HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mera tester av det här slaget
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/22 :  17:41:16  Show Profile Send gardd a Private Message
Jag tycker Tomshardware brukar ha bra reviews men den här tycker jag är rätt fånig; de skriver att Audigy2EX är ett "high-end card". Alltså det är ju så j-a töntigt så det är inte klokt. High-end studiokort används av musikstudios och de kostar inte 2500kr. Creatives "dyraste" audigy 2 ex är inget annat än ett rent ENTRY LEVEL CARD. Det klassar inte ens in som ett halvprofessionellt kort. Hade de jämfört kortet med sådana kort hade garanterat graferna sett annorlunda ut!

Här är en recension där de jämför m-audio revolution 7.1 med audigy2:


Subjective Listening Impressions

The aural part of the testing is always a subjective thing, but this is what you buy the card for – to listen to the sound. As I had anticipated Revolution 7.1 excelled Audigy2 as far as music playback is concerned. Its sound may be characterized as more emotional, with distinct voices. Even when SRS Labs algorithms are in use, there is no timbre misbalance. The musical picture is highly detailed, accompanied with good dynamic range. These subjective data were garnered via professional Sony MDR-7506 headphones (thanks to my friend, DJ), and speaker systems from Creative – MegaWorks 510D and Creative Inspire 6.1 6700 (special thanks to Creative Eastern Europe).

Här är hela recensionen:
http://www.xbitlabs.com/articles/multimedia/display/revolution71.html


dessutom såg jag:
According to what I've read, 44.1 KHz data is still resampled in Audigy 2, but not higher sample rate data.

Så snälla sören, så länge createive låter sin dataström bli resamplad i 44.1, så kommer den inte låta så himla bra som en "bra cd-spelare".. .so sorry.. :)

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/08/22 :  18:31:51  Show Profile Send nin a Private Message
Snart kanske även utvecklingen av vinyl-r får fart. När de kommer ner i ett konsumentvänligt pris kommer alla entusiastiskt sitta och rippa av sina cd till vinyl.


Det finns redan en graverings maskin för hemmabruk och "tomma vinylskivor".
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/08/22 :  18:42:21  Show Profile Send iffe a Private Message
gardd: Det är väl nu ingen som sagt att Soundblaster gör bra ljudkort? Frågan är hur mycket bra ljud man kan få med ett ljudkort, och hur det står sig mot en cd i motsvarande prisklass. Jag tycker att det är klart intressant. Sen kan ju high end-ägarna gnälla att det inte blir lika bra, men de flesta har ju faktiskt cd-spelare i lite mer rimliga prisklasser.
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/22 :  18:44:25  Show Profile Send gardd a Private Message
iffe: Helt rätt! Jag har själv ett Soundblaster Audigy2 Platinum eX och det låter helt okej. För datorn.
Men att påstå att det spöar "bättre cd-spelare" låter lite konstigt. Påstå att det är high-end låter fjantigt. Men helt klart är det ett OK kort men det är dock inte lika bra som M-audio Revolution. :)

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/22 :  19:44:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
man bör nog komma ihåg att man menar något helt annat med "high-end" i datorsammanhang, ett ljudkort för 2500 platsar även i de mest extrema maskiner av den enkla anledningen att man normalt inte har några jättedyra högtalare kopplad till datorn. Att jämföra Audigy2 med ex. M-Audio eller "riktiga" ljudkort är som attjämföra äpplen och päron, de har helt olika målgrupper.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/22 :  19:47:54  Show Profile Send HPW a Private Message
Ngr ljudkort måste väl ändå vara väldigt bra eftersom CD blir till via datorer. Kanske inte soundblaster.

quote:
Men ganska ointressant för oss här på Forumet...

Martin visst är det skönt att utala sig om vad vi tycker på forumet och tråden blir 30 inlägg på kort tid.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/22 :  19:58:44  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Vad jag menade var att oavsett hur bra en CD-spelare är så kan den bara indikera när det blivit något fel på avläsningen (det finns en speciellt bit som sätts när det blir fel, sen är det upp till DACen hur den ska hantera den förlorade informationen), den kan aldrig läsa om skivan tills det blir rätt."

Jag undrar hur det verkligen är med det där. Jag har sett alla möjliga (motstridiga) uppgifter om hur CD-systemet fungerar och har svårt att avgöra vad som är sant och inte. Som jag förstått det fungerar felkorrigeringen i en CD i stort sett alltid klockrent (d.v.s. det är ytterst sällan den behöver "gissa" sig fram till rätt värde) detta på grund av att informationen lagras med ganska stor redundans d.v.s. samma information finns lagrad på flera ställen på skivan eller går att rekonstruera med checksummor eller något sånt. Hur det verkligen ligger till vet jag faktiskt inte. Kanske är läge att läsa redbook-standarden? Jag har en känsla av att det finns roligare läsning, dock.
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/23 :  10:05:07  Show Profile Send gardd a Private Message
magnuz: www.jitter.de
Där står en del om hur avläsningen sker från CD samt en del om jitter i största allmänhet. Klart intressant även om de hade kunnat bjussa på lite mer ingående info.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/08/23 :  13:56:32  Show Profile Send regner a Private Message
från mina personliga erfarenheter kan jag enbart konstatera att bättre ljudkort (så som creatives dyraste) har en bra bit kvar tills de kan matcha de allra billigaste cd spelarna man hittar i hifibutikerna.

Har tidigare ägt ett terratec EWS88 D studiokort, och har gjort ett gäng tester fram och tillbaks. Jag kunde inte konstatera annat än att den fick STORSPÖ av min cd spelar kombo som då bestod av en micromega duo cd 3.1 transport och en california audiolabs SIGMA dac, signalöverföringen skötte madrigals refferenskablage. Dessa maskiner har 10 år på nacken men ändå spelade de MYCKET bättre på alla punkter. Även som transport fick studiokortet storspö av micromegan.
Jag testade även kortet mot ett gäng andra cdspelare och det var inte fören man kom ner mot 2500kr som studiokortet kunde matcha.

så därför harjag väldigt svårt att förstå allt snacka om high-end med datorn som signalkälla. Det är i såfall något som ligger en bra bit in i framtiden.
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/23 :  15:05:21  Show Profile Send gardd a Private Message
Framtiden är redan här isf för redan 2-3 år sedan släppte Linn Products Inc. ett hårddiskbaserat musiksystem tänkt att användas av fina hotell och lyxyachter. Systemet heter Kivor och går loss på runt 250 papp. LJudet är i klass med deras Ikemi CD spelare som kostar 30 lök. Den spelarn låter helt okej, även om den inte är HELT i min smak. Så för den som har pengarna, så finns det lösningar! heehe

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/08/23 :  17:48:14  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
regner: glöm inte att mycket av musiken är "tillverkad" på PC/MAC och har någon gång "transporterats" genom en PC/MAC med något studioljudkort.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/08/23 17:48:47
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/08/23 :  19:25:38  Show Profile Send allbinn a Private Message
Duger det för studior att spela in på, så duger det för mig att spela av på! (datorn alltså)
Men börjar vi prata soundblaster ljudkort så är vi långt från hifi.
Väntar på mitt M-audio revolution kort, har finfina data för det blygsamma priset, skall bli kul att testa.
Rippar alla mina cd till hårddisken med EAC så jag vet att jag får en exakt kopia och komprimerar med Monkey- audio. tycker det fungerar förträffligt.

skall tillägga att när det gäller avspelning så är det viktigt att man använder ASIO eller Kernelmode för att gå förbi windows egen mixer som ställer till det med ljudkvaliten.

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)

Edited by - allbinn on 2003/08/23 19:31:32
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/08/23 :  22:30:46  Show Profile Send regner a Private Message
något man även bör ha i åtanke (rätta mig gärna om jag har fel) är att tillverkarna av studiokorten har optimerat dem för inspelning och inte uppspelning..
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/08/23 :  22:34:39  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
regner: det var något nytt för mig. Vad är det som har sparats in på för uppspelning.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/08/23 :  23:10:23  Show Profile Send allbinn a Private Message
är det någon ide att spara på uppspelningen, en bra DAC lär väll vara billigare än en bra ADC, gissar för det borde vara betydligt större tillverknings serie på dacar? eller?

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/08/24 :  00:24:46  Show Profile Send regner a Private Message
Om jag har fel eller inte i mitt påstående vet jag inte.. ett fakum är dock att studiokort inte förmedlar musik speciellt övertygande i en dedikerad hifi eller highend anläggning.
Men nöjer man sig med vad en cd spelare i de lägre prisregionerna kan prestera duger ett studiokort fin fint.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2003/08/24 :  03:03:21  Show Profile Send soren a Private Message

Hemskt vilken fart det var på den här tråden.

Vem har nämnt soundblaster i hifi sammanhang .. inte jag i alla fall!
Garrd . du verkar ju ha orubbliga tankar om det mesta :)
Om du har möjlighet, prova att köra typ ett M-Audio kort analogt som cd spelare.
Du måste naturligtvis använda en spelare som kör kernel streaming eller asio och läser data via pci bussen från cd spelaren.
En bra spelare är JRiver Media Center 9.

Jag skulle nog säga att den spelar jämt med det mesta i 10000 krs klassen, dock utan att testat någon större mängd :)
Den låter bättre än min sony dvp-s7000 både analogt och som transport.
Låter bättre än när jag hade min Meridian 561 som da omvandlare och dvd och dator som transport.

/Sören
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/24 :  03:13:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Dvd och dator som transport "soren"

Bravo
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/24 :  10:23:05  Show Profile Send gardd a Private Message
??????

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2003/08/24 :  14:35:49  Show Profile Send soren a Private Message

Som transport menar jag som signalkälla till Meridianförsteget.
Kopplat via spdif.

Men som sagt då försvinner en av fördelarna med en dator, så fort man skickar en digital signal vi spdif så har man ju introducerat jitter.
Såvida man inte kopplar en "word clock" till DA omvandlaren för att köra på en klocka. Men det är inte många försteg som har det (TAGen har det om jag inte minns fel).

Nu bär det iväg till IKEA, om det är ok med gardd?

/Sören

Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/24 :  15:36:41  Show Profile Send gardd a Private Message
Nja, vet inte om jag kan godkänna ett ikea-besök...

Det är kul att se om du har lyckats få till ett fint hifisystem baserat på en PC, det är inte många som lyckas med det!
Jag gjorde ett mycket tappert försök men det lyckades inte alls tyckte jag. Men sånt är livet :) More power to you!


jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/08/25 :  21:40:42  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
soren: kan du förklara detta med "Word clock" så att även jag förstår: Men som sagt då försvinner en av fördelarna med en dator, så fort man skickar en digital signal vi spdif så har man ju introducerat jitter.
Såvida man inte kopplar en "word clock" till DA omvandlaren för att köra på en klocka. Men det är inte många försteg som har det (TAGen har det om jag inte minns fel).

Menar du att signalen klockas om igen om man har en extern DAC?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:49:54  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
quote:
Har tidigare ägt ett terratec EWS88 D studiokort, och har gjort ett gäng tester fram och tillbaks. Jag kunde inte konstatera annat än att den fick STORSPÖ av min cd spelar kombo som då bestod av en micromega duo cd 3.1 transport och en california audiolabs SIGMA dac, signalöverföringen skötte madrigals refferenskablage.



Terratec ews88 D är ett rent digitalkort, ämnat som ADAT interface. Den analoga utgången är ämnad för systemljud och liknande. Sitter en "vanlig" lågprid 18-bit D/A där.

Att hävda att det inte går att få bra ljud från en dator är bara dumt. All musik idag (med få undantag) behandlas någon gång i en dator. Inte minst när man mastrar. Kopplingen till örat går ju via D/A-omvandlare. En bra D/A är betydligt lättare att göra än en bra A/D. Bra DAC:ar är relativt billiga. Specarna på nästa alla studiokort är bättre i D/A:n än A/D:n.

För bra ljudkort, kolla in Lynx, M-audio, RME m.fl. dvs skit i spelkorten.

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.19 sekunder. Snitz Forums 2000