HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Knoppenparty" nu på lördag
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Julle Jansson
Member

63 Posts

Posted - 2003/08/25 :  19:22:30  Show Profile Send Julle Jansson a Private Message
Snyft...jag vill också haaaa!!! Hur många basmoduler kör du med, och vilken modell? Har själv två pX, men det började suga efter flera redan andra dagen ;) Är det värt att skaffa mera?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/08/25 :  21:58:59  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det är väl DAT,
svar på fråga två - 4st NHT basmoduler placerade i vardera "hörn".
NHT element - tonegen

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/26 :  08:22:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Arcam!

Kassett?? Urk!! Nej det är en Sony 8-kanalig DTRS-bandspelare. Man kan grovt säga att den är som en DAT-bandspelare fast den har 8 kanaler. Ibland kallas DTRS för "DA-88", men det är egentligen helt fel eftersom Tascam gjorde en modell som heter just "DA-88", och en modellbeteckning kan ju inte vara namnet på ett system. Jag tror att DA-88:an och min PCM800 är i princip samma apparat med olika märken på. Jag tror även att Sony och Tascam samarbetade när de tog fram systemet. På den största nya DTRS-bandspelaren kan man förutom PCM, även spela in med DSD-algoritmen om man tycker det är kul.

Fostexen är en DAT-bandspelare för studiobruk. Det innebär att den saknar SCMS.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/08/26 08:31:23
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/26 :  08:29:29  Show Profile Send Knoppen a Private Message
En liten korrektion: Basmodulerna är inte NHT, det är hembyggda lådor med NHT-element i. Det är samma element som satt i deras största basmodul SW3 samt sitter i 3.3, NHT1259 heter det. Man kan nog aldrig få för lite ljudtryck i basregistret. Tänk dig ett vanligt trumset i verkligheten. Det innebär ett satans ljudtryck! För att kunna matcha det behövs det mycket större ljudtrycksförmåga än vad t ex 2 st stackars tiotummare kan ge. Mina 4 st 12-tummare är inte heller i närheten av realistiska ljudtrycksnivåer i det lägsta basregistret, då börjar det "ploppa". Men jag vågar inte skaffa större eftersom min granne ju är ganska galen. Normalt när han är hemma så kanske jag bara kan använda 1% av deras kapacitet i runda slängar känns det som. Så det blir i praktiken omöjligt och onödigt att skaffa större. Men blir det hus någon gång så är väl större basmoduler något som genast kommer att införskaffas!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/26 :  08:35:54  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Man kan nog aldrig få för lite ljudtryck i basregistret. Tänk dig ett vanligt trumset i verkligheten. Det innebär ett satans ljudtryck!"

Hur menar du nu?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/08/26 :  08:55:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
johan
åhå, där ser man!
det var det jag försökte förklara,
men yrade mig bort...

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/26 :  09:08:40  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Magnuz>

Ja alltså, ta dina högtalare vad de nu är för något, typ 10 tum i baselementen kanske(?). Sedan tar du ett trumset och placerar det i ditt vardagsrum. Sedan vrider du upp volymen så att inspelade trumljud låter lika starkt som någon som spelar på det riktiga trumsetet.

Vad tror du sedan händer med högtalarna? (Nu leker vi "Vi i femman"!)

A: Konerna flyger ut och hamnar i ditt knä, (typ).

B: Talspolarna på basarna smälter fast i talspolegapet om du har en stark förstärkare.

C: Diskantelementens talspolar blir det genast avbrott på om du har en liten förstärkare, alternativt stor förstärkare med mycket cymballjud.

D: Förstärkarens skyddskretsar stänger omedelbart när steget klipper.

E: Basarnas koner smulas sönder längs kanten.


Nu är det bara att gissa!


Jag kan nämna att ett flertal av dessa saker har jag själv råkat ut för, he-he!


/Johan



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/26 :  09:19:49  Show Profile Send Aton a Private Message
Finns det någon som vill återge trummor med realistiskt ljudtryck i sin lägenhet? Själv är jag glad att det inte är möjligt i mitt system. Vräkningen skulle ju komma som ett brev på posten.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/26 :  10:24:33  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det är väl bra med realistiska ljudtryck?
Annars låter det ju bara som ett litet "plupp" med efterföljande "brrr". Fast det blir lite som ett beroendeframkallande gift med att kunna spela med realistiska ljudtryck, kan jag erkänna. Har man väl hört torr nyanserad lågdistorderande basåtergivning vid realistiska ljudtryck en gång så finns helt enkelt ingen återvändo! Men p g a att jag bor i lägenhet så är det det därför jag "bara" har 4 st tolvtummare.

När jag var liten så övade jag trummor hemma i lägenheten! Och det gick bra. Eller så vågade inte grannarna ovanför klaga eftersom min Mormor ägde hyreshuset!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/08/26 :  11:17:41  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

hehe,
jag tog igår upp ett par högtalare till vår företagslägenhet här uppe i sundsvall. jag kollade in grejorna och spelade lite skön musik, och redan efter 15 min stod en gubbe som hämtad från hells angels utanför dörren och ringde på

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/08/26 :  11:41:54  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Jag tror inte att det finns något system som klarar att återge tex en virveltrumma korrekt. Bara att ställa den mellan högtalarna och be en polare slå ett kantslag på den medans man sitter i sweetspoten. Sen kan man ju drömma :P

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/26 :  13:08:41  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Knoppen, läs meningen jag citerade en gång till... Är det inte något som är lite konstigt?
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/08/26 :  13:10:40  Show Profile Send yoko a Private Message
snyft, när blir nästa träff....jag saknar häftiga lyssningsupplevelser...
Go to Top of Page

Julle Jansson
Member

63 Posts

Posted - 2003/08/26 :  14:07:50  Show Profile Send Julle Jansson a Private Message
He he, det var lite det jag menade med "om det är värt". Kan man spela musik i ett normalt bostadshus med sina 1000 000 000 basmoduler utan att få en bomb i brevlådan? Vad anser du Knoppen förresten att börjar räcka som sammanlagd membranarea i basen? Mina två 10 tummare är ju naturligtvis inte ens i närheten, men om man skulle ha samma area som skinnet på en bastrumma. Det borde väl räcka (om vi nu snackar om realistisk återgivning), eller är jag helt ute och cyklar?
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/26 :  14:22:21  Show Profile Send crion a Private Message
Knoppen, jag är själv en anhängare av real life ljudtryck. Men man får ta det lugnt med hörseln dock ;)
Att vara 10M från en fyrverkeri smäll skulle vara häftigt, men man får nog ha hörselskydd :)
Jag önskar jag hade varit där. Finns det några planer på en runda II ?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/26 :  16:52:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Å tusan, nu fattar jag! Jag borde alltså bytt ut "för lite" mot "för mycket"!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/26 :  17:04:45  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Tänkte väl att du skulle upptäcka det...
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/26 :  22:36:43  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Finns det någon som vill återge trummor med realistiskt ljudtryck i sin lägenhet?

Aton,

Självklart!!! Mina personliga ambitioner på detta område fick mig dock att köpa ett hus efter tillräckligt många klagomål

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/08/27 :  11:38:00  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Fifasiken vad trevligt det låter, jag har varit intresserad av att både spela gitarr och lyssna på musik i mer eller mindre hela livet, tyvärr har jag inte blivit någon rockstjärna och därav heller aldrig haft råd att köpa riktigt trevliga saker, men jag skulle mer än gärna vara med på provlyssningar någon gång ifall jag får plats.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/28 :  09:45:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag får väl ta och fixa en repris kanske! Ni som är intresserade, skicka ett PM med namn och tel.

/Johan
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/08/28 :  12:55:51  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Bastrumman är mellan 22-24" vissa tom 26"! Men vi tar och mäter på en 24"are den har en konarea på skinnet på ca 2920cm²
Om vi skulle ta ett välkännt ellement som Peerless XLS 12"are den har en konarea på 466cm² då behövs ca 6,5st för att få samma konarea.

Driver forumet faktiskt.se

Edited by - Alexi on 2003/08/28 13:02:35
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:15:37  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
För att förenkla det hela så behöver man alltså:
9st 10"are eller
7st 12"are eller
4st 15"are eller
3st 18"are för att ha en minst lika stor konarea som på en 24" bastrumma!

Så får vi hoppas att det inte är en 26" trumma det spelas på

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:35:54  Show Profile Send sub_sonic a Private Message

Hmmmm.... Det kanske inte bara har med konarea att göra

Tänk att ha en bastrumma med några centimeters slaglängd... hmmm man skulle kanske försöka sig på att bygga något dylikt.

"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus
Go to Top of Page

Julle Jansson
Member

63 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:40:22  Show Profile Send Julle Jansson a Private Message
9 10"are är väl inte så farligt? ;) Får börja spara bara...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:42:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Knoppen, om du bar sätter dig tillräckligt nära så kan du få realistisk ljudtryck med en 8:a.

Bygg ett par sub hörlurar med en 6,5 tums för respektiva låda, sncka om realistiskt ljudtryck

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000