HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 W-Horn till PA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

emil
Member

586 Posts

Posted - 2003/08/21 :  14:08:20  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Hej!
Jag undra om någon har lust att skicka ritningar till mig på W-Horn till 18" basar. Hade blivit väldigt glad i så fall, jag vet att det har diskuterats här innan så någon kanske har en ritning. Min mail adress är: emil.nilsson@audiodev.se

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/08/21 :  14:36:32  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

skicka ett PM till NERIKS

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/21 :  18:34:59  Show Profile Send Parasite a Private Message
emil, skicka gärna till mig när du får dem ( per.bengtsson@mmedu.net ), mycket nyfiken , ska inte bygga ett sånt men jag är nyfiken på kosntruktionen =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/21 :  18:45:29  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
emil och Parasite,

Ni har mail

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/21 :  20:39:26  Show Profile Send Parasite a Private Message
jätte tack neriks, kvaliten är tillräckligt bra för mig

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/08/21 :  22:25:14  Show Profile Send Rapid a Private Message
Vad är det för W-horn? =) e01man@efd.lth.se
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/08/21 :  22:59:23  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
vad är det här för hemlighetsmkeri?
jag vill ha bilder, texter, mätningar och diagram :)

det jag menar är alltså: finns det någon länk att tillgå?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/21 :  23:27:49  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Du har mail

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/21 :  23:29:51  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
vad är det här för hemlighetsmkeri?
jag vill ha bilder, texter, mätningar och diagram :)

det jag menar är alltså: finns det någon länk att tillgå?

Fisksmisk ola,

Sorry ... ingen länk vad jag vet Jag har ett Word-dokument med en ritning och lite mätningar. Är du intresserad så kan jag skicka dokumentet till dig

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/08/22 :  17:11:04  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Mycket trevligt att se ett sådant intresse för horn, och väldigt generöst av neriks att dela med sig som han gör, man tackar.

Horn har verkligen utvecklats till något att ta på största allvar, det handlar inte enbart om känslighet längre (tack gode gud för det) även om det kommer som ett brev på posten när det gäller hornsystem.

EAW har ett par jättefina hornkonstruktioner i sitt modellprogram, likaså Turbosound och nexo med flera, själv har jag bara lyssnat på Turbo, nexo samt JBL i någon större utsträckning och måste säga att det sannerligen låter bra det jag hört.

Mitt intresse har alltså växt för dessa typer av konstruktioner, folk brukar säga "-ja ja men så låter det horn om det också" då brukar mitt svar bli "-japp! tight rappt distinkt och korrekt, bättre kan det ju inte bli".

Eller det gammla vanliga "-horn låter ju bara dunk och sällan under 50 Hz"

Jag vågar sticka ut hakan och säga att detta inte längre är fallet, kanske det har varit så, men inte nu längre, bättre element och bättre beräkningsmodeller har givit upphov till en helt ny typ av hornbasar i min mening.

Ta EAW´s KF940, 2st 12" på ger i denna konstruktion mäktiga 24-300Hz±3dB och -10dB@21Hz känslighet på 109 dB samt Peak output:145dBSPL

Detta är anmärkningsvärt men det visar också vart utvecklingen är på väg, att börja intressera sig för horn nu är roligare än någonsin.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2003/08/22 17:13:53
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/22 :  17:28:53  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
martinsson,

Använder man horn på "rätt sätt" så kan man få dem att låta väldigt bra. Använder man dem fel så kan de däremot låta riktigt illa ... Bland de bättre hornsystem som jag lyssnat på var ett stort hornsystem från Cerwin Vega som var byggt någon gång i slutet av 60-taler. Man kan tycka vad man vill om Cerwin Vega's produkter av idag men faktum är att på 60- och 70-talet kunde man verkligen bygga välljudande horn-system


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/08/22 :  17:46:05  Show Profile Send fidelityn a Private Message
W-Horn med 18" används till största del utomhus pga. dess kastlängd oftast i kombination med dubbel-18 då den senare låter betydligt bättre i närområdet vad det gäller pa-bruk.
W-Horn med 18" för hemmabruk anser jag vara ett skämt, men det är ju min åsikt.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/23 :  09:59:44  Show Profile Send Parasite a Private Message
fidelityn, hmm he he jao, det verkar utan omsvep lite overklill, i alla fall den konstruktionen som vad jag förstog vid snabbtitt inte kröp så långt ner i frekvenserna.

*ler lyckligt* yterliggare än horndiskussion tar fart här *kurr kurr kurr kurr*

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/23 :  10:40:48  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
*ler lyckligt* yterliggare än horndiskussion tar fart här *kurr kurr kurr kurr*

Parasite,



Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2003/08/24 :  20:16:24  Show Profile Send mrmix a Private Message
har 2st w-horn ståendes till salu om nån e' intresserad?

hursom helst bör nog itne w-horn användas annat än till disco/pa å helst utomhus då de kräver stort avstånd för å rocka rejält,

ritningar finns på ljudia, heter qlp418 tror ja, långt bak i katalogen finns de, kostar 50 spänn för en sådan ritning, har kört både jbl (2240, 2242 & 2245 basar i dom, funkar klockrent, även rcf's värre basar spelar grymt bra i de, har hört de med ciare basar å de va oxå riktigt skojj, dock har ja glömt vilka som säljer ciare i sverige;(
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/24 :  21:55:57  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
hursom helst bör nog itne w-horn användas annat än till disco/pa å helst utomhus då de kräver stort avstånd för å rocka rejält
´
mrmix,

Varför då Jag har använt W-horn i hemma-sammanhang med mycket gott resultat



Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/08/25 :  00:59:00  Show Profile Send fidelityn a Private Message
mrmix:
Det är http://www.joabeslag.se/som säljer Ciare i Sverige.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2003/08/25 :  08:12:16  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Själv kör jag två veckade 186 horn från speakerplans.com med Acousto Pro P18110A 18" och dom rockar på jäkligt bra kör med ett Lab 1000 men jag har börjat intressera mig mer för W-hornen funderar på att bygga 4 stycken för att kunna täcka större ytor.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/08/25 :  14:29:20  Show Profile Send fidelityn a Private Message
emil:
Ska du täcka större ytor så är du inne på rätt låda, komplettera gärna med basreflex-sub så får du en mycket bra spridningsbild.
Basreflexen funkar även bättre inomhus än vad w-hornet gör, för du spelar väl inomhus också antar jag.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2003/08/25 :  14:58:25  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
både inne och utomhus, mest spelas techno och reagge på systemet men nackdelen med mina veckade horn är att när man spelar reagge känns det lite som om de bara spelar en-tons bas jag skulle gärna vilja ha lite mer "hifi" bas om ni förstår vad jag menar, till techno spelar de grymt bra. Det känns lite fel att kombinera basreflex och horn, då blir det en jäkla massa lådor. Tror ni det hade spelat bättre med två basreflex lådor och två w-horn jämfört med 4 w-horn?
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/08/25 :  16:44:17  Show Profile Send fidelityn a Private Message
emil:
Basreflexen ger mer hifikaraktär än vad hornbasen gör.
Använder själv både dubbel-18 och w-horn men w-hornet använder jag bara utomhus förrutom större sporthallar typ. Men kombinationen är ju ett måste utomhus.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2003/08/25 :  19:00:21  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Ingen annan som har någon bra rekomendation, det finns ju vissa som kör bandpasslådor till PA några som har testat det? Hur ser Turbosounds hornlådor ut, dom kanske är vettiga.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/08/25 :  20:05:05  Show Profile Send fidelityn a Private Message
http://www.turbosound.com/showroom/tsw721/index.html
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/08/26 :  17:41:56  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
fidelityn

vad kör Du med för element / steg och hur högt delar Du av till topparna på W-horn resp. dubbel-18?

mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/26 :  18:29:18  Show Profile Send Parasite a Private Message
Hmm, hört bandpasslådor på en konsert och jag säger så här att basen var väldigt markant och lätt underbart bra vid elektronisk musik , men lätt inte lika bra när man spelad rock.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/08/26 :  19:06:38  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Sanny_X:
I dubbel-18 sitter det Ciare 18.0 Nd (Lättviktselement).
I w-hornet sitter det Jbl 2235H men skall bytas ut till ovanstående.
Slutsteg är uteslutande Ram DQL 7.0 genom hela systemet.
Subdelning varierar mellan 80-130hz beroende på yttre omständigheter
i grova drag 80-100hz inomhus och 120-130hz utomhus.
Delningsfilter Behringer CX-3400 (billigt men mycket bra)

Parasite:
Håller med dig i det du upplevt ang. bandpass. Den är ganska entonig
och kräver en hel del rattande under spelning.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000