HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Django Reinhardt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/25 :  21:49:57  Show Profile Send Aton a Private Message
HPW: Varför nämner du inte Pat Metheny?
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:34:17  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Aton: om inte annat kommer jag göra det. Jag har alla hans plattor :)

-vecc
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/26 :  09:34:03  Show Profile Send Aton a Private Message
Den killen vet hur man hanterar en gitarr!!!
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/08/26 :  12:01:16  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
JesseX!

The Original Guitar Hero har fått bara 1,5 i betyg i AMG och är dessutom bara knappt 25 minuter lång, så det måste finnas bättre samlingar som är bra början för de som inte känner hans musik sen förut. Varför inte The Genius of the Electric Guitar, Columbia CK-40846, som har fått en femma och är nästan dubbelt så lång! Kostar bara 89:- på Bengans!
En hel box vore kanske en aning för vågad, innan man känner sig förvissat om hans talang, fast den är kanske det bästa som du säger. På samma ställe hittar man också denna platta för ett konkurrenskraftig pris.

Edit: korrfel.

Edited by - pick-me-up on 2003/08/26 12:04:36
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/26 :  13:20:54  Show Profile Send JesseX a Private Message
Det dåliga betyget beror ju i hög grad på att albumet i USA säljs dyrt i kombination med att boxen är billig (betydligt billigare än i Sverige). I Sverige är boxen relativt dyr (479 kr på CDON) och samlingsskivan säljs för 39 kr på CDON. Boxen innehåller nu betydligt mer men 39 kr är ju absolut prisvärt för den som inte vill ha en hel box.

Ljudkvaliteten på boxen (och på samlingsskivan) spelar i en helt annan division än de tidigare utgåvorna. Om du läser rescensionen av boxen framgår det rätt tydligt. Jag har själv boxen och kan intyga att det är helt sant. I fråga om ljudkvalitet är det här någonting smått unikt. Jag har en hel del inspelningar från 30-talet och den här liknar ingen av de andra.
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/26 :  16:14:15  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Allvarligt talat, betygen på AMG är icke, jag säger ICKE med sanningen överensstämmmande. Dom bygger på x antal människor's attityd till ett album dom kanske (rent genre-mässigt) inte har koll på. Skapa er en EGEN uppfattning istället.

Django äger, så är det bara. Den som säger motsatsen är härmed diskvalificerad som recencent. ok? För att vara lite seriös, menar folk verkligen att Django suger så skall dom sluta uttala sig om musik, för dom är absolut inkompetenta. Detta står jag till 100 % för!!

-Vecc
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/26 :  17:17:26  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Öh, vecc, nu handlade det väl iofs om Charlie Christian, fast jag håller nog med dig om AMG:s betyg ändå.
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/26 :  17:27:23  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
ok, min miss, sorry :/
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/26 :  20:25:41  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
HPW: Varför nämner du inte Pat Metheny?

Jag har inte lyssnat Pat så mycket men kanske ska slå till på ngn platta är det ngn som du kan rekomendera.

Det jag trigga på var Django Reinhart som jag tycker är mycket bra och fortsatte av bara farten med lite äldre jazz snubbar tänkte inte på att det fanns nya, men det gör det ju

ngr nya

Eric Johnson King of tone
Steve Vai Är nog en av dom värsta på Gura över huvud taget
Jeff Beck Orginell
Jag måste hålla med vecc att Allan Holdsworth är ganska grym



Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/26 :  20:32:54  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag glömmde säga att veccs ide
quote:
presentera en ny gitarrist ungefär med en veckas mellanrum.
är jättekul heja heja

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/26 :  20:55:48  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
åhh, tack :)
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/26 :  21:24:15  Show Profile Send mikethebike a Private Message
vecc: Second that! Ska bli spännande!!

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/08/27 :  00:05:09  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
vecc!

Orsaken att använda AMG i första hand är att bilda en uppfatting om artister som man inte vet nånting i förväg. De har via Barnes & Nobles direktlänkar för att kunna lyssna korta musiksnuttar. Det hjälper oerhört mycket mer än att behöva gissa sig fram hur musiken låter.

Att recensera musik är alltid fråga om smak. I de flesta fall tycker jag att deras recensioner fungerar tillfredsställande. Sen i långa loppet kan man bilda sin egen efter att lyssnat i lugn och ro, men till dess så kommer alla fall jag att fortsätta läsa vad de har att säga om en artist som jag inte känner sen förut.

Sen brukar jag dock kolla minst ett par källor till som är oberoende av varandra och som helst ligger i olika länder för att bilda en slutgiltig opinion innan jag slår till.

Oftast funkar det bra, men ibland blir man likt förbaskat missnöjd med något köp. Men så är det också när man handlar i affären.
Jag köper sällan fullprisskivor och då lyssnar jag nästan aldrig en skiva innan jag köper. Oftast är det en vild chansning ifall skivköpet lyckas, men riktiga bottennapp har dock uteblivit.

Var skulle du rekommendera att lika lätt skaffa information om en viss skiva om inte hos All Music Guide? För hur ska jag kunna bilda min egen uppfattning om jag inte har möjlighet att provlyssna innan köpet? Och nu menar jag köp via nätet.

Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/27 :  00:11:27  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
pick-me-up: Jag lämnar inte AMG även ifall du slår dig trött på min käke :)
Det finns inget annat verktyg idag som är så världsomfattande som AMG. Givetvis har dom brister (som jag påpekade), men inte desto mindre är det är oerhörd källa till musikaliskt nöje!.

Jag ber om ursäkt ifall jag framstod som en motståndare till AMG, för det är jag inte. Däremot förbehåller jag mig rätten att kritisera ;)

-Vecc
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/30 :  21:21:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Det finns en grupp som jag tror är ifrån Holland som kanske är den i dag bästa gruppen som spelar musik a´la Django Reinhardt. Lyssna på
The Rosenberg Trio som har flera skivor på skivmärket Verve.
God lyssning om ni nu gillar Django.

gcs
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/31 :  17:20:47  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jag brukar utöver AMG använda Amazon-siternas rescensioner. Ibland är de förstås värdelösa men ofta kan de innehålla en del nyttig information.

Att stirra sig blind på antalet stjärnor de olika rescensenterna ger en viss skiva är ingen bra idé. Många som skriver rescensioner är ju faktiskt rätt okunniga. Dessutom är de flesta som skriver rescensioner stora fans av artisten i fråga och ger därför lätt överbetyg.

AMG:s rescensioner är ju skrivna av "förståsigpåare". Det kan ofta vara bra men ibland kan ju en skiva vara bra utan att rescensenterna fördenskull gillar den. Amazon kan ge ett mer folkliga perspektiv på vilka skivor som är bra. Det är lite samma grej som de brukar köra med kräfttesten i tidningar.

Om en och samma skiva fått många rescensioner brukar det oftast gå att läsa sig till ungefär i vilken genre den hör hemma. Olika personer har olika utgångspunkter och motiverar sina betyg på olika sätt.

En nackdel med AMG är ju att den utgår från ett amerikanskt perspektiv. De flesta amerikanska och engelska artister har ju ett större utbud av skivor i USA och England än i Sverige. En samlingsskiva som får dåligt betyg på AMG kanske trots allt är det bästa alternativet som finns att hitta i Sverige. Betygen är ju ändå relativa.

Samtidigt händer det ju att det finns en helt suverän samling med en viss artist utgiven i Europa som de inte har tagit med på AMG. De är trots allt orienterade mot de utgåvor som finns att hitta i USA.

Glöm inte bort att Amazon ju har siter i många olika länder. Att bara kolla den amerikanska versionen ger ju lätt en lite snedvriden bild.
Även den engelska siten är bra. Den tyska siten brukar jag själva använda ibland men beroende på språkkunskaper finns ju fler alternativ att tillgå.
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/31 :  18:45:24  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Ett gott exempel på totalt snedvridet betyg är ju t.ex:
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=MISS70308230626&sql=Afr8zefuk7gfj

Denna platta med Philip Catherine (Även han har lite Djangoblod i sig) är en av mina absoluta favoriter, men på AMG har den fått ** i betyg, skamligt. Titelspåret "Babel" är ju så innih-e vackert. För att inte tala om "Janet". Han lirar gitarr på ett sånt känslofyllt sätt att jag blir tårögd varje gång jag hör på den. I min bok ha denna platta ***** lätt.

-Vecc
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/31 :  18:48:47  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
gcs: Aldrig hört talas om "The Rosenberg Trio". Måste undersökas såklart, tackar :)

-Vecc
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/01 :  13:03:15  Show Profile Send gcs a Private Message
vecc: Här en skiva till med Putte Wickman som spelar tillsammans med Djangos son Babik Reinhardt och ulf Wakenius som inte är någon son
till Django. Skivmärke Gazell GAFCD 1026.

gcs

Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/09/01 :  15:17:09  Show Profile Send John a Private Message
Vill bara säga att det är kul med alla tips! Hoppas på en lång höst med mycket lyssning (inte helt realistiskt kanske...)!

/en tacksam john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/01 :  17:08:32  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
gcs: Den plattan har jag. Trevlig sak :)

-Vecc
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/01 :  18:22:47  Show Profile Send gcs a Private Message
vecc: Så trist! Du får köpa någon annan platta istället.

gcs
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/09/02 :  18:33:14  Show Profile Send John a Private Message
Spana in denna http://www2.blocket.se/view/1471337.htm?l=0

/en john som vill ha

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/09/03 :  00:53:45  Show Profile Send tompa a Private Message
Django spelade oftast på Macaferri´s gitarrer, vad jag vet, och han gjorde det som ingen annan...

tompa
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/03 :  15:14:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Django var ju över i Amerika ett tag. Han gjorde flera skivinspel-ningar tillsammans med amerikanska musiker. Jag tycker nog att inspelningarna med Franska hot kvintetten är bättre en dom han gjorde i Amerika.

gcs
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000