelande:
"Pga av leveransproblem på Stealth Extended orsakad av det extrema intresset har vi nu utvecklat Stealth Budget tillverkad i handvikt wellpapp för omedelbar leverans. Färg: Brun. "

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/26 :  11:28:00  Show Profile Send Michael G a Private Message
Hal;

Hälsn. Michael
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/26 :  13:40:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nästa steg "hal" sälja is till grönlänningarna!

Bravo
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/08/26 :  14:35:20  Show Profile Send mapem a Private Message
Man kan inte ha TV och HiFi i samma rum, helt enkelt för att ibland vill en se på teve och den andra lyssna på musik. Däremot måste ju en flerkanalanläggning som används för att få filmljud befinna sig i samma rum som teven, rimligen. Slutsats: hembio och HiFi är helt olika saker. För min egen del kan jag tänka mig att lägga ner bra mycket mer pengar på musik-välljud än på bioljud. En enkel anläggning duger för de rätt låga kvalitetskrav man har på filmljudet, där är ju ändå bilden huvudsaken. Så tycker jag, i alla fall. Man måste ju ha minst två rum, förstås, om resonemanget ska hålla.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000