HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W 801 alt. 802 Matrix
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/27 :  00:50:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bättre mätdata? Vad mäter bättre?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2003/08/27 :  00:51:20  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
MAG, du får också komma förbi om du vill höra på hur de låter idag och med ett Bryston påkopplat på dem
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2003/08/27 :  00:52:20  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Rydberg, De är rakare i frekvensen, i alla fall 801 Matrix....
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/27 :  00:57:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Och då säger du att de mäter bättre? Hmm, finns typ tusen andra parametrar som spelar roll men det ska jag inte ta upp nu för jag ska nämligen nana.

Godnatt!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2003/08/27 :  01:00:16  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
jeje, tyck det du, men 804/803N gick fetingbort när jag skulle välja högtalare, till 802MSIII´s fördel...

men smaken är ju olika...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/27 :  01:14:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Eller du kanske menar att frekvensgång är det enda som spelar roll? Spridning, distortion, efterklang etc är det helt ointressant?

Jag tycker personligen att både 804N och 803N är en klart bättre högtalare än 802s3 och jag är långt ifrån ensam om den ståndpunkten. Men som du säger är ju smaken som baken och dessutom är man ju lite färgad beroende på vad man äger

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2003/08/27 :  01:18:37  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Rydberg, klart alla parametrar spelar in, jag valde ju dessa framför de andra..

men ja, klart man påverkas av vad man äger, men jag med flera vänner satt å jämförde dessa ett bra tag å kom fram till en slutsats, jag tänkter inte tvinga dig till att byta inställning eller uppfattning...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/27 :  12:04:12  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Man kan summera det hela med att vi tycker om B&W

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/08/27 20:25:44
Go to Top of Page

Michael Dupé
Member

154 Posts

Posted - 2003/08/27 :  16:49:48  Show Profile Send Michael Dupé a Private Message
Ja, Robin jag ska se om jag har vägarna förbi.. Skickar ett PM isåfall! Tack för all info...
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:22:08  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Man kan summera det hela med att vi tyker om B&W




Det jag hört av ett par personer som lyssnat på båda så låter matrix mer korrekt medans N är spelgladare , den ena föredrog N den andra M . Dom flesta föredrar därav med största sannolikhet N.

quote:
MAG, du får också komma förbi om du vill höra på hur de låter idag och med ett Bryston påkopplat på dem


Skulle vara jätte trevligt , det är ju inte så långt.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:24:42  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Mag> Som sagt, tycker integrationen av elementen är bättre i N. En mer homogen högtalare. Spelglädjen kommer i så fall från förstärkaren då jag tycker N är utpräglat neutrala.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/08/28 :  08:13:36  Show Profile Send J a Private Message
Hos mig vinner nautilus:arna...

Särskilt 804N är ett otroligt bra köp beggad för runt 20' (om man kan leva utan den djupaste basen)
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/08/28 :  11:16:26  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Jag var som sagt och provlyssnade 800 Signature hos hifiklubben i våras var det nog. Då fanns det även en kille från B&W som var med och demande. De skulle haft 805 Signature med, men av någon anledning kom de bort..

Vi snackade mycket högtalare och den nya teknik som finns i den nya Nautilus serien, samt lite om Signature. Jag nämnde att jag hade 802 S3 och tyckte att ljudet i nya N 804 och 803 var lite klent, inte lika stort rakt igenom hela spektrat. Han ville förstås framhäva de nya förbättrningarna med de nya mellanregister elementen som satt i nya Nautilus. Jag frågade då, om han hade ägt ett par 802 S3, skulle han byta "upp" sig till nya 804,803?? Kanske rent av slänga de pengar som faktiskt finns emellan i priset. 802 S3 gick i sina sista dagar för 27k, 804 börjar på 34,8k. Han tittade på mig och sa, "du har ett par riktigt bra högtalare". Jag frågade igen och han ville inte riktigt svara på min fråga rakt ut. Klart som fan att han inte kan snacka ner den nya serien till godo för den äldre. Men 802 och 801 står sig skit bra mot nya Nautilus om man inte går upp i samma nummer serie.

Att tillägga är att han även skulle välja 805 signature långt före 805 nautilus. "Det är mils skillnad på dessa högtalare". Men sedan är det ju nästan dubbla priset på 805s än på 805n. Undrar hur många här på forumet som kan höra och uppskatta de extra 20k som de kostar. Innebär detta att de som köpt 805n har köpt den "billiga" serien och på så sätt snuvar sig på en drömlik upplevelse?. Skulle inte tro det. Ibland, eller oftast är det inte de nya eller dyrare som är de bättre högtalarna. B&W byggde gedigna och superbra högtalare till ett super pris. Idag vill de i mina ögon klättra högre upp på listan av Hi-End stegen och höjer ribban både i utförande och pris. Det skall kosta att äga ett par super högtalare från B&W. Precis som många gnäller på Krell och andra märken, det kostar att ligga på topp.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000