HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 XLS-sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/21 :  21:36:01  Show Profile Send pak a Private Message
Hej.
Jag är nykomling här och behöver lite hjälp och råd angående bas.
Har en hembyggd låda med peerless xls 10"+slav driven av ett rila sw5000-köpt på hifikit.lådan är på ca 36l har jag för mig,element fram och på baksidan.detta låter katastrofalt ihop med mina audio physic virgo3,basen hänger inte alls med och låter mest "burkig" och fet.verkar som att inte filtret är nog effektivt??brant eller vad det än kan vara.lådan är dämpad med noisekiller och typisk vit vadd som man köper överallt-säkert inte nog bra?
kan det vara stegets fel,eller är det lådkonstruktionen som spökar???
vill i alla fall ha en snabb och djup bas som tillför den del som högtalarna saknar.har flyttat runt den utan bra resultat.
några förslag?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/22 :  00:22:03  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Audio-Physic använder själv denna bas i sin subb. "Burkig och fet" är det minsta jag kan säga om mina XLS.

Jag har dock inte lyssnat på Rila SW-5000-modellen så jag kan inte uttala mig om det. Kanske en HYPEX HS-200 hade varit nått istället?

Du kan maila mig om du vill.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/22 :  18:26:57  Show Profile Send pak a Private Message
De rekommenderade hypex men jag hade inte råd till det just då.
Använder AP slav eller är bägge aktiva?
Vet nån vilket steg som används orginalt?
Många använder ju rilastegen(proson) mm,men xls-arna kanske kräver desto mer effekt ock kontroll för att prestera bra.rila är ju bekväma då de är fjärrstyrda-var tanken då när jag köpte,och relativt billiga.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2003/08/25 13:37:26
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/08/22 :  21:24:08  Show Profile Send matson a Private Message
Med 99% säkerhet kan jag säga att det inte är steget som skapar problemen.

Vilken vikt är det på slaven?

Placering av 1 ensam subwoofer ÄR svårt att få till, så fortsätt laborera.

Mvh
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/22 :  23:02:09  Show Profile Send pak a Private Message
mins inte vilken vikt det är men ska kolla det.
har slarvat bort papprena på den.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/08/23 :  20:55:00  Show Profile Send period a Private Message
Om jag inte missminner mig använder AP två aktiva element i en push-pullkoppling.

Mvh // Per
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/23 :  21:47:48  Show Profile Send brumel a Private Message
Vill minnas att Fred Linkwitz menar att xls:en distar ganska mycket om man kör slutet och pressar den (övertoner som hörs typ pianoklink). ABR (slav) distar mindre men den kanske inte hänger med lika bra.

Själv skulle jag köra slutet med seriespole för ökat qts i en lika stor låda men dubbla subar i varsitt hörn.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/08/23 21:50:51
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/23 :  22:14:46  Show Profile Send Nagref a Private Message
Brumel:

Tror jag minns att Peerless-folket sälva har nämt något om det (pianoklinkande disten). Det kan bero på att membranupphängningen kolapsar. Det sker vi stora skillnader i ljudtryck mellan utsidan och insidan. Det sker framför allt när man pressar elementen (och det gör man mer vid sluten då man måste lägga in mer effekt för eq) och om man har små lådor.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/23 :  23:00:27  Show Profile Send pak a Private Message
kan man ändra delningen så den filtrerar bättre/brantare.det inbyggda delningsfiltret i rilan verkar läcka ut mycke oönskade ljud fast jag delar vid ca50 hz,detta är det största problemet tror jag.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/08/24 :  02:18:22  Show Profile Send Larsen a Private Message
Tror det är rätt minimal chans att Audio Pro använder sådana Rilasteg som du kan köpa tex på Hifikit. Audio Pro har ju bla sin Ace Bass teknik (negativ utimpedans eller något liknande har jag för mig) för att trolla med egenskaperna.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/08/24 02:24:20
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/24 :  02:33:17  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag tycker dina AP Virgo är minst klassen bättre än din sub. Framförallt är dom snabba och torra i basen. Så jag tror framförallt det är ett matchningsproblem. Men du kan ju testa att spela suben ensam och pröva med olika inställningar och placeringar. Filtret släpper nog genom en del. Det finns inget filter som håller tätt.
Dämpningen tror jag inte är något problem. Möjligen skulle byggisolering bättre dämpa övertoner än den vita vadden du talar om. Djupbasen går inte att dämpa så bra. Sen är det ju frågan hur fast elementet sitter i lådan. Är det glapp så låter det ingen bra.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/24 :  11:50:41  Show Profile Send pak a Private Message
har sett en proson modell som verkar ha detta steget,samma utseende,samma lösa fjärrkontrolerade inställningspanel.Qln sub12 :hifikit har i princip kopierat denna modell,bara antalet basrör som skiljer.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2003/08/25 13:40:26
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/24 :  20:31:03  Show Profile Send pak a Private Message
nu har jag bättre fakta.
skrev fel volym.lådan är på ca 31liter.400g slav
säger det mera??
kanske ska lådan va större.?det låter fel det med.mindre då kanske????

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/24 :  20:42:40  Show Profile Send brumel a Private Message
Vikten på slaven bestämmer lådans avstämning i förhållande till storleken på lådan. Med 400gr borde du få ganska låg avstämning men det kan också vara det som sekar basen. Men slaven borde räknas ut med hjälp av dator där alla andra parametrar är instoppade.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/24 :  23:53:52  Show Profile Send pak a Private Message
sant sant.
hade jag varigt lite mer datakunnig så kunde jag skaffat program för det men jag kan inte så värst mycket om detta,vet bara hur det ska låta,lite mindre om hur jag ska komma dit,absolut inget om avstämning med slavbas i alla fall.inte utan hjälp av erfarna byggare som flera här.
frustrerande att man hela tiden vet hur man vill ha det,men inte hur man får det.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/08/25 :  00:50:35  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Du behöver lite eq-kompensation för den volymen.
här har du lite info om hur det fungerar och hur du bygger den själv.
http://sound.westhost.com/linkwitz-transform.htm
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/25 :  01:43:04  Show Profile Send brumel a Private Message
Hoppla, där tror jag vi har ett litet problem och en lösning. Behöver xls med slav eq? Slutet har jag hört behöver eq men slavbas? High fidelity skrev om det för ett tag sen. Ett par år sedan för att vara exakt. Minns inte vad dom kom fram till dock.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/08/25 :  03:39:06  Show Profile Send fidelityn a Private Message
brumel:
Jag provade att bygga enligt Peerless rekommendation först i 20 liters låda, det lät hemskt. Därefter testade jag med Linkwich-eq och då vaknade den till men tyvärr fick den biosubb-karaktär. Slutligen blev det ny låda på 40 liter och då funkade musiken också.
Så min rekommendation blir 40-50 liter, funkar då även utan eq.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/08/25 :  07:41:25  Show Profile Send Larsen a Private Message
Oviktigt inlägg men jag tror du mixat Audio Pro med tex Proson.
Audio Pro har ingen fjärrkontrollerad modell, däremot vet jag att Proson har det och att dom använder (eller använt) "Rilasteg".

Strunt i det nu.
Du kan ju alltid slå ihop en större testlåda i spånskiva för att se vad som händer. Även jag har hört dom som föredragit lite större volym än det som rekommenderas. Att göra en "lite för stor" testlåda som sedan han fyllas med något för att testa olika volymer är ett hett tips att göra innan man gör sin slutliga låda (där man lägger ner pengar och tid på finish odl).

Prova även att ändra vikten på slavbasen.

Är lådan stabil? Eller "spelar den med"?

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/25 :  13:35:52  Show Profile Send pak a Private Message
tack för bra tips.
lådan är mycket stabil,tom målad med noisekiller inv.
men biobas.ska kolla lite på eq-grejerna,verkar intressant.
kanske kan snickra ihop en större med,hur är det bäst att placera elementen egentligen?
Larsen-ok du har rätt,visst är det så. proson ja,det dummaste är att det till och med var qln sub12 som jag tänkte på-som hifikit kopierat.
har till och med rättat till misstaget uppåt i tråden

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2003/08/25 13:43:23
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/08/25 :  14:00:52  Show Profile Send Larsen a Private Message
Nemas problemas. Ibland känns det lite småaktigt när man anmärker på petitesser... f-lååååååt!

Jag hade ett tråkigt fenomen på ett par baslådor jag byggde med Dynaudioelement. Där jag bodde tidigare spelade dom ack så underbart. Total kontroll och härlig torr djupbas (slutna lådor by the way). Sedan bar flyttlasset av och i den nya lägenheten lät dom urk hur jag än gjorde (nja förutom att jag inte gjorde några grova ingrepp för att tämja rummets akustik). Slutade med att jag sålde dom.
Menar bara att det kanske är rummet som spökar för dig?
Nu tror jag inte att det är hela boven iof.
Du kan ju släpa med dig lådan till andra rum eller till någon annans lyssningsrum, bara för att utröna rummets inverkan.
Jag skulle nog börjat rota i fidelityns senaste förslag efter det.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/08/25 14:03:25
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/25 :  18:46:15  Show Profile Send pak a Private Message
jag är medveten om att mitt rum spökar en del,men det är mest lite skev ljudbild som är det största irritationsmomentet,men basen är också lite knepig att få till i detta rum mest på grund av att när man ställer upp högtalarna optimalt för bäst ljudbild så blir det på bekostnad av en del bas.ock jag menar att basen är jätteviktig för att få ett trovärdigt och trevligt ljud.
det är bra att få lite rättelser ibland så man kommer på rätt spår igen,och inte fastnar i fel fakta.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.94 sekunder. Snitz Forums 2000