HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi & Musik Nr 9 Sept 2003
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/08/23 :  13:50:56  Show Profile Send långhåret a Private Message
Nu sitter man här och läser...

Proson högtalarna stod sig hyfsat bra (ja dom fick ju inget "bästa ljud") men däremot fick dom utmärkelsen "Otäckt prisvärd" samt utmärkelsen "Prisvärd!".

Intressant

Musik...
Vad skulle man göra utan det?

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/23 :  13:56:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja ha, och? Om de skall ha "bästa ljud" är ju egenligen utifrån dig och din smak, så därför tycker jag faktiskt inte att just högtalartesterna är så intressanta. Inte minst eftersom de ju numera hela tiden hittar "det bästa vi, eller jag, hört" när de testar högtalare i sin serie "Världens bästa ljud". MvhKristofer
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:08:57  Show Profile
Håller med.De är alldeles för "snälla" i sina tester numera.
Tyvärr.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:09:45  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Håller med Whiskyman. I ovan nämnda nummer testas en cantonhögtalare, på minus står det "inte mycket" Nähäpp, vad är "inte mycket" Denna jakt på "världens bästa ljud" är en riktig besvikelse.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:32:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Tidningarna måste ju tänka på sina sponsorer. (annonsörer)

gcs
En som ibland är mycket skeptisk.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:34:57  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Vilken Proson? Concuest II/66?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:37:46  Show Profile Send långhåret a Private Message
Alexi: det var Proson "Conquest 6030"

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/08/23 :  15:08:32  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

proson har ju blivit rätt bra!
ni är dumma som ser rött så fort
ni hör namnet "proson".

ska ni alltid jämföra med high-end
när ni tänker på proson?

LÖJLIGT

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/08/23 :  15:10:11  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

knasputtar

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/08/23 :  17:09:16  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Kan kanske bero på att många som mig fortfarande ser 2st 10" kompade av ett 5" mellan och en skutjärnsdiskant framför sig.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/08/23 :  17:16:58  Show Profile Send regner a Private Message
Vi alla vet ju att svenska tidningar så som hifi & musik är på tok för "snälla" när de betygsätter anonsörernas produkter... men hur är det tex med de tyska o engelska tidningarna? Hur pass ärliga är deras betyg?

Edited by - regner on 2003/08/23 17:22:27
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/23 :  17:18:01  Show Profile Send ekman a Private Message
engelska tidningar brukar vara väldigt hemkära
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/08/23 :  17:24:05  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Tror man kan gå ännu längre än Ekmans uttalande. I tyskland får tyska väldigt bra, i staterna amerikanskt etc. MEn det är kanske inte i lika hög grad. Vänd er till norge o läs electrocompaniet tester. Dynaudio tester i danmark etc. Likaså lär man sig vad vissa recensenter gillar och garanterat kommer att lovorda oavsett hur bra/dåligt det är. Men sådant lär man sig att leva med.

Tester är väl ändå inte till för att följas. Det är mest kul att läsa om produkter. Det har hänt mer än en gång att de har prisat produkter jag själv sågat. Tyckte dock att jag kanske kunde se tendens till förbättring. Det var ju trots allt produkter som fick två(!!) i ljudbetyg i den där högtalartesten dom körde i det nyaste nummret.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/23 :  17:31:16  Show Profile Send Kraniet a Private Message
tidningar som sådana kan man kanske inte begära att dom ska ha "en" åsikt.. men de enskilda recensenterna borde ju kunna säga sin mening. då skulle man få ett enhetligt system där man kan referera testet i förhållande till recensenten.
Klas kanske har en smak som är tvärt emot min. Säger han då att högtalare A låter bäst och C låter sämst så kan jag ju med sannolikhet gissa att C passar mig bättre..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/23 :  17:35:16  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
hade man varit superrik kunde man startat en egen hifitidning där man inte var beroende av annonspengar, då hade det blivit rejäla sågningar!! och hyllningar också för den delen!
Sen hade man låtit bli att ha telefonnummer och mejl till tidningen så man slapp konfrontera sura läsare som läst att deras högtalare lät skit!!

mvh,

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/23 :  18:02:02  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
quote:
proson har ju blivit rätt bra!
ni är dumma som ser rött så fort
ni hör namnet "proson".

ska ni alltid jämföra med high-end
när ni tänker på proson?

LÖJLIGT



Se signatur...

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/08/23 :  18:06:03  Show Profile Send långhåret a Private Message
hehe

Ville bara påvisa för endel på forumet att "Proson" faktiskt står sig hyfsat eller ialla fall godkänt i hifi & musik's tester, och kan väl inte vara helt kass. Dom har ju dyrare högtalare också. Så det är kanske tid att tvätta bort "United" stämpeln

Vi måste ju bejaka och uppmärksamma vara helsvenska hifi-tillverkare

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2003/08/23 :  18:43:35  Show Profile Send Kreator a Private Message
Så jäkla snälla är dom väl inte!? 3 av 14 högtalare fick 2 i betyg = 1/5 lite drygt! Ibland läser ni blaskan som fan läser bibeln. Så vitt jag kan komma ihåg så är väl Eltax en ganska flitig annonsör och dom fick en tvåa i betyg.

Sedan kan man fråga sig hur mycket fel en högtalare för 78 lök är behäftad med som inte ligger på det subjektiva planet?

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/08/23 :  18:51:22  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Har de testat budgetgolvare?
Vilka modeller testades?????????
mvh Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/23 :  18:53:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Engelska tidningar...jag säjer bara Tannoy´s supertweeter.
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2003/08/23 :  18:59:41  Show Profile Send mrmix a Private Message
skiter i tidningarna å litar bara på mina öron, de e' ju endå utifrån det jag upplever om det låter bra eller ej, oavsett namn på produkt osv, okey visst proson kommer visserligen aldrig att leta sig in i mitt hem, men endå,
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2003/08/23 :  23:23:08  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag tycker tidningar och andra media ofta formulerar sig så att man kan göra ett utdrag ur recensionen och få sin produkt att framstå som väldigt prisvärd/bra/välljudande/whatever. Läser man hela recensionen kanske man inte tänker på det men bryter man ner ett visst test i småstycken kan man alltid hitta guldkorn för annonseringen.... och det är naturligtvis avsiktligt. Man undrar verkligen hur mycket som försiggår bakom kulisserna i dessa ljudtidningar...

Därför tycker jag det är jättebra med ett sådant här forum, även om vissa diskussioner tenderar att bli väldigt skyttegraviga. ;) Kunde man bara försöka hålla sig någorlunda distanserad till sin tilltro till teknik eller lyssningsintryck skulle det bli perfekt. :)

Den allra intressantaste frågan tycker jag är hur man med givna förutsättningar i form av befintlig anläggning/budget, rum, och WAF, uppnår bästa möjliga ljud. Det är där utmaningen ligger! Sorry att det blev lite OT...
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/08/23 :  23:32:23  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Har ngn lyssnat på den aktuella Prosonmodellen?
Dimitri
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/23 :  23:35:07  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag tycker det är fejtgrymt att Proson lyckas ge så mycket högtalare för pengarna! Audiopro likaså.. i förrförra () numret av Stereophile testades en högtalare som till synes iaf använde sig av samma "element-stomme" som AP (Vifa polypropylen-bas & XT25-diskant). Fast den stativaren kostade 35.000kr vs. AP:s 5000kr.

Jag undrar om dessa tillverkare är mycket duktigare än AP på att utveckla högtalare.. eller kanske dom bara tillverkar små volymer? I don´t know

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/23 :  23:42:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag håller med dej Calle G jag tycker oxå att man måste hålla sig distanserad till teknik och inte gå på allt.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/23 :  23:49:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som jag sagt tidigare, tidningarna måste tänka på sina annonsörer och kan inte skriva hur som helst.

Däremot kan man oftast läsa mellan raderna och koppla ihop det med hur man själv vill att en hötalare osv. skall låta, så får man oftast ändå en klar bild av produkten.

Testerna är alltså inte komplett värdelösa, man får ägna sig lite åt "kremnologi".

Alla länders tidningar tycks dessutom ha klara tendenser att favorisera inhemska produkter, vilket kan hänga samman med ljudideal, patriotism osv.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000