HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nätdelsbekymmer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/08/20 :  16:06:17  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Hello DIY-Masters

Jag håller på att knåpa ihop ett modifierat stycke klass A-försteg á la Nelson Pass. För tillfället har jag en fungerande nätdel, men nu när jag ändå ska beställa mer prylar från Rechelt så tänkte jag satsa på två separata nätdelar.

Toroiderna jag använder är på 120VA, 2x30V, jämfört med 60VA som används i originalet. Dessa är pararellkopplade på primärsidan och har sina 30V-sekundärer i serie för att få +60V och -60V.

Dessa två biffiga toroider borde ju klara av driva två nätdelar i 60V, eller hur?
Är det bara att paralellkoppla nätdelarna före likriktiningen eller är jag helt ute och simmar?

Stjärnjord bör man ha. En sammanlagt, eller en för varje kanal? Kan de två nätdelarna dela på ett NTC-motstånd? De är ett 10-ohms transientströmskydd.

Ska beställa nya likriktarbryggor, det är väl -W+W man ska ha?
Sen spelar det ingen roll om man håller sig på rätt sida om 200V- och 2A-gränsen. Eller?

Tacksam för svar // Vit

________________________
PRAGA MATER URBIUM

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/08/20 :  19:16:10  Show Profile Send UrSv a Private Message
Vilket steg bygger du? BoSoZ låter det som med tanke på nätdelens +/- 60 V. 2 st 120 VA räcker gott och väl. Jag tror du menar att du skall parallelkoppla nätdelarna EFTER likriktningen vilket fungerar. Att göra det före ver jag inte rikigt vad det skulle bli. Köp lite kraftigare brygga som gärna går att montera så att den får lite kylning.
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/20 :  19:26:42  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Så du tänkte använda fyra trafos då?

Och du ska fortfarande seriekoppla sekundärerna för att få rätt spänningar. 2*30 i serie med 2*30 ger +/-60V. Primärlindningarna ska du dock parallelkoppla.

-W+W ???

/Marcus
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/08/20 :  22:16:57  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
UrSv>>Jag bygger Hendriks x-bosoz. En nätdel, och en förstärkardel är klar. Jag ska alltså pararellkoppla efter likriktning. Vilket, eller vilka värden bör jag öka på bryggan? Hur kyler man bryggan? Finns det speciella flänsar för likriktarbryggor?

e96mlo>>Jag hade tänkt mig att använda mig bara två trafons. Dessa är ihopkopplade på sekundärsidan för att ge plusminus 60V. Tanken är att de två tillsammans ska driva två separata nätdelskort.

http://www.passdiy.com/pdf/balzenpre.pdf

Kramar // Vit

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000