HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 testa högtalare med sinuspulser
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/08/24 :  21:16:54  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
om man skulle vilja använda en pulsad sinus, säg 3-10 perioder(beronde på reflexer mm ) för att mäta frekvensresponsen på en högtalare?

fördelar nackdelar? Jag syftar då mätmässigt, inducerade fel i mätningen mm.

/rickard


I m only in it for the DIY

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/08/24 :  21:53:30  Show Profile Send celef a Private Message
haru kollat in lms från linear x? sinusmätningar (även "gejtade" sådana) har ofta bättre frekvensupplösning än fft-program (där tidsfönstret sätter begränsningen), men sinusmätning tar oxå mkt längre tid. en annan nackdel är väl att sinusmätningar inte mäter faktisk fas utan man räknar ut den efteråt (minimum fas), har jag för mig!! dessutom kan man ju mäta deltoner.

sound pollution
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/24 :  21:56:13  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Kör inte Linkwitz med en liknande konstruktion? Har för mig att han kallar det för "burst cosine generator" eller nåt sånt.

/Marcus
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/08/24 :  22:03:59  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
lms ver 4, 1395 US$ .... tror inte det, men det är säkert ett bra program.

skall kolla upp herr linkwitz sida.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/08/25 :  10:48:00  Show Profile Send Isidor a Private Message
rikkitikkitavi,

Varför vill du mäta med pulsad sinus och inte bredbandigt direkt? Du måste köra väldigt många sinusar genom systemet för att få till ett frekvenssvar upp till 20 kHz. För lägre frekvenser kan du bara köra en period innan reflektioner börjar att störa din mätning. Det enda du i praktiken tjänar på att använda sinusar är att S/N-förhållandet automatiskt blir högt. Den stora nackdelen är att du måste generera och köra fruktansvärt många sinuspulser genom högtalaren för att få till ditt frekvenssvar.

Det mest direkta sättet att mäta frifältsfrekvenssvar i rummet är att använda sig av en filtrerad Dirac-puls som ger impulssvaret, vilket sedan kan transformeras till frekvenssvar. Denna metod ger tyvärr ett riktigt dåligt S/N eftersom den korta pulstiden ger allför låg inenergi. Därför använder man i praktiken MLS (Maximum Length Sequence) som är en pseudo-random-serie av pulser, d.v.s. en brusartad signal. På detta sätt får man en längre signal med mer energi. Sedan använder man högre skolans signalanalys och antagandet att systemet är linjärt för att räkna fram ett impulssvar som (efter lämplig gating) kan transformeras till frekvenssvar.

I ett normalt bostadsrum får man vanligtvis nöja sig med ett tidsfönster som är 2-4 ms för att undvika den första reflektionen och frekvensupplösningen bestäms ovillkorligen av tidsfönstrets längd (df = 1/T). Detta faktum kommer man inte runt hur man än vrider och vänder på det. Insignalen spelar i detta avseende ingen roll, men en bredbandig mätning förenklar förstås den praktiska hanteringen.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/08/25 :  20:24:10  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
eftersom man endast kör en period går det fort att "scanna" genom
audioområdet , mindre än en minut borde gå på , lite beroende på hur fort datorn klarar av att spara ner data.

tänkte mest p g a det skulle vara kul att göra något som styrs av t e x matlab och fungerar på en laptop. laptops har ofta ganska dåliga ljudkort, och då får det bli USB kort. Sådana kostar oftast pengar.

MLS matematiken verkar nämligen ganska jobbig, men matlab är väl rätt verktyg att utveckla det på :) .

just nu lutar det åt ett hemmabyggt USBkort baserat på Texaskretsar (finns i AoE), men jag vet inte riktigt hur väl det funkar med de mjukvaror som finns, t e x Speakerworkshop och "di svenske".

I vilket fall som helst behöver jag ett portabelt inspelningsgrejsimojs. Frekvensresponsen och dist. är däremot mycket bra (20-20 kHz 0-0,5 dB, 80-85 dB S/N) för mätningar på högtalare.

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/08/25 :  21:44:38  Show Profile Send celef a Private Message
om du tycker lms är dyrt så finns ju alltid clio! varför göra jobbet själv när det finns redan färdiga och bra lösningar? hmm... säger jag i en diy-tråd!

sound pollution
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/08/25 :  21:59:14  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
clio kostar ca 8000 sek, vilket i och för sig är ett väldigt kompetent system, men jag lägger hellre pengarna på annat. med mjukvara att simulera med så är man uppe i 10 papp innan ens börjat bygga. var väl mest för nöjes skull jag funderade på någon egen grej, men det lär nog stanna på ritbordet. men jag hade haft en utmärkt ursäkt att lära mig matlab...

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:09:00  Show Profile Send Isidor a Private Message
Matlab är förstås alltid trevligt, men direkt datainsamling här är inte självklar utan beror på om man har tillgång till Data Aquisition Toolbox eller hårdvarustöd för Matlab.

Eftersom sinusar ger ett diskret spektrum så är de inte optimala för att mäta högtalare med. Jag förstår att du vill slippa komplexiteten med MLS (som egentligen bara handlar om att få till en FHT (Fast Hadamard Transform)) och om du envisas med sinusmetoden så kan du ju "sampla" frekvenssvaret med ett visst frekvenssteg, helst logaritmiskt.

Jag tror nog ändå att den bästa metoden för en glad amatör är att med låg bakgrundsnivå i rummet excitera transient, vilket ger ett kontinuerligt spektrum (t.ex. en 20 kHz halvsinus), utnyttja gating, frekvenstransformera och medelvärdesbilda ett gäng mätningar i frekvensplanet. Med efterklangstiden 1 s hinner du med 60 mätningar per minut, vilket om du mäter 1 minut ökar S/N med 10log(60) = 18 dB. Eftersom frekvensupplösningen blir relativt låg visar en snabb överslagsberäkning att detta borde fungera ganska bra. Kom ihåg att FFT-funktionen i Matlab är ganska "rå" och kräver lite fix för att vara praktiskt användbar.

Edited by - Isidor on 2003/08/25 22:12:12
Go to Top of Page

bidland
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/08/26 :  09:58:07  Show Profile Send bidland a Private Message
Jeg liker veldig godt Farina's log-sweep metode. Isidor nevnte denne muligheten i en annen tråd for noen dager siden. Du kan måle frekvensrespons og harmonisk forvrengning raskt og effektivt i samme sweep.
http://pcangelo.eng.unipr.it/Public/Papers/134-AES00.PDF

WinMLS bruker denne teknikken og har også MLS mulighet. Du kan laste ned en 30 dagers evalueringsversjon på www.winmls.com
Bruker standard lydkort. Med et Lynx kort vil du få veldig bra målinger.

Mvh.
Bjørn M.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000