HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Biltemas polyprop kondingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2002/08/21 :  17:13:54  Show Profile Send Guldis a Private Message
Har ngn gjort en jämförelse med kondingar av annat fabrikat?

Jag håller på o fifflar med ett 18db filter till mina ss8545k/9700 o börjar väl närma mig någon form av väljud.

Jag har använt mig av Biltemas då de är relativt billiga, vid utprovning av filtret går det åt lite olika värden om man vill prova sig fram på slutspurten. För o få fram en grund har jag simulerat i Lspcad.

Så jag avslutar som jag började, tror ngn att jag kommer lyfta ljudet ytterligare om jag satsar på o ersätta Biltemas med annat fabrikat, dyrare och förhoppningsvis bättre?

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/21 :  17:56:42  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Chansen finns så klart.

Dock skall man inte stirra sig blind på pris-kvalitet, även om kvalitet kostar.

Kolla på lite olika tekniker, mkt, mkp och vad det finns här.

Toleranserna kan vara intressant att slänga ett öga på..Helst mäta upp mer exakt vad dina komponenter är. Skall man testa olika typer/kvaliteer mot varandra måste det ju rimligtvis vara med samma värde!

Blev NÅN klokare?
;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2002/08/22 :  10:03:57  Show Profile Send Guldis a Private Message
Näe så mycket klokare blev jag inte... Har dock bestämt mig o prova så får vi höra om det blir ngn förbättring.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2002/08/22 :  22:42:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Blev NÅN klokare?

Jo då, låt mig tolka: Om man skall jämföra komponenter genom att lyssna på hur de påverkar ett element så skall komponenterna ha samma värde så att det inte är elementet som ändrar karaktär för att man ändrar tex delningsfrekvenser o.d. Låter som synnerligen kloka råd.

Vidare låter det som om du förordar att man mäter upp sina komponenter, ytterligare ett klokt råd.

Du börjar komma upp i klass med din gamal Kemi lärare.....

Mvh

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  22:48:33  Show Profile Send Flint a Private Message
Det skulle inte förvåna mig om Biltemas kondingar görs av ICEL
http://www.icel.it/
Släktskapet borde nästan kunna bestämmas utan DNA-test.

Angående råden ovan så är det bara att hålla med. Förnuftigt.

Edited by - Flint on 2002/08/22 22:50:0
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2002/08/24 :  06:58:41  Show Profile Send Guldis a Private Message
Nu har jag "uppgraderat" med Elfas fabrikat SCR polyproppar. Mina öron hör dock väldigt liten skillnad. Jag har gjort en mätning med LCR instrumentet som har 2 mätfrekvenser,120hz och 1khz och även visar dissipation (dielektricitetskonstanten?). Biltemas avviker mer från angiven uF vid hopp från 120 till 1khz, inte mycket men mätbart. Dissipationen är också större för Biltema.

Jag har även jämfört avvikelsen för ellytar vid 120 o 1000 hz, där är skillnaden stor. En ellyt som har 22 uf vi 120 hz stiger till 23-24uf vid 1000hz.

Nu är det "instrumentet som talat", våra öron avgör fortfarande vad som låter bra!

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/24 :  11:23:44  Show Profile Send Flint a Private Message
Guldis

Vad betyder Dissipationen?

Jag har även jämfört avvikelsen för ellytar vid 120 o 1000 hz, där är skillnaden stor. En ellyt som har 22 uf vi 120 hz stiger till 23-24uf vid 1000hz.

Det tror jag är ett mätfel.

Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2002/08/26 :  08:56:35  Show Profile Send Guldis a Private Message
Dissipationen som omnämns i manualen är med säkerhet detsamma som kondensatorns förlustfaktor.

Mätfel eller inte är vi väl överens om polyproppens fördelar gentemot elytens?

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/26 :  10:25:01  Show Profile Send Flint a Private Message

Japp, mätmässigt, men polypropp kan låta lite mesigt.

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/26 :  10:38:41  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Japp, mätmässigt, men polypropp kan låta lite mesigt.

Är det inte så att det är användningsområdet som bestämmer vad för typ man ska ha. Som t.ex. polypropylen och elektrolyter i nätdelar och tantaler och glimmer i signalvägar och polykarbonater i högtalardelningsfilter. (Nu fick ni nog något att fundera på va?)

Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/26 :  11:21:09  Show Profile Send Flint a Private Message
Målare.

På din ton låter det som om du tror att du är ensam om att tänka.
Så är inte fallet. Du har lite översittartendenser.
Där fick du något att tänka på.

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/26 :  11:26:20  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Målare.

På din ton låter det som om du tror att du är ensam om att tänka.
Så är inte fallet. Du har lite översittartendenser.
Där fick du något att tänka på.

Jag ville provocera lite

Jag tyckte diskussionen mest handlade om fabrikat och tveksamma mätningar, inte om grundläggande skillnader på kondingar, vilket jag tycker är intressant.

PS. Det är främst den allmänna uppfattningen om att polypropylen-kondingar ska vara så bra till högtalarfilter som jag opponerar mig emot.

Mvh. Per Målare

Edited by - malare on 2002/08/26 11:31:0
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/26 :  11:29:31  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tyckte diskussionen mest handlade om fabrikat och tveksamma mätningar, inte om grundläggande skillnader på kondingar, vilket jag tycker är intressant.

Det håller jag fullständigt med dig om men problemet med ironi
på nätet är att det kan missuppfattas.

Jag är också tveaksam till polypropp som koppligskonding i förstärkare.
Vi går nog lite på tvären både du och jag mot resten. Kan bero på
att vi har metodiskt jämfört.

Edited by - Flint on 2002/08/26 11:36:4
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/26 :  11:32:50  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Jo, men vi har väl alla gjort misstag ibland när det gäller att formulera oss.

Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/26 :  11:39:08  Show Profile Send Flint a Private Message
Japp, jag är nog en av dom bättre på att lyckas med det.
Inget skyddsnät, bara pang rätt på. Man får fiender men
också en och annan vän.

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/26 :  11:45:36  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

PS. Det är främst den allmänna uppfattningen om att polypropylen-kondingar ska vara så bra till högtalarfilter som jag opponerar mig emot.

Mvh. Per Målare

Edited by - malare on 2002/08/26 11:31:00

Först och främst bör man ju klarlägga vad "bra" innebär och sen uppstår ju frågan om det är så lyckat att dela in kondningar i ljudgrupper.....låter verkligen alla PP likadant?

Nej, 1 viss kondning i en viss tillämpning kan man inte börja dra generella slutsatser från!
På vilket sätt skulle exempelvis MCap eller SCR vara "mindre bra" i ett högtalarfilter? Finns det någon teknisk förklaring eller är det en subjektiv åsikt?

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/26 :  12:01:59  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Först och främst bör man ju klarlägga vad "bra" innebär och sen uppstår ju frågan om det är så lyckat att dela in kondningar i ljudgrupper.....låter verkligen alla PP likadant?

Det är säkert så att alla PP låter inte likadant. Där kommer noggrannheten i fabrikationen in i bilden och om de är folie eller metalliserade o.dyl. Men grundläggande är ändå att de har samma dielektrikum.

quote:

Nej, 1 viss kondning i en viss tillämpning kan man inte börja dra generella slutsatser från!
På vilket sätt skulle exempelvis MCap eller SCR vara "mindre bra" i ett högtalarfilter? Finns det någon teknisk förklaring eller är det en subjektiv åsikt?

Det finns en teknisk förklaring till att PP låter som dom gör (mesigt var det visst Flint sa) men jag är inte tillräckligt insatt i hur och varför så det kan jag inte redogöra för.

Naturligtvis är det också en subjektiv åsikt. Jag tycker ju faktiskt att PP inte låter bra i högtalarfilter, men det kan kanske också bero på resten av anläggningen i hur pass hög grad men kan avgöra detta. Alla system kanske inte är så pass rena i återgivningen att man märker någon skillnad.

Mvh. Per Målare

Edited by - malare on 2002/08/26 12:03:5
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/26 :  12:14:41  Show Profile Send matson a Private Message
Nja, om en kondning låter mesigt eller inte beror ju mer även på positionen. Om den upplevs mesig i serie så kan den nog låta hårt parallellt.
Jag har aldrig upplevt att den skulle vara mesig iofs, utan det skulle jag nog hellre påstå att polyester är i serie med diskanten(MKT från Intertechnik).
Papper-i-olja brukar ju också kallas "mjuk" och "musikalisk" i serieposition, men det har jag inte provat.

Vilka kondningar föredrar du till högtalarfilter(vilka polykarbonater) och använder du samma "rakt igenom"?

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2002/08/26 :  12:34:29  Show Profile Send Guldis a Private Message
Kan vi göra en liten poll då, där ni argumenterar för Er favoritkonding i filterkonstruktioner. Inte vad ni läst eller hört av andra utan vad ni själva upplevt vid konstruktion av högtalarfilter

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/26 :  13:00:19  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Vilka kondningar föredrar du till högtalarfilter(vilka polykarbonater) och använder du samma "rakt igenom"?

De jag har provat är ERO och de MKC som finns på Elfa. ERO'na har jag fått från en kompis. Han säger att de är bäst. Men de på Elfa tycker jag nog duger dom också. Problemet är att det inte finns tillnärmelsevis lika mycket att välja på som det finns PP. Om det blev populärt med MKC-kondingar så skulle nog utbudet öka.

Eftersom MKC inte finns i så stora värden så använder jag dem i kombination med MKP när det behövs stora värden som till mellanregister t.ex. Till diskant använder jag bara MKC. Detta gäller naturligtvis seriekondingar för där blir skillnaden störst. Till parallellkondingar använder jag MKP för det finns störst urval av dessa. Ibland även MKT.

Det där med att kondingarna skulle låta vasst i en serieposition och då tvärt om i en parallellposition det har jag svårt att tro på. Jag har aldrig upplevt något sådant. Jag tror att det är en teoretisk konstruktion som inte har någon grund.

Mvh. Per Målar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000