HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-skivor och spelare med index
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/08/20 :  21:50:18  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag har en gammal pensionerad Technics-CD-spelare som kan ange index på CD-spåren. Emellertid så är det extremt sällsynt med index på CD-skivor (jag tror det finns på REM's "New Adventures in Hi-Fi", spår 6, "Leave")

Är det någon som känner till varför index fanns och varför inte index användes mera? Exempelvis skulle man ju kunna indexera en låt med verser, refränger och mellanstick.

Idag verkar de flesta CD-spelare (liksom nästan alla CD-skivor) vara utan index-funktionen.

*signatur Nyfiken*

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/21 :  07:06:54  Show Profile Send huzze a Private Message
Tanken från början var nog att indexera klassiska stycken.
En skiva kunde då vara indelad:

Spår 1:
Symfoni 1
Index 1 Sats 1
Index 2 Sats 2
Index 3 Sats 3
Spår 2:
Symfoni 2
osv

Dock verkar de flesta ha övergett idén även där, så nu får man kika på baksidan av fodralet och välja t ex spår 4 för att höra symfoni 2 från början.


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000