HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gehör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2003/08/22 :  10:43:56  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Jag funderar lite om att för att det ska vara värt att lägga stora summor på HiFi, borde man inte ha ett bra gehör och en god hörsel. Då menar jag en bit över genomsnittet om det nu finns nån genomsnittlig hörselskala. Annars borde man ju ändå inte lägga märke till olika nyanser och detaljer i musiken.

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/22 :  10:55:11  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Det är väl bara att prova, gå till en butik och koppla upp en billig anläggning bredvid en dyr och se om du hör någon skillnad...gör du inte det har du ju sparat in en slant till semesterkassan.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/22 :  10:57:40  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jämför t.ex. en förstärkare från Mark och en från Mark Levinson.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/22 :  11:04:29  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Jämför t.ex. en förstärkare från Mark och en från Mark Levinson.



Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/22 :  11:08:14  Show Profile Send Aton a Private Message
Kan bli svårt att hitta dessa två märken i samma butik
Glömde skriva att jag tycker det är en intressant frågeställning du tar upp. Jag tror (liksom du?) att musikaliteten spelar in. Men hur kommer det sig då att det finns många musiker som gillar "skitigt" ljud ???

Edited by - Aton on 2003/08/22 11:09:46
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/08/22 :  11:09:51  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Min svärfar hör väldigt väldigt dåligt. Men han säger att när han sitter och lyssnar på min anläggning så hör han både musik och tal betydligt bättre än på de anläggningar han normalt sett kommer i kontakt med.
Så jag är övertygad om att oavsett om man har mycket god, god eller dålig hörsel så har man nytta och glädje av en kvalitetsanläggning i förhållande till en medioker dito.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/22 :  11:21:08  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Får instämma med Pjotre.Om inte möjligheten till att återge musiken bra så spelar det ingen rollhur bra, elelr dålighörsel man har , men när möjligheten finns då hör man ofta mer än vad man tror sig höra vanligtvis.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/08/22 :  11:22:31  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Och sen så är det ju så att man lär sig att träna hörseln oxå.Med ett otränat öra kan det vara svårt att uppleva nyanser och detaljer bara för att man kanske inte vet vad som saknas.
Prova själv, ibland kan det vara så när man har bytt "upp" sig att man inte upplever så där jättstort lyft trots att det är inspelade Beg grejer. Prova i så fall efter ett tag att sätt tillbaka dina gamla grejer och du kanske tycker att det låter alldeles för taskigt, avsaknad av detaljer mm. Du har lärt dig att lyssna och upptäcka nya saker i musiken utan att du kanske varit medveten om det.
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/22 :  11:26:51  Show Profile Send gardd a Private Message
Pjotre: Right on Commander!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/22 :  11:54:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
En dålig hörsel får i alla fall de bästa förutsättningarna för att höra musiken på en bra anläggning, och för oss som har bra hörsel ( idag i alla fall ) så behöver man med en bra anläggning inte dra på så mycket för att få en bra upplevelse, utan kan hålla n lägre nivå och därmed spara sin hörsel lite...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/22 :  12:11:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker att om man vill känna lite dynamik i musiken så måste man dra på lite. Inte minst för att basen ska krypa fram bättre.
Enligt Fletcher Munson så är ju öronen minst känsliga i basen och diskanten.
Go to Top of Page

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2003/08/22 :  12:12:08  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Frågan va iofs inte skriven i eget syfte, utan bara en tanke som slog mig. Men sen när man blir gammal så har ju öronen växt en del, vilket borde göra det lättare att fånga in ljud. Det borde ju iallafall vara meningen med att det är ett av två kroppsdelar som alldrig slutar växa.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/22 :  14:13:58  Show Profile Send huzze a Private Message
Gehör har inget med uppfattningen om kvalitén på ljudet.
KÄnner flera tondöva som minsann är audiofiler.
Själv har jag gehör, men anser inte att jag hör bättre än någon annan för det, tvärtom, jag fick träna upp min hörsel att höra skillnad på olika kablar mm...


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/22 :  14:23:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Musiker kan nog med sin erfarenhet fylla i det som fattas många ggr., då de vet hur det skall låta.

Jag har träffat ett antal som är ganska ointresserade av anläggningen även om de är intresserade av musiken.

Bravo
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/22 :  14:26:04  Show Profile Send huzze a Private Message
Der är just det Bravo...

Jag kan njuta av ett stycke i en klockradio, även om ljudet inte är bra, så är det låten man vill höra.

Det är alltid musiken vi vill lyssna på inte anläggningen

Glöm inte det allihop!


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/08/22 :  14:26:43  Show Profile Send lindvall a Private Message
Just det, och hör man dåligt så är det ju bara att höja volymen! I en bra anläggning kommer då nyanserna fram och låter bli att dista, som det skulle göra i en lite sämre anläggning när man spelar högt.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/22 :  18:56:18  Show Profile Send divander a Private Message
Har man bra hörsel får man förmodligen ut mer av sina apparet och skivor. Om man är musiker eller väldigt van att lyssna på musik och efter detaljer får man förmodligen ut lite till. Men man kan nog även vara ganska döv och ändå uppskatta bra grejer. Och bara för att man har ett stort musikintresse eller är musiker har man nog inte garanterat ett behov av väldigt bra saker. Exempelvis finns det ju massor av målare som använder skitpenslar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/22 :  18:57:50  Show Profile Send divander a Private Message
Gehör behöver man däremot när man stämmer av basreflexporten.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/22 :  19:40:44  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Intressant fråga. Ett bra gehör borde göra det lättare att höra vissa skillnader, helt klart. Särskilt variationer i hastigheten på vinylspelare o.dyl. Däremot kan man nog ha lika stort nöje av musik även om man är omusikalisk.
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/08/22 :  22:42:04  Show Profile Send zip a Private Message
Som musiker så kan jag väl bara säga att jag nog tror att människor utan gehör har roligare när dom lyssnar på musik, det händer ibland kommer jag på mig själv med att sitta och muttra över att det spelas falskt snarare än att lyssna på musiken...och det är faktiskt mycket svårare att höra om det är falskt på en dålig anläggning ...tyvärr så tappar man ju en hel del annat också...


Och när det gäller dålig hörsel så är det väl så att ett kvalitativt ljud är lättare att "dechiffrera" än ett oklart ljud, fråga någon med hörapparat så får ni se vad han/hon säger!

/Zip
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/23 :  01:05:11  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Va?

Edited by - Magnuz on 2003/08/23 01:06:06
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/23 :  10:16:04  Show Profile Send gardd a Private Message
zip: Jag håller med dig. Min sambo kan störa sig på att en låt börjar i ett visst tempo för att sedan ändra tempo mot slutet. Jag har extremt svårt att uppfatta tempoändringen, så jag är nöjd med musiken.... :) Samma sak gäller när någon spelar falskt. Eftersom hon är musiker hör hon sådant direkt till skillnad från mig.



magnuz: Bilar? Nej, jag har ingen Opel, jag kör Toyota!

jag kör
https://www.clonesaudio.com

Edited by - gardd on 2003/08/23 10:18:33
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/08/23 :  11:19:08  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Öronen (med tillbehör, trummhinna….) är ett organ , likadant med ögonen, som ger insignaler till hjärnan. Det är där signalerna tolkas och ges en mening. Det finns en del försök med att få döva och blinda människor att ”se och höra” med hjälp av andra organ. Om man stimulerar vissa punkter på tungan (med en mekanisk platta med små runda ”kolvar” på som är kopplat till en kamera) så kan detta tolkas av hjärnan så att personen kan ”se”. Det finns också liknande apparater för döva som kopplas direkt till skallbenet.
Det jag vill påpeka med detta är att det är hjärnan som tolkar insignalerna och vi människor ”lär” oss att tolka ljud och bilder utifrån vad vi har upplevd tidigare.
Om vi ser en ”sak” på långt håll så jämför vi det med ”saker” som vi har sett tidigare och hjärnan upplever det som en sådan sak. Samma fenomen uppvisar hjärnan när den skall tolka ljud. Vi hör ett ljud så tolkar vi det utifrån vad vi har upplevd tidigare.
Så de personer som ägnar mycket tid åt att lyssna på Hi-Fi anläggningar , tränar upp sin förmåga att höra detaljer som inte alla andra hör. Det är kanske förklarningen på att inte alla upplever samma stora förändringar vid en uppgradering i en anläggning.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/08/23 :  16:06:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
>Zip

Det där med att man med ett bra gehör hör felspelningar och kanske i större del falsksjungning.
Men att man skulle höra det bättre på en bättre anläfgning ?!? Varför ? På en bättre anläggning så hör man fler saker som man normalt inte hör på den billigare.

Sen om TAKT ingår i gehör (när det gäller musik), det vet jag inte... Själv har jag hyfsat gehör, men inte särskilt bra taktkänsla =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/08/23 :  21:12:17  Show Profile Send zip a Private Message
Zalve: Jag misstänker att det beror på att man hör klangfärgerna bättre (antagligen fler övertoner...) och det är mycket lättare att höra om det spelas falskt om instrumenten som spelar har fyllig klang, ibland så kan jag inte höra om det stämmer eller inte på en dålig (sämre) anläggning. Kanske bör påpeka att i livemusik så brukar fyllig(are) klang innebära att man spelar renare eftersom det är lättare att höra när det inte är rent. Iallafall är det så för mig

/Zip
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/23 :  21:26:20  Show Profile Send brumel a Private Message
Är man tondöv så tror jag inte man har nån större glädje av musik. Iaf inte finlyssning. En helt omusikalisk person kan inte följa melodin och "sing along". De flesta audiofiler verkar ju vara väl bevandrade i musikens värld. Många här trakterar ett instrument, sjunger i kör etc. Men jag kan ha fel.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000