HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 dali evidence 470
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/08/18 :  23:17:06  Show Profile Send skalet100 a Private Message
jag har kollat runt lite på högtalare
och tänkte uppgradera mina dali 5005
mot ev. dali evidence 470
kommer min denon dra-1000 reciever å göra
högtalarna rättvisa ??
hur bra är dom till hårdare musik ??

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/08/18 :  23:24:27  Show Profile Send skalet100 a Private Message
såg även att det finns ett par beg. dali 450
på nätet.. vet inte om dom finns kvar men
det är föregångaren till 470 ??
lika bra eller ??
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/08/19 :  00:00:43  Show Profile Send audiogear a Private Message
Jag vet inget om just din Denon-reciever men en sak är säker och det är att dessa högtalare mår väldigt bra av en kraftfull och snärtig förstärkare. Själv använder jag en Rotel RA-1060 som faktiskt klarar uppgiften galant. Jag har nu, enligt min åsikt, extremt tight bas och ett utmärkt fokus i ljudbilden som min gamla HK 670 inte alls lyckades åstadkomma. Har även testat att driva dem med en förhållandevis klen Arcam Alpha One och det var absolut ingen höjdare. Basen försvann i princip och dynamiken blev usel vilket gav ett "gåpåigt" ljud som obönhörligen ledde till lyssningströtthet.

Högtalarna är även lite känsliga för elektronik som låter spretigt i diskanten, detta eftersom högtalarna i sig inte riktigt håller samma klass i diskanten som i övriga register. Parat med en spretig förstärkare så blir det s.a.s. för mycket av det dåliga.

F.ö. så är Evidence 470 en utmärkt högtalare för pengarna och kan varmt rekommenderas.

Edited by - audiogear on 2003/08/19 00:03:27
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/08/19 :  08:08:58  Show Profile Send Gebex a Private Message
Högtalarna går ner till 4 Ohm så du bör ha en strömstark förstärkare som klarar låga laster. Det är en underbar högtalare men den är enligt min uppfattning mjuk i diskantområdet. Därför så kan det vara så att det inte passar "hård" muskik om du söker "rivet" i musiken. Men det är ju en fråga om smak som allt annat.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/08/19 :  10:06:25  Show Profile Send audiogear a Private Message
Högtalarna hamnade i "finlir-kategorin" när de testades i H&M, men jag tycker att de går utmärkt att lira hård musik på. Men eftersom högtalarna är lite "laid-back" till sin natur så ska man välja en förstärkare med bra driv och som spelar lite framåt, dvs precis som jag har gjort.
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/08/19 :  10:10:34  Show Profile Send skalet100 a Private Message
ja jag vet ju inte riktigt hur strömstark denon recievern är
2x65w är den specificerad till men det säger väl inte så mycket ??
fast recievrar brukar väl vara klenare än förstärkare
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/08/19 :  10:49:06  Show Profile Send audiogear a Private Message
Recievrar brukar för det mesta inte ha lika bra förmåga att klarar låga impedanser som en välkonstruerad tvåkanalsdito för samma pengar. Du måste oftast upp i minst det dubbla priset för att recievern ska ha nåt att säga till om. Sedan handlar det givetvis inte bara om effekt och ström utan också om ljudkvaliteten rent allmänt. Dali är dock inte överdrivet kinkiga på kringutrustningen utan kan låta bra även med billigare grejer, men om effekten sinar så låter det trots allt trist.

Sedan ska man komma ihåg att Evidence 470 inte uppvisar någon exceptionellt låg impedans. Jag tycks komma ihåg att den som lägst gick ner till ca 3.2 ohm, så förstärkaren borde inte behöva vara av Krelldignitet för att orka.


Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/08/19 :  11:21:24  Show Profile Send skalet100 a Private Message
blir gränsfall med andra ord...
finns det ingen annan högtalare som skulle funka bättre för max 10tkr
vad tror ni om B&w dm309 eller dm603 om det nu blir så stor uppgradering från mina nuvarande 5005 ?? hur funkar b&w med hårdare musik
har alltid fått för mig att dali är bättre val om man kollar på hifiklubbens sortiment!
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/08/19 :  13:24:12  Show Profile Send skalet100 a Private Message
jag har även tittat på acoustic energy aegis evo 3
nån som parat dom med denon ??
jag bor långt ifrån alla butiker så jag lugnar mig
med å fara å lyssna och försöker få lite skinn på näsan
här på forumet.. annars verkar ju acoustic energy
vara prisvärda och dessutom ser dom bra ut!
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/08/19 :  15:31:37  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Har recensionen på 470 här framför mig.
Citetar Hifi och Musik Nr3 Mars 1999: "Typisk basrefleximpedans. Växlande men knappast svåra fasvinklar i basen. Lägsta impedans vid 3.8 ohm vid 32Hz."

"...både subjektivt och mätmässigt mycket låg distorsion..."

"Hamnar mitt imellan de lite ljusare ALR och de mörkare Dynaudio. En perfekt balansakt med andra ord"

"...ledig elegans med en generös men fast dynamik. Lika delar precision och musikalitet med andra ord, även om briljansen och perspektivskärpan inte är lika uttalad, snudd på överdriven som hos ALR."

"...allsidig högtalare som kan ge sitt bästa i de mest skiftande omgivningar".

Blev nog nästa lite för mycket citerat. Verkar hur som helst som ett vettigt högtalarköp, snygg är den också.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/08/19 :  17:22:50  Show Profile Send audiogear a Private Message
Jag mindes alltså lite fel vad gäller lägsta impedansen. Kolla Halbermensch inlägg istället.
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/08/19 :  23:16:20  Show Profile Send skalet100 a Private Message
har tittat runt lite mer och vad tror ni om
monitor bronze 4 ?? nåt som skulle kunna passa min smak
av musik och min förstärkare ??
problemet är som sagt att jag vill gärna veta lite mer
innan jag tar tag i lyssnar runt... har en bit att åka så
vill ha lite olika alternativ... har inte så mycket erfarenhet

Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/08/20 :  08:14:52  Show Profile Send Gebex a Private Message
Om jag var du så skulle jag köpa 470. Om det fungarar OK med din försärkare så är det bra. Om inte så uppgradera förstärkaren när du fått lite mer pengar. Jag upplever att de modellerna av B&W som du funderar på har betydligt "ljusare" ljudbild.

Edited by - Gebex on 2003/08/20 08:15:18
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000