HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tannoys supertweeter 117-54kHz ger mer BAS! skumt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/20 :  16:30:12  Show Profile Send gardd a Private Message
Vid frukosten i morse bläddrade jag i någon månad gammalt nummer av den brittiska hifi-tidningen "What HiFi". De hade en kort recension av Tannoys supertweeter som visst skulle vara bra. Den fick 5/5 i betyg.

Det intressanta var att förutom bättre diskantljud i musiken så upplevdes även basen som bättre! Detta handlar alltså om en upplevd basförändring, inte en uppmätbar sådan. Recenscenten diskuterade detta med Tannoy och de sade samma sak, även de upplevde en bättre bas. Det lustiga var att varken Tannoy eller What HiFi kunde förklara varför!

Spännande va?! Den verkar inte så dyr heller!

Naturligtvis är denna information ingen garanti för att just du, kära läsare, kommer tycka likadant om du skulle prova supertweetern. Men så är det ju alltid

Vad exakt är en supertweeter? Läs här:
http://www.tannoyna.com/professional/pdf/wp_supertweeter.pdf

Recension:
http://www.innerear.on.ca/reviews/vol13-2tannoy.html

Bilder:




Pris: £1200 för den dyraste varianten. (ST-100)
$450 för den billigare varianten. (ST-50)

jag kör
https://www.clonesaudio.com

Edited by - gardd on 2003/08/20 16:31:32

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/20 :  16:35:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Var det inte någon här på Forumet som beskrev samma sak eller missminner jag mig?

Låter konstigt ja, men bäst att höra själv först som vanligt då innan man uttalar sig.

Bravo
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/08/20 :  17:47:11  Show Profile Send allbinn a Private Message
Det kan bli inteferens i det ohörbara området som genererar en lägre ton till och med i basen, men om det är det som händer här vet jag inte.
http://www.algonet.se/~upside/links/Newtech.htm Här försöker Audio-Tronic utnyttja fenomenet.

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/20 :  18:12:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Skulle det inte kunna finnas en psykoakustisk (älskar det ordet )förklaring?
Om det ger mer bas trots att det inte är mätbart skulle ju en förklaring kunna vara att hörseln är känslig för "kontrast", örat uppfattar helkt enkelt mer bas pga att det finns mer diskant att "jämföra" med.

Ögat synen fungerar ju så men jag har ingen anning om detsamma gäller för hörseln, någon annan?

Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/20 :  18:20:10  Show Profile Send gardd a Private Message
Enligt dem var rörde det sig inte endast om "mer bas" utan även om "bättre bas". Jag tycker det låter ganska märkligt men funkar det så funkar det...

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/20 :  19:11:05  Show Profile Send gardd a Private Message
Hittade just den tidigare tråden om supertweetern:

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=16139&SearchTerms=,transparent,

Är ni nyfikna så läs den! :)

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/08/20 :  21:18:25  Show Profile Send arcam a Private Message
En baston/ett basljud (även andra toner) består av en grundton och ett flertal övertoner som kan gå högt upp i frekvens, om nu övertonerna återges bättre i denna diskant så påverkar det också grundtonen. Om man som exempel tar en ton från en violin med en grundton på 1,6 KHz så kan första övertonen ligga på 5 KHz andra på
8 KHz tredje på 17 KHz fjärde på 28 KHz femte på 49 Khz osv upp till i vissa fall 100KHz. Det är grundtonen tillsammans med övertonerna som ger tonens speciella karaktär. Lite överdrivet så skulle man inte höra skillnad på en saxofon och en klarinett om man tog bort övertonerna. Så att nu när denna diskant återger mycket höga frekvenser så låter det helt enkelt mer "rätt".

p.s. Mårten designs diamantdiskant går upp till 100000Hz.

Edited by - arcam on 2003/08/20 21:54:20
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/08/20 :  22:35:42  Show Profile Send allbinn a Private Message
Kan det helt enkelt vara så att förstärkaren får en annan typ av last när extra diskanten kopplas in, och därmed ger ett annat ljud som hörs i basen.
(nu spånar jag friskt) ;-)

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/20 :  22:48:55  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har också det där numret och påminner mig att H&M skrev något liknande om en lös superdiskant. Den gav bättre kontur eller nåt liknande. Kanske också var en Tannoy.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/20 :  22:48:56  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
En högtalare bör väl lämpligen kostrueras som en enhet, så att elementen är anpassade till varandra. Att då i efterhand lägga till ett extra element + ett extra filter kommer att ge förändringar. Sedan är det skillnad på förändring och förbättring... Lätt att missta sig. Oj! Det låter annorlunda, mycket bättre! Fast när intrycket fått sätta sig kanske det inte var så bra ändå...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/21 :  03:15:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Du har så rätt så "Mr.Älg", nyhetens behag kan försvinna fort.

Dock är ju det intressanta om dessa ljudförändringar verkligen inträffar, sedan må de vara bättre eller sämre.

Normalt hör du ju ingenting i det området.

Differenstoner kan ju vissa urskilja som en kombinationston mellan två toner, men då dessa uppstår av hörbara toner i örat så kan deet ju inte vara det.

Övertonerna och dess blandning bildar ju instrumentets karakteristiska, men frågan kvarstår ju, vad uppfattar vi utöver ca. 22000 hz max i bästa fall.

Dessutom skickar väl diverse filter upp en massa ljudskräp i de områdena?

Vore kul att testa i alla fall.

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/21 :  09:20:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Skivor har ju ingenting över 20 KHz. I så fall måste det väl vara så att om något ultra soniskt ljud skapas av en högtalare så är det ett
fantom ljud som inte skall finnas. (Exciter).Jag för min del är skeptisk även om det är Tannoy som påstår det.
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/21 :  09:53:22  Show Profile Send gardd a Private Message
Mr_Älg: Man får väl hoppas att recenscenten på What Hifi inte testade diskanten under en dag, utan under en längre tid och på rätt sätt... Men helt klart kan det som man först tycker låter bättre, låta sämre efter en längre tid!

gc: SACD har ljud över 20kHz, det är främst därför supertweetrar har tillkommit.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/08/21 :  10:53:22  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Inte att förglömma DVD-A

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/08/21 :  11:02:34  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jovisst, hunden ska ju ha nå't att lyssna på också...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/21 :  12:02:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har kollat flera skivor SACD och DVD-A och ingen hade något över 20.6 KHz. Det här har jag skrivit om flera gånger på forumet.
Det är möjligt att det finns någon men jag har ännu inte stött på
en sådan skiva.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/08/21 :  12:45:14  Show Profile Send Per a Private Message
brumel: det var elacs lilla diskantsvamp som h&m lyssnade till.

qcs: det finns andra media än de digitala där det (åtminstone teoretiskt) finns grejer att hämta ovanför 20kHz.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/08/21 :  13:24:51  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det finns flera diskanter som går över 20 000 Hz, denna tex: http://www.pioneer.se/se/product_detail.jsp?product_id=1481&taxonomy_id=43-203
Har tyvärr inte haft möjligheten att lysna på några sådana "super" diskanter. Men en milion flugor kan inte ha fel, koskit smakar bra.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/21 :  14:39:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Per vad tänker du på för medier. säj det snälla
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/21 :  14:53:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Är det som "gcs" säger att det inte finns någon information över ca. 21000 hz. är det ju ännu mer skumt att det skulle påverka ljudet, och är det något som påverkar måste man ju fråga sig vad det är.

Bravo
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/21 :  16:28:24  Show Profile Send gardd a Private Message
Det kan vara så att superdiskanten förstärker det befintliga ljudet inom 17-21kHz så att det är DEN informationen som orsakar de nämnda effekterna.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/21 :  17:11:24  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Kan det inte vara så att förstärkaren påverkas av att man kopplar in ytterligare element? (spekulation)
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/08/21 :  18:46:49  Show Profile Send Per a Private Message
qcs: analoga medier. om de sedan innehåller högre frekvenser är en helt annan 5.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/21 :  20:42:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Du menar analoga 1/4" band. Ja dom går väl inte så där värst mycket över 20 KHz. Jag ska nog kolla det någon gång på en Studer 820 maskin utan Dolby. Det sitter ett inbyggt filter i alla Dolby aggregat som skär allt över 30 KHz. Det är oxå så att tonhuvudspalten på en sådan maskin är bredare jämfört med ex.v. en Revox. Om man kör analogt utan brusreducering ja då har man en dynamik på så där 65 dB beroende på hur hög distorsion man tillåter.
Jag tror inte att någon vill backa till analogt utan brusreducering.
Eller som Stig Carlsson sa "Back to mono".

gcs

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/22 :  00:06:57  Show Profile Send brumel a Private Message
Finns det ingen superdiskantinformation på skivorna är dom ju ett fall för bedrägeriroteln.
Och dom som har hört något har bedragit sig själva.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/22 :  00:22:42  Show Profile Send brumel a Private Message
Läser man recensionen på inner ear bli man ju än mer konfunderad. Lägger superdiskanten till sådant som inte finns i signalen eller vad? Eller hjälper den vanliga diskanter att spela upp til 20khz? Det vore ju enkelt att testa om man körde den ihop med en ringradiator kontra en vanlig tygdome.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000