Author |
Topic |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 14:41:59
|
Jag förstår inte vad vi kivas om ibland, tidigare i somras var jag över och lyssnade hos Rydberg. Rydberg hade utryckt viss skepsis mot bla Q-ART dampers så jag tog med en uppsättning. Rydberg tillhörde "mjukfotfolket". Efter en stunds trevlig lyssning och inspektion av hans väljudande anlägning, rummet behöver dock en akustisk översyn, vilket Rydberg också har konstaterat, provade vi ett byte av mjukisar mot grafitskor..... jag förväntade mig större skillnad än så, visserligen hör man mycket större skillnader på en välbekant anläggning men även Rydberg tyckte skillnaderna var mycket små, lite mer energi i det övre registret med grafiten vilket inte passade rummet vi spelade i. Hursomhelst så är det små skillnader som får allt att stämma eller stjälpa över åt endera hållet. Om man gillar det ena eller andra beror på väldigt många saker, så det finns inte rätt och fel bara olika. Så alla ni som gillar att tweaka och köpa/tillverka tokiga tillbehör, fortsätt med detoch låt ingen annan bestämma vad som är rätt. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
Wintermute
Member
281 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 14:59:29
|
Grymt höga Mahatma-poäng på ditt utlåtande, Adagio!
Men, visst hade det varit intressantare om det verkligen var så att en anläggning utan t ex Q-ART dampers lät skit och en med lät alldeles underbart |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
|
|
s.m.f
Member
1003 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 17:11:14
|
Du nämner en viktig sak, jag citerar: "Hursomhelst så är det små skillnader som får allt att stämma eller stjälpa över åt endera hållet"
Jag instämmer helt. Ofta fälls kommentarer om produkter(även från mitt ¨håll) med ganska kraftiga målningar typ kasst eller underbart. När det egentligen bara är små skillnader till det sämre eller bättre. Visst ibland tycker man att någonting är riktigt uselt. Tveaks sågas eller hyllas ofta på detta sätt. Så jag instämmer med slutklämmen din låt ingen annan bestämma vad som är rätt. Alla hör "olika" saker och vissa produkter är bara sämre i vissa anläggningar och bättre i vissa. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 22:17:48
|
|
Bravo |
|
|
Billie300B
Member
213 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 09:31:01
|
Ödmjukt och bra, håller med till 100% quote: Så alla ni som gillar att tweaka och köpa/tillverka tokiga tillbehör, fortsätt med detoch låt ingen annan bestämma vad som är rätt.
Yeah! /Kristian |
Den som syndar sover icke. |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 23:48:33
|
Adagio>>> AMEN! |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 00:04:26
|
En liten (möjligen irriterande men på intet sätt illvillig) fråga: Appropå rubriken, har det presenterats några fakta här? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 00:19:45
|
Jodå, om man läser på rätt sätt efter den jämförelse de gjort så är skillnaderna små mellan tweakvarianterna, men att de små skillnaderna beroende på omständigheterna kan vara ganska avgörande. Däremot finns det ingen anledning att förkasta den andra varianten.
Blev det enklare så? |
Bravo |
Edited by - Bravo on 2003/08/27 00:20:09 |
|
|
|
Topic |
|