HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mycket kanalskillnad ska man acceptera?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/08/18 :  19:44:46  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag köpte nyligen en Vincent SV-233 förstärkare och en CD-S3 spelare. Jag tycker ljudet från dem är bra (även om jag nog modifierar spelaren hos Harmony Design). MEN: jag har upplevt att ljudbilden förskjutits åt vänster, speciellt vid låga volymer.

Jag beslöt mig därför för att göra ett litet test: Jag skapade en CD med lite test toner (sinus olika frekvenser samt brus). Signalerna var identiska på höger och vänster kanal. Jag spelade sedan upp de olika signalerna och mätte spänningen över högtalarna.

Resultat: (vänster/höger/höger genom vänster)

volym knappt 1/8 del, motsvarar ganska låg volym musik men inte jättelåg, används ofta:
sinus 500 Hz: 0,19/0,15/0,79
sinus 50 Hz: 0,197/0,155/0,79
sinus 2kHz: 0,193/0,153/0,79
White noice: 0,090/0,068/0,76
Pink noice: 0,077/0,062/0,81

volym knappt 1/4 del, motsvarar hyfsad volum musik men inte jättehögt:
sinus 500 Hz: 1,57/1,48/0,94
sinus 50 Hz: 1,58/1,48/0,94
sinus 2kHz: 1,02/1,49/0,96
White noice: 1,02/0,96/0,94
Pink noice: 0,67/0,62/0,93

Vid hyfsat låg volym är alltså kanalskillnaden ca 21% (!!) och vid lite högre volym ca 6%.
CD-skivan var inte fullt utstyrd (om ni tycker att spänningarna verkar små), musik lär ge högre signal vid samma nivå på volymkontrollen.

Den lägre volymen använder jag mycket, speciellt när jag inte finlyssnar, men även när det är sent på kvällen. Jag störs då av förskjutningen av ljudbilden åt vänster. Det blir bättre när man höjer volymen, men skillnaden är fortfarande klart märkbar.

Ska man behöva acceptera detta? Vad tycker ni? Och är detta vanligt?

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/18 :  19:48:15  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Tycker inte jag att man ska acceptera.

MVH

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/08/18 :  20:02:37  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Ganska vanligt på billigare förstärkare, Inte för jag vet vilken prisnivå du ligger i. Troligtvis volympotten som spökar. Typiskt med större skillnader vid lägre signalnivå.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/08/18 :  20:06:08  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
13000 kr för stärkaren är i alla fall inte jättebilligt... Jag förväntar mig mer för det!
Eftersom förstärkaren är på 2*200W vid 8 ohm och mina Audiovector är ganska känsliga så använder man oftast bara den nedre delen av skalan på volympoten, så därför blir detta ett stort problem!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2003/08/18 20:10:35
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/08/18 :  20:19:52  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Jag vet att jag inte skulle ha accepterat den nivåskillnaden. Být fort eller åtgärda.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/18 :  21:42:33  Show Profile Send Nagref a Private Message
Är det en vanlig pot så är det inte ovanligt med sådana skillnader. 21% är ca 1.65dB skillnad och det blir väldigt dyra pottar om man ska ha lägre än så... En dyr rätt normal, omnämd som kvalitativ, Alps-pot kan har 3dB skillnad vid låga nivåer. Detta gäller vanliga pottar och motoriserade sådana. Har man en digitalt kontrolerad krets så är skillnaden oftast mindre.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/08/18 :  21:54:22  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
I Vincent-stärkaren sitter just en motordriven Alps-pot, men av vilken kvalitet och prisklass vet jag ej. 3dB skillnad verkar väldigt, väldigt mycket tycker jag. Min pot ger ju en stor förflyttning av ljudbilden den. En sångare som normalt står i mitten flyttar sig en tredjedel till halvvägs mot vänstra högtalaren.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/18 :  22:04:44  Show Profile Send Aton a Private Message
Utifrån din beskrivning av lyssningsupplevelsen låter det helt oacceptabelt. På lägsta hörbara volym okej, men vid normala lyssningsvolymer skall det vara bättre. Det här är ju ingen billig förstärkare! Men det är inte så att din vänstra högtalare har stöd av sidovägg e d så att det kan förstärka skillnaden?
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/18 :  22:05:34  Show Profile Send brumel a Private Message
Lite trist att det ska va så. Blev av med mina problem när jag bytte till Linn som ju ej har vanliga analoga potentiometrar. Jag skulle aldrig tolerera att sångaren sitter fast i vänstra högtalaren.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/08/18 :  22:13:22  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Aton: högtalarna står lika långt ifrån sidoväggen. Med min (18 år) billiga gamla Pioneer-stärkare A656mkII så upplevde jag inte något sådant här problem. Så det borde inte vara högtalarplaceringen (om inte den gamla stärkaren konsekvent hade en förskjutning åt höger förstås...) Säga vad man vill om japanerna, de brukar ha koll på kvaliteten i alla fall.


Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/18 :  22:20:13  Show Profile Send Snutten a Private Message
Lämna tillbaka den om du inte är nöjd. Jag skulle inte köpa en vincent för övrigt men det är ju en annan sak.
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/08/18 :  22:23:01  Show Profile Send geten a Private Message
staffann: Hade samma problem med min första Vincent sv-233, jag accepterade inte det och bytte den mot en ny som fungerar utmärkt! Det var inga problem alls att byta för mig iaf.

// Johan
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/18 :  22:30:36  Show Profile Send Snutten a Private Message
Geten: se där, då är det ojämn kvalité på volympottarna, så staffann: lämna tillbaka den omedelbart och byt till ett annat ex!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/18 :  22:40:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Du måste ha mätt fel vid 1/4 dels volym. Du har skrivit 1.02 och om man jämför med dom andra värdena vid samma inställning så ser det ut att inte stämma. Jag har kollat dina siffror och jag tycker inte att det är något onormalt. I den översta tabellen så skiljer det 2 dB
mellan kanalerna och i den undre så skiljer det 0.5 dB utom där du har mätt 1.02 och där tror jag att det är ett mätfel. Om man sedan jämför med vittbrus & rosabrus så får du ju liknande värden.
Jag tycker annars att allt verkar just.

gcs
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/18 :  22:53:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
För 13000:- låter det pyrt att inte kunna spela på låga nivåer, klaga fort medan du har möjlighet, jag tycker inte att man skall behöva tolerera denna skillnad.
Bor man i lägenhet och ofta är tvungen att spela på låg nivå kan man ju i så fall glömma att köpa förstärkare under 20000:- tydligen, märkligt.

Bravo
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/18 :  23:13:08  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det var nog en lite förhastad slutsats Bravo. Som nämnts av andra är ju oftast digitala volymkontroller bättre i detta avseende och det finns ju förstärkare med sådana för mindre än 20k, t.ex. Linn och säkert även andra.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/08/18 :  23:18:18  Show Profile Send Roq a Private Message
Instämmer med Geten - det finns ex. som funkar bra - mitt t.e.x
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/18 :  23:21:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Skönt att höra "Magnuz", men likväl tycker jag att för 13 papp måste man med rimlig balans kunna spela på kvällsnivå i en lägenhet.

Det skulle kännas lite tungt tycker jag att släpa hem en apparat med så stor skevhet i balansen oavsett märke.
Sedan är det i och för sig glädjande att det kan finnas t.o.m. billigare apparater som är bättre i detta avseende, men kanske ingenting man tänker på i första hand.

Bravo
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/08/19 :  00:51:05  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag hade liknande obalans i ett försteg jag köpte, på hög volym hördes det nästan inte alls men på låg kvälls/natt volym hördes det tydligt. Til slut efter ett par månader blev jag less och skickade det genom garanti på service och fick tillbaka det problemfritt. Värt de veckor det tog för servicen för nu är försteget välljudande igen. Och det var inte direkt billigt, list pris nytt ligger på 28 000:- så dyrare grejer kan krångla.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2003/08/19 :  07:53:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Min Rotel RA-1060 har perfekt balans, låter lika mycket från höger som från vänster kanal oavsett volym. Har testat grundligt då min förra stärkare, Rotel RA-02, hade klar förskjutning åt höger. 1060:an har en jättebra volympot, vilket jag också gissar att Primare I20 har.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/08/19 :  08:58:11  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Tack för alla svar!
gcs: jag har helt klart skrivit av fel värde för vänster kanal vid 1/4 volym och sinus 2kHz. Kanalskillnaden är dock rätt. Övriga värden tror jag är rätt.

geten och Roq: Tack! Det är viktig input att det finns ex av 233:an som inte har detta problem. Verkar vara ojämt kvalitet på potentiomentrarna.

Jag kommer att kontakta min hifi-handlare om detta. I och med att det är något som märks tydligt och som stör borde det vara tillräckligt för att göra ngt åt det. Vi får se!

Får hoppas att det går att byta pot på min stärkare, för i övrigt fungerar den utmärkt. Om man får en ny så vet man ju aldrig vad för andra konstiga problem som kan dyka upp! Jag tänker bla på de problem som Roq listade för ett tag sedan...

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/19 :  10:31:14  Show Profile Send gardd a Private Message
brumel: Vad hade du innan Linnstärkarn? Hade den du hade innan, också problem med kanalskillnad?

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/19 :  10:46:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Staffan jag tror inte att det är något att klaga på när du har en kanal skillnad på 2 dB när poten står på 1/8 av fullt moment. Sedan var ju kanal skillnaden på 0.5 dB när poten stod på 1/4 dels moment.
Jag tycker att det är jätte bra värden så jag förstår inte hur ni resonerar och vad ni tycker är rimligt.

gcs
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/08/19 :  10:56:13  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Min Rotel RA-1060 har perfekt balans, låter lika mycket från höger som från vänster kanal oavsett volym. Har testat grundligt då min förra stärkare, Rotel RA-02, hade klar förskjutning åt höger. 1060:an har en jättebra volympot, vilket jag också gissar att Primare I20 har.


Tyvärr så har inte heller RA-1060 en bra volympot. Jag har nämligen nyss lämnat in min på service för att åtgärda en allför stor kanalobalans. Servicekillen jag pratade med sa att felet låg i en kass volympot. Skit att det ska behöva vara så här tycker jag.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/08/19 :  11:22:49  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
gcs: Jag resonerar såhär: Hörs det så det stör vid normala ljudnivåer så klagar jag! Om ett värde är jättebra eller ej refererar jag framför allt till hur det hörs. 2dB må kanske vara inom tolerans för poten (vet jag inte, även om det står 3dB på vissa potar på Alps hemsida vet jag ej vad som gäller denna, eller för den delen om de selekteras, 3dB skulle kanske kunna accepteras vid mkt låga nivåer) men stör det min lyssning så är det för mycket, med tanke på vad jag gett för denna förstärkare!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2003/08/19 12:59:32
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/19 :  11:46:18  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Staffann, du har helt rätt. Bara för att potar brukar ha dåliga toleranser ska man ju inte bara acceptera det.

"Jag tycker att det är jätte bra värden så jag förstår inte hur ni resonerar och vad ni tycker är rimligt."

Det är väl individuellt, men stör man sig på det så är det ju ett problem, alldeles oavsett hur bra värdet är relativt sett.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000