HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Önskar tips på mätprogram
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2002/08/21 :  08:23:42  Show Profile Send Larsen a Private Message
Äntligen tillbaka på forumet.

Vill driva byggandet lite längre och vore tacksam om ni kan ge mig tips på något bra mätprogram.
Vad det ska klara av och dess kvalite är även en fråga om dess pris, så alla tips tages emot tacksamt.

Räcker ett kort som utnyttjar ljudkortet på datorn? Åtminstone borde det vara en kalibrerad mick, eller?

Frekvens, fas, impedans...

Öppen för alla förslag.

P.s: Vid en inventering av "högtalarförrådet" hittade jag ett par Philips 9710/MC. Kan man bygga något trevligt? Pipa?

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/08/21 :  11:26:09  Show Profile Send niklass a Private Message
tjenare,

jag har ett program hemma som jag inte vet vad det heter men det kan jag kolla upp till imorgon...

det skickar ut vitt brus i ca 10 sek och sen har det analyserat hela läget i ditt rum, det finns korrigeringsmöjligheter om du känner till din mikrofons avigheter (korrektionskurva alltså)

om man utnyttjar ljudkortet i datorn och en mik som man inte vet så mkt om får man ju såklart ingen perfekt bild av läget, men en ganska god uppfattning av varåt det barkar så att säga...

tror att programmet hette ngt med e i... efi efli eaf aef... hrmm ska kolla det till i morgon...

/n

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2002/08/21 :  18:57:36  Show Profile Send Larsen a Private Message
Ok.

Är även intresserad av lite seriösare pgm. Vet att det finns några, varav en del anses som lite "defakto".
Leap/LMS har jag använt en gång i tiden.

Måste fixa en bättre uppkoppling... 33.6 är inte roligt.

/Larsen

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/21 :  19:19:56  Show Profile Send celef a Private Message
Jag tycker LspCAD med tillhörande justMLS (använder ljudkortet) är mkt trevligt. Sedan finns ju Clio med separat mätkort. Jag tycker nog att DLSA Pro ser högintressant ut då det oxå kan användas med bärbara datorer för fältmätningar då mätkort/boxen ansluts till printerporten. Mätmik kan du bygga enkelt själv med Panasonic kapslar, Golden Age sålde kalibrerade ditos för några hundra, om du kan leva med lite toleranser (+-2dB) kan man säkert hitta kapslar för några tior. Däremot är det svårt att hitta duktiga mikförstärkare, såtillvida man inte bygger själv eller importerar från utlandet, det vore smutt ifall en elektronikkunning mikintresserad forumdeltagare kunde starta tillverkning på bättre sådana! Skulle ju oxå kunna användas till högklassiga inspelningar (DAT-Heads!)!

#"¤%!sYnTaX eRrOr&¤%#"
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2002/08/22 :  10:09:14  Show Profile Send Larsen a Private Message
Tackar för förslagen. Mobilitet kan ju underlätta i vissa situationer. Vet du vad dessa pgm har för kurs i dagsläget?
Och som du säger: att hitta en kapsel är en sak, men förstärkaren kan vara knivigare.
Visst går det att köpa Clio i ett komplett paket med mick odl? Fast kanske blir det väl mycket pengar då.

Har just flyttat til ny stad och dito lägenhet. Möbleringen och placeringen tog verkligen död på musikglädjen, så det är bara att börja om. Wilsonmetoden kanske?

Ha det gott alla!

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/22 :  19:30:47  Show Profile Send celef a Private Message
DLSA Pro 289,00 EUR http://www.dlsa.de/
Clio Lite inkl mik 7.500kr http://www.goldenagemusic.se/
LspCAD/justMLS 995:- http://www.ijdata.com/

Jag glömde SoundEasy, avancerat högtalarsimuleringsprogram med mätmöjlighet, använder ljudkortet, 1990kr http://www.goldenagemusic.se/

Clio har ju fördelen att ha mikförstärkare inbyggt i mätkortet (klarar mikkablar upp till 3m, kabellängder där utöver så måste en extern mikförstärkare användas).

Wilson-metoden? Asch, med högtalarplaceringsprogram som typ VisualEars så är saken biff! ;-)

#"¤%!sYnTaX eRrOr&¤%#"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  20:34:58  Show Profile Send Flint a Private Message
Den här kanske skulle duga att både mäta med och att spela in med.
En Lundahltrafo är gjuten.

Trafon på bilden är fri från fel. Därav den spikraka frekvensgången.
Även om Lundahls trafos är mkt.bra så har dom nog en aning förluster

Edited by - Flint on 2002/08/22 20:36:5
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2002/08/23 :  07:55:55  Show Profile Send Larsen a Private Message
Tackar och bockar för all info.

VisualEars???

/Lars

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/23 :  22:04:18  Show Profile Send celef a Private Message
Det finns en uppsjö me högtalarplaceringsprogram, VisualEars är en av dessa (tror tom KEF rekommenderar VisualEars!).

#"¤%!sYnTaX eRrOr&¤%#"
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/23 :  22:11:11  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Clio kör jag med.

Helt OK och nu finns dessutom varianter för PCI, istället för ISA, kort klart (?).

Kablar på 10 meter har jag testat, och inte funnit några märkbara skillnader vid mätningar i vanligt vadragsrum. Däremot är det skillnar NÄR på dagen jag mäter, hurvida det finna andra i fastigheten eller ej.

Clio tillsammans med LSPCad är kalasfint! Mäta amplituden med MLS och Sinus - jämför och begrunda. Impedansmät och importera in i LSPCad och börja testa/simulera. Löd - mät - lyssna.
Sen är det inte fel att faktiskt räkna för hand och tänka lite...

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/08/25 :  15:33:04  Show Profile Send niklass a Private Message
Hej igen, tog lite längre än jag tänkt att svara i denna tråden... jag har använt ett prgram som heter ETF och det i version 5.8. det funkade bra för att kolla var man har problemområden i lyssningsrummet. kanske inte funkar till att mäta olika kablar eller så.

jag körde ju med en radio shack sound pressure meter som mic (som det fanns korrektionskurva aför i mjukvaran) och sen via min dator (som tyvär stod i samma rum (snacka om felkälla)) och i den har jag ett soundblaster live. vilket väl oxå borde vara en rätt så ordentlig felkälla...

/n

- despite all the rage, i'm still just a rat in a cage
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000