HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att göra rent kontakterna...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/22 :  23:51:20  Show Profile
Att göra rent kontakterna med sprit, som det skrivs om i senaste hifi&musik. Är det nån som hört skillnader med detta "tweak"

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2003/08/22 23:52:33

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/22 :  23:52:46  Show Profile Send Hepcat a Private Message
vet ej med sprit men att göra rent kontakterna överlag ger en förbättring.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/22 :  23:55:29  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Hej,
Sprit har jag aldrig provat, däremot Kontak & Caig De-Oxit, det blir skillnad. Nätkontakterna kan med fördel poleras med exempelvis Autosol.
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/23 :  05:22:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kontakterna oxiderar, man brukar väl rekommendera att rengöra dem 1gång/år.

Finns diverse sprayburkar för detta bl.a hos "Clas Ohlson".

Bravo
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/23 :  07:50:55  Show Profile Send Timbre a Private Message


Det finns tillverkare som varnar för sånt här. Ur IMPORTANT SAFETY INSTRUCTIONS från Accuphase:

Do not use contact refreshers or other chemicals on the input and output jacks or other connectors of the unit, since these can cause aging in resin parts and lead to damage.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/08/23 :  08:58:10  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Du kan ta en RCA alternativt en XLR-kontakt och föra av och an på honkontakten på baksidan ett antal gånger så försvinner oxiden och så slipper man hålla på med vätskor och dyl.
Mvh
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/08/23 :  08:59:30  Show Profile Send erik a Private Message
Rengör mekaniskt genom att dra kontakterna ut/in några gånger. Funkar på alla kontakter i systemet och är klart hörbart.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/23 :  09:16:00  Show Profile Send gardd a Private Message
Jag har väldigt stora positiva erfarenheter från att göra rent kontakterna med speciell vätska för ändamålet. Som Timbre säger, gäller det att veta vad man håller på med.

99% av linns återförsäljare brukar säga att man inte behöver använda någon speciell vätska; det räcker med att dra kontakten in och ur några gånger då och då, så "lossnar" smuts/oxid på det viset. Min erfarenhet är att vätska kan göra underverk!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/08/23 :  10:20:00  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Timbre skrev:

"Det finns tillverkare som varnar för sånt här. Ur IMPORTANT SAFETY INSTRUCTIONS från Accuphase:

Do not use contact refreshers or other chemicals on the input and output jacks or other connectors of the unit, since these can cause aging in resin parts and lead to damage."

Frågan är vad Accuphase egentligen menar. Tyvärr är tillverkare ganska glada i att utfärda diverse varningar utan att alltid förklara riktigt vad det innebär. Accuphase varnar här för skador på "hartsdelar". Jag tror inte att Accuphase använder kontakter av harts. Vad jag kan förstå varnar de för att spreja kontaktrengöring rakt in genom RCA-jack etc. Det skulle då kunna påverka komponenter med hartsbeläggning. Antagligen en nyttig varning att inte spreja hejvilt in i apparaterna.
Jag använder själv piprensare fuktade med Kontak. Detta rengör kontakterna lokalt och bör inte kunna läcka över dit vätskan inte skall komma.
Om kontakterna är ordentligt smutsiga kan rengöring ge en avsevärd förbättring.
Jag har läst att alkohol inte tar bort oxider men den bör fungera mot vanlig smuts.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/23 :  10:49:49  Show Profile Send Timbre a Private Message


Vad dom menar framgår väl ganska tydligt...
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/08/23 :  11:12:41  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Snälla Timbre, förlara det då för mig! Att de tycker att man inte skall använda kontaktvätska förstår jag, men inte varför.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/23 :  11:27:54  Show Profile Send Timbre a Private Message


Jösses..."aging in resin parts and lead to damage."
damage=skada
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/08/23 :  11:42:43  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
appropå rengöring... Är det någon som har använt regörningsvätska till cd skivor t.ex? isåfall vad?
Fungerar det med vanligt tvål och vatten?


http://www.acapella.de/german/audiotop/digital_engl.htm

http://www.lastfactory.com/Products/cd-dvd_cleaner.html

Edited by - hsivp on 2003/08/23 11:46:05
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:06:25  Show Profile Send gcs a Private Message
För att rengöra CD skivor ska man nog inte ha tvål eftersom det kan bli en beläggning av tvål. Jag kör med diskmedel (Yes) och torkar sedan av skivan med en bomullsduk. Om det blir bättre ljud med någon
speciell färg det vet jag inte men jag kör med gamla lakan.

gcs
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:16:58  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Timbre, jag är inte så dum att jag inte kan läsa innantill. Men var finns dessa "resin parts" och hur skadar rengöringsmedlet dem? Genom direkt kontakt eller luftburet?
Go to Top of Page

Herrmann
Member

73 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:38:50  Show Profile Send Herrmann a Private Message
Plaster och polymerer kallas ibland för resins. Fettlösande lösningsmedel kan lösa upp mjukgörarare och annat i plater.
/Herrmann
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/08/23 :  19:46:03  Show Profile Send Niclas a Private Message
Vad innehåller Kontak för aktivt ämne ?
Jag har några aerosolburkar kvar med triklorethan som köptes innan det blev förbjudet. Frågan är om det är gångbart till kontakter, iof. skrev hifi/musik att det går utmärkt, men vad tror ni ?

Mvh
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/08/23 :  21:07:37  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Hur lämpligt/olämligt är isopropyl alkohol eller vad det nu heter?

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/08/23 :  21:35:43  Show Profile Send oliver a Private Message
Kanske man skulle ta ett par kontakter RCA och XLR och klä stiften med nåt borst material bara att dra in och ut ett par gånger, skulle kunna bli en stor säljare med tanke på alla galna prylar man sett i hifi världen.Dom här skulle dessutom fylla en funktion.
/////////////////// Sven-Åke/////////////////////

Skeptiker
Go to Top of Page

Kydyl
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/08/23 :  22:23:27  Show Profile Send Kydyl a Private Message
Ingen som har testat att mekaniskt avlägsna oxider mm mha av en mkt (observera mycket) fin smärgelduk och bara putsa lite lätt tills ytan är ren

kanske är risk att det får några andra konsekvense men det verkar rimligen bättre än att köpa dyr vätska för ändamålet... jag har visserligen aldrig testat men kanske nån annan har som kan berätta om det fungerade bra.

Confused by earlier errors.
Bailing out...
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/23 :  22:51:51  Show Profile
Spelar nog ingen roll hur fin smärgelduk som används. Skulle man förstora 100ggr skulle nog kontaktytan likna en havreåker. I bästa fall...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/08/23 :  23:01:47  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag kör ner mina kontakter eller vad jag nu vill ha rent i ultraljudsbadet som min fru har i sin guldsmedja, och vips så är de som nya.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/23 :  23:40:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Å andra sidan har jag svårt att se hur en duk lätt fuktad med någon vätska skulle kunna förstöra någonting, ingen tänker väl doppa kontakterna i vätskan eller spraya dem hej vilt?

Bravo
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/23 :  23:45:13  Show Profile
Fanken oxå! Mitt MF-försteg är inte vattentätt. Annars kunde jag prova ultraljudstvätt jag med...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/24 :  00:00:22  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Hmmm...
vare sig smärgelduk, stålull eller liknande skulle få komma i närheten av mina RCA/ XLR kontakter. Då är det det bättre att dra ur och trycka i kontakterna några gånger som tidigare beskrivits. Eller använda någon vätska gjord för ändamålet...
Isopropylalkohol är väl förnämligt för avfettning, men oxidlösande egenskaperna är nog inget vidare.
/Kristian

Den som syndar sover icke.

Edited by - Billie300B on 2003/08/24 00:02:19
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/24 :  00:52:57  Show Profile Send crion a Private Message
Coolt, ultraljudsbad hehe..

Själv använder jag inga hyper prylar utan vanlig ren Isopropylalkohol från apoteket.. Speciellt när man köper nya kablar märker man att det är smutsigt. Skillnad märks, speciellt om man orkar ta hela anläggningen på en gång, powerkablar, högtalarkablar och IC's..

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000