Author |
Topic |
Julle Jansson
Member
63 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 19:22:30
|
Snyft...jag vill också haaaa!!! Hur många basmoduler kör du med, och vilken modell? Har själv två pX, men det började suga efter flera redan andra dagen ;) Är det värt att skaffa mera? |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 21:58:59
|
Det är väl DAT, svar på fråga två - 4st NHT basmoduler placerade i vardera "hörn". NHT element - tonegen |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 08:22:37
|
Hej Arcam!
Kassett?? Urk!! Nej det är en Sony 8-kanalig DTRS-bandspelare. Man kan grovt säga att den är som en DAT-bandspelare fast den har 8 kanaler. Ibland kallas DTRS för "DA-88", men det är egentligen helt fel eftersom Tascam gjorde en modell som heter just "DA-88", och en modellbeteckning kan ju inte vara namnet på ett system. Jag tror att DA-88:an och min PCM800 är i princip samma apparat med olika märken på. Jag tror även att Sony och Tascam samarbetade när de tog fram systemet. På den största nya DTRS-bandspelaren kan man förutom PCM, även spela in med DSD-algoritmen om man tycker det är kul.
Fostexen är en DAT-bandspelare för studiobruk. Det innebär att den saknar SCMS. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
Edited by - Knoppen on 2003/08/26 08:31:23 |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 08:29:29
|
En liten korrektion: Basmodulerna är inte NHT, det är hembyggda lådor med NHT-element i. Det är samma element som satt i deras största basmodul SW3 samt sitter i 3.3, NHT1259 heter det. Man kan nog aldrig få för lite ljudtryck i basregistret. Tänk dig ett vanligt trumset i verkligheten. Det innebär ett satans ljudtryck! För att kunna matcha det behövs det mycket större ljudtrycksförmåga än vad t ex 2 st stackars tiotummare kan ge. Mina 4 st 12-tummare är inte heller i närheten av realistiska ljudtrycksnivåer i det lägsta basregistret, då börjar det "ploppa". Men jag vågar inte skaffa större eftersom min granne ju är ganska galen. Normalt när han är hemma så kanske jag bara kan använda 1% av deras kapacitet i runda slängar känns det som. Så det blir i praktiken omöjligt och onödigt att skaffa större. Men blir det hus någon gång så är väl större basmoduler något som genast kommer att införskaffas! |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 08:35:54
|
"Man kan nog aldrig få för lite ljudtryck i basregistret. Tänk dig ett vanligt trumset i verkligheten. Det innebär ett satans ljudtryck!"
Hur menar du nu? |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 08:55:42
|
johan åhå, där ser man! det var det jag försökte förklara, men yrade mig bort... |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 09:08:40
|
Magnuz>
Ja alltså, ta dina högtalare vad de nu är för något, typ 10 tum i baselementen kanske(?). Sedan tar du ett trumset och placerar det i ditt vardagsrum. Sedan vrider du upp volymen så att inspelade trumljud låter lika starkt som någon som spelar på det riktiga trumsetet.
Vad tror du sedan händer med högtalarna? (Nu leker vi "Vi i femman"!)
A: Konerna flyger ut och hamnar i ditt knä, (typ).
B: Talspolarna på basarna smälter fast i talspolegapet om du har en stark förstärkare.
C: Diskantelementens talspolar blir det genast avbrott på om du har en liten förstärkare, alternativt stor förstärkare med mycket cymballjud.
D: Förstärkarens skyddskretsar stänger omedelbart när steget klipper.
E: Basarnas koner smulas sönder längs kanten.
Nu är det bara att gissa!
Jag kan nämna att ett flertal av dessa saker har jag själv råkat ut för, he-he!
/Johan
|
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 09:19:49
|
Finns det någon som vill återge trummor med realistiskt ljudtryck i sin lägenhet? Själv är jag glad att det inte är möjligt i mitt system. Vräkningen skulle ju komma som ett brev på posten. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 10:24:33
|
Det är väl bra med realistiska ljudtryck? Annars låter det ju bara som ett litet "plupp" med efterföljande "brrr". Fast det blir lite som ett beroendeframkallande gift med att kunna spela med realistiska ljudtryck, kan jag erkänna. Har man väl hört torr nyanserad lågdistorderande basåtergivning vid realistiska ljudtryck en gång så finns helt enkelt ingen återvändo! Men p g a att jag bor i lägenhet så är det det därför jag "bara" har 4 st tolvtummare.
När jag var liten så övade jag trummor hemma i lägenheten! Och det gick bra. Eller så vågade inte grannarna ovanför klaga eftersom min Mormor ägde hyreshuset!
|
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 11:17:41
|
hehe, jag tog igår upp ett par högtalare till vår företagslägenhet här uppe i sundsvall. jag kollade in grejorna och spelade lite skön musik, och redan efter 15 min stod en gubbe som hämtad från hells angels utanför dörren och ringde på |
|
|
Kemppi
Member
524 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 11:41:54
|
Jag tror inte att det finns något system som klarar att återge tex en virveltrumma korrekt. Bara att ställa den mellan högtalarna och be en polare slå ett kantslag på den medans man sitter i sweetspoten. Sen kan man ju drömma :P |
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 13:08:41
|
Knoppen, läs meningen jag citerade en gång till... Är det inte något som är lite konstigt? |
|
|
yoko
Member
420 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 13:10:40
|
snyft, när blir nästa träff....jag saknar häftiga lyssningsupplevelser... |
|
|
Julle Jansson
Member
63 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 14:07:50
|
He he, det var lite det jag menade med "om det är värt". Kan man spela musik i ett normalt bostadshus med sina 1000 000 000 basmoduler utan att få en bomb i brevlådan? Vad anser du Knoppen förresten att börjar räcka som sammanlagd membranarea i basen? Mina två 10 tummare är ju naturligtvis inte ens i närheten, men om man skulle ha samma area som skinnet på en bastrumma. Det borde väl räcka (om vi nu snackar om realistisk återgivning), eller är jag helt ute och cyklar? |
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 14:22:21
|
Knoppen, jag är själv en anhängare av real life ljudtryck. Men man får ta det lugnt med hörseln dock ;) Att vara 10M från en fyrverkeri smäll skulle vara häftigt, men man får nog ha hörselskydd :) Jag önskar jag hade varit där. Finns det några planer på en runda II ? |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 16:52:50
|
Å tusan, nu fattar jag! Jag borde alltså bytt ut "för lite" mot "för mycket"! |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 17:04:45
|
Tänkte väl att du skulle upptäcka det... |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 22:36:43
|
quote: Finns det någon som vill återge trummor med realistiskt ljudtryck i sin lägenhet?
Aton,
Självklart!!! Mina personliga ambitioner på detta område fick mig dock att köpa ett hus efter tillräckligt många klagomål
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 11:38:00
|
Fifasiken vad trevligt det låter, jag har varit intresserad av att både spela gitarr och lyssna på musik i mer eller mindre hela livet, tyvärr har jag inte blivit någon rockstjärna och därav heller aldrig haft råd att köpa riktigt trevliga saker, men jag skulle mer än gärna vara med på provlyssningar någon gång ifall jag får plats.
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 09:45:39
|
Jag får väl ta och fixa en repris kanske! Ni som är intresserade, skicka ett PM med namn och tel.
/Johan |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 12:55:51
|
Bastrumman är mellan 22-24" vissa tom 26"! Men vi tar och mäter på en 24"are den har en konarea på skinnet på ca 2920cm² Om vi skulle ta ett välkännt ellement som Peerless XLS 12"are den har en konarea på 466cm² då behövs ca 6,5st för att få samma konarea. |
Driver forumet faktiskt.se |
Edited by - Alexi on 2003/08/28 13:02:35 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 13:15:37
|
För att förenkla det hela så behöver man alltså: 9st 10"are eller 7st 12"are eller 4st 15"are eller 3st 18"are för att ha en minst lika stor konarea som på en 24" bastrumma!
Så får vi hoppas att det inte är en 26" trumma det spelas på |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
sub_sonic
Member
82 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 13:35:54
|
Hmmmm.... Det kanske inte bara har med konarea att göra
Tänk att ha en bastrumma med några centimeters slaglängd... hmmm man skulle kanske försöka sig på att bygga något dylikt.
|
"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus |
|
|
Julle Jansson
Member
63 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 13:40:22
|
9 10"are är väl inte så farligt? ;) Får börja spara bara...
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 13:42:08
|
Knoppen, om du bar sätter dig tillräckligt nära så kan du få realistisk ljudtryck med en 8:a.
Bygg ett par sub hörlurar med en 6,5 tums för respektiva låda, sncka om realistiskt ljudtryck |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Topic |
|