HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 TWEAK-FAKTA !!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/25 :  14:41:59  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag förstår inte vad vi kivas om ibland, tidigare i somras var jag över och lyssnade hos Rydberg.
Rydberg hade utryckt viss skepsis mot bla Q-ART dampers så jag tog med en uppsättning. Rydberg tillhörde "mjukfotfolket". Efter en stunds trevlig lyssning och inspektion av hans väljudande anlägning, rummet behöver dock en akustisk översyn, vilket Rydberg också har konstaterat, provade vi ett byte av mjukisar mot grafitskor.....
jag förväntade mig större skillnad än så, visserligen hör man mycket större skillnader på en välbekant anläggning men även Rydberg tyckte skillnaderna var mycket små, lite mer energi i det övre registret med grafiten vilket inte passade rummet vi spelade i.
Hursomhelst så är det små skillnader som får allt att stämma eller stjälpa över åt endera hållet. Om man gillar det ena eller andra beror på väldigt många saker, så det finns inte rätt och fel bara olika. Så alla ni som gillar att tweaka och köpa/tillverka tokiga tillbehör, fortsätt med detoch låt ingen annan bestämma vad som är rätt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/08/25 :  14:59:29  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Grymt höga Mahatma-poäng på ditt utlåtande, Adagio!

Men, visst hade det varit intressantare om det verkligen var
så att en anläggning utan t ex Q-ART dampers lät skit och en
med lät alldeles underbart

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/08/25 :  17:11:14  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Du nämner en viktig sak, jag citerar: "Hursomhelst så är det små skillnader som får allt att stämma eller stjälpa över åt endera hållet"

Jag instämmer helt. Ofta fälls kommentarer om produkter(även från mitt ¨håll) med ganska kraftiga målningar typ kasst eller underbart. När det egentligen bara är små skillnader till det sämre eller bättre. Visst ibland tycker man att någonting är riktigt uselt. Tveaks sågas eller hyllas ofta på detta sätt. Så jag instämmer med slutklämmen din låt ingen annan bestämma vad som är rätt. Alla hör "olika" saker och vissa produkter är bara sämre i vissa anläggningar och bättre i vissa.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:17:48  Show Profile Send Bravo a Private Message

Bravo
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/26 :  09:31:01  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Ödmjukt och bra, håller med till 100%
quote:
Så alla ni som gillar att tweaka och köpa/tillverka tokiga tillbehör, fortsätt med detoch låt ingen annan bestämma vad som är rätt.
Yeah!
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/26 :  09:43:16  Show Profile Send gardd a Private Message
whihaaaa! Bra inlägg Adagio!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/08/26 :  23:48:33  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Adagio>>> AMEN!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/27 :  00:04:26  Show Profile Send Nagref a Private Message
En liten (möjligen irriterande men på intet sätt illvillig) fråga: Appropå rubriken, har det presenterats några fakta här?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/27 :  00:19:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jodå, om man läser på rätt sätt efter den jämförelse de gjort så är skillnaderna små mellan tweakvarianterna, men att de små skillnaderna beroende på omständigheterna kan vara ganska avgörande.
Däremot finns det ingen anledning att förkasta den andra varianten.

Blev det enklare så?

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/08/27 00:20:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000