HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD och högtalare till en Arcam Alpha 10
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/08/25 :  14:59:45  Show Profile Send KennethS a Private Message
Halloj!

Gick idag och köpte mej en beggad Arcam Alpha 10 som jag hitills är jättenöjd med!

Nu fick man ju lusten att uppgradera allt annat till den också!
What HiFi rekommenderade en Musical Fidelity X-Ray som CD och ett par Dynaúdio Contour 1.3MkII som högtalare. Vad tycker ni om denna kombination?Är det nåt ni skulle byta ut?Är intresserad av beggade produkter mellan 6.000-9.000 kr. Lyssnar på allt för Sophie Zelmani, Bossen, Dance och desta mesta av allt annat utom svensktopp..Rummet är på 20 kvm ungefär.

Kom gärna med förslag!

Trött på folk utan vett

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2003/08/25 :  15:03:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
högtalare AE Evo 3:or (6.500 nya), cd Rotel RCD-1070 (9.000 nya) eller Nad C542 (ca 5.000) som snart kommer.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/25 :  15:08:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
KennethS> Kolla in audiovectors högtalare, de är framtagna med Arcam elektronik. Audiovector M3 super är en intressant högtalare. Varför inte köpa en Arcam Alpha 9 cdspelare till?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/08/25 :  15:35:47  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ahh!Det har du rätt i Rydberg!Har faktiskt ägt ett par Audiovector M3. Dom var rätt trevliga om än lite slanka i ljudet (tyckte jag). Alpha 9:an har jag aldrig lyssnat på, men jag har ägt en Alpha 7Se (extremt trevlig lirare!). Detta kanske är en bättre komb än X-Ray och Dynaudio Con. 1.3 Mk2?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/25 :  15:55:14  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det som är bra med audiovector är att du kan biampa dem med ett alpha 10p sedan och i slutända driva de aktivt med med hjälp av filtret avex.

Hade du de gamla eller nya M3? Det kom ju en ny serie för ett par år sedan som är mycket bättre än föregångaren. Audiovector super är ju en riktigt fin burk som dessutom kan uppgraderas till siganture eller avantgarde status.




M3, M3 super, M3 signature, M3 avantgarde

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/25 :  16:00:27  Show Profile Send Larsho a Private Message
Rydberg

Vad kostar en M3 Super ???

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/25 :  16:09:48  Show Profile Send henricsson a Private Message
Det hände nått lustigt med M3 avantgarde på stockholmmässan (HighEND-03) det var ett rum som demade audio vector, det spelades/visades bla Garth Brooks, Deep Purple.. den nedre basen fladdrade ibland nått fruktansvärt.. vi som satt på första raden blev ganska häpna. Såg helt sjukt ut. Nån som upplevt något liknande med dessa högtalare?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/08/25 :  17:26:36  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hmmm. Mina Audiovector köpte jag nog för en 2½ år sen. Väldigt alert högtalare var det. Snabb bas,men jag fick inget riktigt djup i basen. Körde då med en Sony TA-FA 50ES som förstärkare. Kanske där problemet var

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/08/25 :  17:30:15  Show Profile Send KennethS a Private Message
Men det där med Biampa har jag funderat starkt på! Verkar väldigt intressant! Hur pass stor skillnad är det mellan Alpha 7SE och Alpha 9:an?Hur mycket får man pröjsa för en Alpha 9:a idag?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/08/25 :  18:19:08  Show Profile Send bassman a Private Message
Varför inte bygga ett par Proac-kloner?
Arcam använder (använde?) just Proac Response 2.5 i sitt eget demorum.
Har själv en Alpha 7:a som cd till mina kloner och det låter ypperligt.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/08/25 :  18:53:09  Show Profile Send KennethS a Private Message
Problemet ligger i att jag tyvärr har "tummen-mitt-i handen" syndromet...Lånade faktiskt hem polarens Arcam 7SE nu och det låter riktigt trevligt jämnfört Pioneer DV 525 med Denon DA-500 DAC combon som jag använder nu. Jag vill ha ett ljud som inte gör en lyssningstrött men ändå inte tråkigt!Högtalare kommer som punkt 2. Då jag tror att CD-spelaren kanske är viktigare att uppgradera än högtalarna?Använder ett par Mission M73i för tillfället.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/25 :  20:04:14  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
den nedre basen fladdrade ibland nått fruktansvärt.. vi som satt på första raden blev ganska häpna. Såg helt sjukt ut. Nån som upplevt något liknande med dessa högtalare?
Alla högtalre kan "fladdra på". Det beror ju på vad man spelar. Testa att spela vinyl och dunka till den lite, då fladdrar det!!! Detta fladder är inget speciellt för audiovector.

Larsho> Det kostar ca 20000 nya. Beg runt 14000.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000