HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 diverse tweaks
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/27 :  01:30:05  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag tycker också att det är en utmärkt idé Dimitri! Även om jag i likhet med Kevin inte tror att det skulle leda till en slutgiltig fred mellan tekniker och guldöron.
Själv skulle jag gärna deltaga. Fast jag bor ju tyvärr inte ens i närheten.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/27 :  08:24:07  Show Profile Send gardd a Private Message
Jag har editerat mitt tidigare inlägg. Jag tycker inte tråden är töntig, det skulle vara skoj med ett BT. Skall bli riktigt kul att få se skeptikernas hakor i golvet :)

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/27 :  08:44:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Långa hakor är kul!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/08/27 :  12:42:34  Show Profile Send yoko a Private Message
Fram för bra tester! Jag hänkar gärna på, så har man något att komma med av empirisk natur, inte bara teoretisk...
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:21:21  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Dags för en sammanfattning?
Bara Nagref har svarat som en av de av mig uppräknade presumtiva testdeltagarna.
Läget är nu som så:

i kolumnen A/S noteras hur jag uppfattar respektive medlems inställning till tweaks A=anhängare, S=skeptiker. Rätt uppfattat?
Under tabellen räknar jag upp de som är positiva till BT men som inte anmält tydligt intresse till att deltaga. Holmgrenstefan har aviserat beredskap att delataga (S).
Jag tycker det fattas någon-några "tunga" anhängare för att en sådan test skall få tyngd
Sladd, Timbre, Ekman även epkpeng och ev andra, kan ni meddela er inställning till ett sådant experiment? Som sagt under ytterst seriösa former.
Dimitri
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:58:28  Show Profile Send Nagref a Private Message
Alltså Dimitri, så enkelt kan du inte göra det för dig! Vissa tweaks fungerar ju otvivelaktligen. Som att placera en par kubikmeter stor absorbent i lyssningsrummet! Så länge du inte specificerar vilka tweaks som det rör sig om så får det gärna stå ett frågetecken i min rad!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:10:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
För tusan, har jag möjlighet så skulle det vara kul, endast två saker kan hindra mig förutom avståndet då, och det är arbetet och regeringen. (permissionsansökan i tre ex. )

Läger ja, jag bejakar alla möjligheter att förbättra ljudet då jag tycker att byte av anläggningar inte ger så mycket längre, detta agerande löser inte de problem jag far efter.
Däremot är jag kiritisk tills varje produkt är provad och det gäller att se upp så att det inte bara är förändringar utan reella förbättringar det handlar om, men jag utesluter ingenting på förhand.

Bravo
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/08/28 :  20:19:26  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Good point, Nagref.
Jag tänkte som så att testgruppen själv kommer överens om vad som skall testas och hur.
Så där rätt spontant så tycker jag att:
Bara några få saker skall testas, de som väcker mest motstridiga känslor här på forumet. Man orkar inte att med skärpa testa sig igenom olika kablar, floppy, shakti, fötter mm. mm.
Alltså en dyr interconnect mot en billig (dyi?)
en dyr högtalarkabel mot en billig (diy)
Shakti stenar mot inga stenar.
Thats it.
Testledaren för protokoll vad kopplas in i vilken ordning. Testdeltagarna anteckanar sina intryck för varje moment.
Två varianter möjliga:
1: testdeltagarna vet att 3 saker skall testas men att de, när testet pågår inte vet vilken av dessa som testas just då.
2: testdeltagarna informeras om "Nu är det högtalarkabel vi testar"
2-an låter som mest lättsmälld.
Det skulle faktiskt inte förvåna mig om "skeptikerna" lämnar testet med lång näsa.
Det krävs dock, detta måste upprepas, att "tunga" anhängare för high-end kablar och stenar här på forumet deltar. Annars blir det bara en gäspning.
Dimitri
PS: kanske även Denon 625-a mot någon annan (Cairn?)

Edit: jag ska försöka att samanfatta läget på söndag.

Edited by - Dimitri on 2003/08/28 20:21:10
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/29 :  22:04:27  Show Profile Send Nagref a Private Message
Får jag föreslå att lyssnarna har enbart två saker de kan testa imellan vid varje tillfälle. Lyssningstestet ska ju inte göras så svårt som möjligt utan så lätt som möjligt. Det är ju då det blir lättast att få fram de bästa godbitarna!
Vidare så måste det föregås av en öppen lyssning av varje del där man kan själv får välja musik och takt på omkoppling (vilket även borde ske vid själva blindtestet då det annars är lättare att få till nollresultat så som TAG-McLarens test mot Bryston och nollresultat gynnar bara skeptikerna) så att man kan få till en känsla för hur sakerna egentligen spelar.
Att det bara testas få saker är bra för det kan tänkas ta tid och krafter och vi orkar nog inte testa så mycket. Dessutom så vill jag utesluta högtalarkablarna då de är svårast att testa i blindtest (de måste kopplas ur fysiskt).

Att testledaren är ickeaudiofil hade varit trevligt för då vet han/hon mindre om vad som förväntas.

Det var de synpunkter jag hade just nu!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/08/29 :  22:22:48  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Agree.
Dimitri
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/08/29 :  23:01:08  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Den här tråden har varit uppe i 5 dagar utan att några av de sk. tyngre namnen ens svarat.
SVAGT!

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/08/29 :  23:10:59  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Sentinel,
Som sagt, jag kommer att sammanfatta tråden på söndag med personliga kommentarer.
Dimitri
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/08/29 :  23:27:00  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Visst, jag ställer upp om det är möjligt geografiskt och tidsmässigt.

Min inställning till tweaks är väl en smula skeptisk, men som jag brukar tjata om: om det fungerar så gör det.
Varför det fungerar brukar bli en annan disskussion.
Och hur.

Jag har väl alltid ansett att om jag uppfattar vad som helst i tweakväg som en kvalitativ musikalisk förbättring, så varför gnälla?

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/08/30 :  01:36:47  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Hej .det skulle vara intresant.Jag vill somsagt vara med.när ser det ut att bli ?

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L

Edited by - holmgrenstefan on 2003/08/30 15:33:20
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/08/30 :  11:52:21  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
anledningen till att jag inte kommer ta det som nåt bevis på att något inte funkar är att ni inte har möjlighet att testa tweaksen på all utrustning, det är ju liksom skillnad mellan olika t.ex cd-spelare.
sen om jag hör skillnad så gör jag det och då kan inte någon blindtestpatrull komma och säga att jag inte gör det.

jag har testat några tweaks hemma på mina slutsteg.
slutstegen är ijuförsig hemmabyggda(ej aj mig dock) och låter väl inte så fruktansvärt bra. de splade med vinylspelare som inte heller är av toppklass.
jag testade att lägga stegen på gummibitar och sedan tynga ner det med en stor bit skiffer... jag hörde ingen somhelst skillnad i ljudet.

men jag tror fortfarande att det kan göra stor skillnad på annan utrustning.


sen så är det väl lite som med gud, ingen har bevis på att han/hon/det finns men jävligt många tror på han/hon/det. Och jag är starkt troende(inte på gud).
om man t.ex sätter en tetpatrull som ska göra en uppgift, hälften ber hälften gör inte det. blir det någon skillnad?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/30 :  12:05:13  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Om det är i Stockholm är jag gärna med. Du kan sätta mig som A på rumsakustisk planering, men S på de flesta andra tweaks.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/08/31 :  22:41:18  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Nåväl, dags att sammanfatta läget.
Tråden Har varit ute nu i 7 dagar.
Idén var att få slut på alla uppslitande ”meningsutbyten” här på HF. Jag visste i förväg att inställningen till blindtester hos high-end förespråkarna/ägarna var negativ. Att det man tydligt hör inte behöver blindtestas.
Emellertid får argumentet ingen genomslagskraft hos skeptikerna oaktat hur många gånger det upprepas. Det finns olika slags skeptiker, dels de som misstror (eller t.o.m. förkastar) oavsett vilka argument som än anförs. En annan grupp av skeptiker är de som skulle kunna tänka sig att köpa vissa produkter om bara annan evidens än enbart subjektiva vittnesmål om deras förträfflighet funnes. Och detta utan hänsyn till vittnets tidigare meriter inom hifi:ns område, ty det alltid går att hitta något ”Högdjur” som tycker tvärtom.
Alla kan inte testa dessa produkter.
Alltså: En blindtest under mycket välordnade former föreslogs. Alla möjliga fallgropar med en dylik test skulle definieras innan inom ramen för det möjliga. En öppen lyssning av de testade objekten skulle inleda sessionen.
Rent teoretiskt, om man nu skulle ta i beaktande alla möjligheter, så skulle skeptikergruppen eller enstaka individer därav, medvetet kunna försöka sabotera en sådan test genom att oärligt rapportera sina intryck. Men även då skulle anhängarnas konsekventa utpekande av den mer välljudande produkten ha en stor genomslagskraft. Dessutom skulle skeptikerna med sådant beteende riskera att utpeka de dyra produkterna som bättre, mot sin avsikt (skjuta sig själva i foten).

Det var alltså med ganska stor tillförsikt som jag förslog detta experiment. Det skulle inte kunna innebära någon ”fara” för anhängarna att deltaga, deras kablar och stenar skulle tydligt kunna visa sina kvalitéer. Det är ju lika ”farligt” för skeptikerna då deras käpphästar skulle riskera att rasa samman som ett korthus.

Det är nödvändigt att de från Forumet kända och tongivande personer från respektive ytterlighet deltar i en sådan test, om avsikten är att (försöka) höja debattens nivå på Forumet i dessa ämnen.
Vad jag kan se så har ingen av de tongivande och deklarerade anhängarna svarat eller ens kommenterat tråden. (Rätta mig om jag har fel). En tråd som handlar om något som eljest alltid medför reaktioner från nämnda skara.
Jag är inte intresserad av en sådan test, åtminstone med dessa föresatser, utan att båda sidor väger lika tungt.
Har detta misslyckade försöket till detta HF-experiment några konsekvenser?
Ja, jag tycker det. Till exempel så tycker jag att fingerpekning eller ”Aja Baja” inlägg riktade mot, även de mest rabiata och onyanserade skeptikerna, förtjänar bara en axelryckning.
Sorry för ianspråktagande av Er tid i onödan.
Dimitri



Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/31 :  23:23:32  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Synd att det inte blev något (ännu). Det vore ju kul om man någon gång kunde påvisa hörbara effekter av diverse tweaks (i den mån de finns) i ett blindtest. Jag är visserligen skeptisk i de flesta fall, men det finns ju inget som säger att jag inte kan ha fel. Det kan ju mycket väl vara så att vissa tweaks ger hörbara effekter och det vore ju kul att få reda på, även om jag nog även fortsättningsvis i första hand skulle lägga tid och pengar på viktigare saker, som t.ex. att köpa skivor och - inte minst - lyssna på dem.
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/08/31 :  23:40:30  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag trodde inte att jag skulle behöva citera mig själv... men så här skrev jag dagen efter dimitris förslag lades fram "Bra idé Dimitri. Tyvärr så kommer du nog aldrig att lyckas få med BT-motståndare på det föreslagna testet. Varför? Det kan nog var och en räkna ut......"

Jag fick tyvärr rätt. Det är inte ofta som man blir besviken över att ha rätt Precis som du säger dimitri, så fort blindtest dyker upp i en tråd så brukar motståndare till detta göra sin röst hörd. Var tog ni vägen? Varför inte kommentera i denna tråd? Jag behöver inte räkna upp några namn, ni och vi vet vilka ni är. Litar ni inte på era "guldöron" när det kommer till kritan?

/Mats

Edited by - Kevin Mitnick on 2003/08/31 23:41:50
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/09/01 :  00:17:31  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
hmm, en ide är ju att inte testa om nåt låter bättre eller sämmre eftersom det är upp till personligt tycke, utan bara testa om det låter annorlunda.

sedan kan man ju skriva ner var och ens åsikter om hur de tycker att ljuet ändras och om de tycker det är pos/neg.
men jag tycker att huvudsaken ska vara att testa om det låter annorlunda.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/01 :  00:37:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja det är ju första steget naturligtvis om det hörs någon förändring, sedan kommer värderingen. Den senare är nog så viktig.

Det skulle verkligen vara synd om det inte blev av.

Bravo
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/09/01 :  16:44:16  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
jag tycker i alla fall att man ska få värdera ljudskillnaden själv.
det som är negativt för vissa är ju positivt för andra.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/01 :  17:01:43  Show Profile Send Bravo a Private Message
Självklart "Fisksmisk ola", vad annars?

Däremot kan ju åsikterna jämföras.

Bravo
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/09/01 :  18:39:51  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
A*- hehe tacktack
fisksmisk är faktiskt mitt band :)... gissa musikstil!

bravo- jo det är klart att man kan jämföra åsikter men det är bara dumt att försöka komma överrens om nåt.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/09/01 :  20:17:58  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Upp! Upp!

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000