HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinyl vs. CD, upplösning etc.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2003/08/19 :  14:55:55  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Om det nu går att jämföra, vilket medium av vinyl eller CD har högst upplösning eller vad det kan heta? Varför jag frågar är att jag håller på att sätta ihop en vinylkonverteringsstudio hemma och det skulle i så fall påverka val av mitt A/D konverterar inköp. CD är ju bara 16 bit, när man överför vinyl till dititalt ljud, vad är den högsta upplösning man då kan få? Kan man få mer än 16 bitar? Räcker en 20 bit konverterare eller blir det någon fördel att gå till 24 bit?

Tanken var: grammofon, RIAA, A/D, ljudkort.

J. Ullberg

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/08/19 :  15:05:50  Show Profile Send allbinn a Private Message
Inhandla ett studio-ljudkort typ RME eller M-audio och kör analog in, 24-bitar är bättre då du kanske vill processa i ett redigerings program, knaster brus etc. Sedan kan du sampla om till 16 bitar när du är klar för att spara diskutrymme.

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/08/19 :  17:48:23  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
Skäms nästan för att säga det men kolla det nummer av Hi-fi world som är ute nu! Tredje gången i dag jag nämner den blaskan... Dom har en liten vinylspecial där och pekar på möjlig väg att konvertera vinyl och bränna den på DVD med högre upplösning. Det lär ju dröja innan man kan spela upp den med samma resultat... Det kan vara så att delar av det ligger ute på webben på http://www.hi-fiworld.co.uk

Om inte annat kanske det finns lite äldre artiklar om samma sak om du nöjer dig med 16 bit upplösning, dom brukar testa ljudkort med jämna mellanrum oxå.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/19 :  19:09:06  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Enligt vissa här på forumet går det med rätt utrustning att spela in vanliga 16-bits CD från vinyl med så gott resultat att det är mycket svårt att skilja från originalet. Förutsatt förstås att man spelar upp det hela på en tillräckligt bra CD-spelare. Jag har inte provat detta själv, men jag har god lust. Tyvärr tror jag inte jag kan skaffa tillräckligt bra utrustning på något enkelt sätt.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/19 :  20:32:43  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man vill spela över vinyl till CD så är det nog smartast att spela
över skivan till Datorn via en hyfsad bra A/D. 20 bitar skulle kunna räcka men 24 bitar är väl det som alla ljudkort har i dag. Det viktiga är att man har många bitar internt i sitt ljudprogram så att
man kan processa ljudet med högkvalitet.

gcs
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/08/19 :  20:55:43  Show Profile Send allbinn a Private Message
Den här ser väll trevlig ut

http://www.m-audio.com/products/m-audio/fw410.php
Sedan kan du ju komprimera ned inspelningarna med oförstörande komprimering typ Monkey eller Flac och spara undan på ex. DVD-rom

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/08/19 :  21:54:25  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Köp dig en minidisc
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/19 :  22:36:53  Show Profile Send gcs a Private Message
Om någon är intresserad och vill fixa med att spela över sina Vinylskivor till CD kan ju titta på Digidesign/Protool LE. Den kostar c:a 5000 spänn inkl. interface på 24 bitar 96 KHz. Lätt att jobba med och finns nu mera för PC och Mc.

gcs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000