HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter av Clou cable.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/08/19 :  13:42:08  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej alla!

Finns det någon som vill dela med sig av erfarenheter om Clou cable, både signal- och högtalarkablar? Helst om deras mindre kostsamma modeller typ 402 Active Light, 310W Speaker Cable och 101 Base. Erfarenheter om andra Clou-modeller emottages givetvis också med stort intresse.

MVH JayBee

PS Behöver sunda och objektiva inlägg för att inte gå vilse i kabeldjungeln.DS

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/08/19 :  13:59:28  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Jag testade 310W som hastihast till mina JMLab Elctra 926. Skilnaden mot den Harmonic Tech Pro-12 som jag har nu så lät Cloun tajtare i basen och snällare i toppen. Funderar verkligen på att skaffa en uppsättning 310W för att försöka rätta till den lite jobbiga toppen jag har nu.
Använder en Red Jaspis mellan CD och förstärkare. Har inte testat så mycket annat än en Billig Ixos-kabel och skilnaden är stor. Funderar på att testa någon av Clous bättre kablalr för även där försöka lugna ner ljudet lite.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/19 :  14:19:39  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Har provat en Clou Cable Krysolit XLR och den var enligt mig igen höjdare. Har man ett hetsigt system så kan den säkert lugna ner saker och ting mensjälv tyckte jag den var maklig och odetaljerad.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/08/19 :  17:30:26  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
Hejhej,
Jag har haft en Red Jaspis och har en Krysolit.
Red Jaspis är helt överlägsen t ex van den hul d102 lll som jag tycker är spretig och ger fulljud. Jaspis är mer homogen, mer utsträckt i frekvenserna både upp och ner och mer detaljerad utan att bli just spretig. Ger lite lugn. Krysoliten är Jaspis men mer av alla egenskaperna. Tyst/svart bakgrund, ännu mer utsräckt i frekvenserna och mer detaljerad. Kan dock hålla med Rydberg om att den kan upplevas som odetaljerad och lite långsam, inget riktigt drag och den kan mycket väl framstå som odetaljerad med liten ljudbild. Det beror liksom på vad man jämför med, nu har jag oskärmade och silverplätterade signalkablar och Krysoliten hamnade mellan RIIA:t och försteget och där sitter den bra. Mot silvret har den ingenting att sätta emot. Inte på något plan. Jag upplever Cloukablarna som mycket prisvärda, man får det man betalar för och lite till. Fattar inte ens hur t ex van den hul kan sälja när det finns Clouvarianter i samma prisklass. Hittar man dessutom en begagnad finns liksom inget att förlora, förutsatt att man vet i vilken division ens anläggning spelar så man hamnar i rätt prisklass för Red Jaspis i en anläggning där Krysolit skulle gjort sig bättre är ingen bra investering. Har tyvärr inte hört dom med det finns minst två annonser i brittiska Hi-fi World som gör reklam för silverplätterade signalkablar som hamnar på ca 1500 paret (om jag minns rätt), det låter som oerhört god valuta, förutsatt att man kan leva utan skärm. http://www.hi-fiworld.co.uk/hfw/classads.html sök på bob@skidivers.co.uk. Har för mig att dom andra heter Classique Sounds men dom verkar sakna webbsajt. Kanske ett offtopic-utvik men se det som ett försök att beskriva mina erfarenheter av Clou ur ett allmängiltigt (nåja!) perspektiv!
Go to Top of Page

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2003/08/19 :  21:50:38  Show Profile Send Buffert a Private Message
Har tidigare haft red jaspis och kör numera på Egi´d både balanserat och obalanserat och är mycket nöjd med dem. Ger lugn & ro i ljudbilden samt en bra intertransienttystnad (blev det rättstavat?).
Finns antagligen de som kan gräva fram betydligt mer detaljer men clou kablarna är definitivt prisvärda.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/20 :  00:50:12  Show Profile Send Adagio a Private Message
Hade tidigare 2 par Krysolit och 310 speakercable, tröttnade och bytte. I ett spretigt system kan dom lugna ner ljudet, i ett neutralt fungerar dom enl mig som sömnpiller, lite elakt sagt kanske men jag tycker dom är dynamikhämmande och saknar luftighet och lyster. I rätt(fel) system så.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/08/20 :  09:38:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Som vanligt handlar det om systemanpassning.
Det finns kablar som låter mer skarpskuret samtidigt som det finns
kablar som är rundare i klangen än Clou.
Själv kör jag med Royale och silvervoice.
Med Jamo D830 hade jag behövt ännu mjukare kablar, med mina QLN-Signature så känns det som
jag kunde behöva aningens lite mer skarpskurna kablar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000