HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stereo för 5-6tkr...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andleas
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/08/18 :  12:32:59  Show Profile Send Andleas a Private Message
Tja!
Har en tight budget men hoppas kunna få lite mer ljud i mitt rum, har nu bara ett par datahögtalare på max 40w :P
Hade tänkt slänga ut 5-6tkr på en komplett stereo. Det jag vill ha är Cd-spelare, Förstärkare högtalare och kablage.
Vad skall jag köpa?
Tittade på en ny förstärkare som hette "NAD c320 bee" kostade ca 3.6tkr på hifiklubben.se är det en bra förstärkare?
Vad skall man har för högtalare och cd-spelare?
Kan man köpa beg. högtalare som är nåt år gammla?

Nästa projekt: Bygga ihop egna högtalare från HiFikit

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/08/18 :  12:40:37  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

HiFianläggning för 5-6000:-? Nu snackar vi defintivt begagnat.... Ojämförligt mest för pengarna och om du besöker "Butikshyllan" här på forumet så finns det fynd hos butikerna med garantier etc.

Är du mer modig så handlar du privat under "säljes", helst av någon väl känd här på forumet som andra kan ge referenser på. Vi är flera gäng som träffas med jämna mellanrum så ofta känner man till varandra.

Välkommen in i dårskapen!

mvh

adm/sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/08/18 :  12:50:54  Show Profile Send Dimitri a Private Message
begagnat!!!
Var inte rädd att köpa grejer som är äldre än 1 år. Så mycket har inte hänt inom hifin de senaste åren. Japanska märken har ingen hög status här men många är bra. T.ex Pioneer 400 nånting är en klassiker och går att köpa för fickpengar.
Högtalare, särskilt de icke coola märkena, finns det massor av. Titta på begagnade Wharfedale, Tannoy, Dali, Mordaunt Short, Audio Pro bara för att nämna några.
Det går att få en mkt bra anläggning motsv 12-14kkr i nypris för de pengarna, förutsatt att du inte skyndar dig. Var inte rädd att köpa begagnade DIY alster, särskilt av de som förekommer på DIY avdelningen här (det är dock sällan som något säljs, allt går ju att tweaka :-))
Good Luck!!!
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/18 :  12:51:14  Show Profile Send gardd a Private Message
Jag kan inte annat än hålla med föregående talare. Läs här på forumet, du är verkligen inte den första som ställer en fråga av den här typen! Fundera gärna kring vad du skall spela för typ av musik och vilket "sound" du vill ha från anläggningen. Avslappnat, rappt, tung bas, jazzmusik vs hiphop, etc etc. Lycka till!!! Välkommen till DJUNGELN!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/18 :  13:01:15  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Var lite försiktig med att köpa DIY-grejor om du så småningom tänkt att uppgradera, oftast får du inget för dina beg. DIY grejor...

Det är inte heller altid som försäljarens argument "den slår allt upp till 15000:-, tro mig jag har testat" stämmer med verkligheten...no offence DIY:are

Köp begagnat men håll dig till kända accepterade märken, vilket inte alltid betyder "sibamärken". Prisvärda i de prisklasserna du söker är tex NAD, Rotel, Arcam (elektronik) samt Wharfadale, Chario, Monitor Audio (högtalare)

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Andleas
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/08/18 :  13:21:46  Show Profile Send Andleas a Private Message
Tjenare!
Då skall jag fortsätta leta beg.!
Vad skall man kolla/fråga när man åker hem till nån som har prylarna man vill ha då?
Lyssnar mest på det som spelas på radion, techno och rock. dvs ganska mkt bas och snabb musik.
Vad bör effekten på stärkaren och högtalarna ligga på då?
DIY= Do It Your self ?
Tweaka= ??

Nästa projekt: Bygga ihop egna högtalare från HiFikit
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/18 :  13:35:50  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Vad skall man kolla/fråga när man åker hem till nån som har prylarna man vill ha då?


Kolla skicket och lyssna om DU tycker att det låter bra. Åk till en handlare och be honom sätta ihop ett system till dig i din prisklass, då har du nånting att utgå ifrån när du letar. Det kan ju tänkas att handlaren ger dig det bästa alternativet om man ser till ljudet, garantier, inbytespris etc. Gör han inte det leta efter något annat..

quote:
Vad bör effekten på stärkaren och högtalarna ligga på då?

Högtalarna, stärkaren och Cd spelaren bör LÅTA bra, allt annat kan du s***a i...bry dig inte om sånt, det påverkar inte nödvändigtvis ljudet..(och högtalarens maxeffekt kan du bara ta och glömma, varför det en står på högtalaren är en gåta )

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/18 :  13:37:01  Show Profile Send gardd a Private Message
Andleas!

Vad du skall fråga hos de du besöker beror av vilken information du vill ha från dem såklart!
Kolla hur länge de har spelat med sin CD och högtalare. En gammal högtalare kan ha spelats hårt och fått ett LITE sämre ljud än en nyare men det brukar inte spela så fruktansvärt stor roll.
CD-spelarens laser är en slitvara och efter många år blir den såklart sliten och kan lättare gå sönder. Därför har bland annat high-end cdspelare fallit kraftigt i pris. Inte bara på grund av att de blivit omsprungna av nyare modeller som låter bättre, men också på grund av att risken av att de skall gå sönder ökar ju äldre de blir!

Effekt behöver du inte bry dig alltför mycket om. Lyssna hellre på så mycket grejor du kan!
Skaffa många hifivänner och åk hem till dem och drick bärs/vin och lyssna! Diskutera med dem och du får säkert en del kloka råd.

DIY = do it yourself det betyer alltså hemmabygge kort och gott.

Tweaka är sätt att förbättra sin anläggning på. Det gör man oftast med sin anläggning när man väl införskaffat den... Det finns en hel del fungerande prylar som kan förbättra din anläggning samt en del grejor som mest är ockulta :) Men ha ett öppet sinne kring allt vad hifi heter. Lita på dina öron! Tycker du något låter bra och kan vara gott nog för dig, slå till då så får du något att lyssna på där hemma. Om du varit klok och köpt grejorna till rätt pris kan du med lätthet få sålt dem för samma peng om du vill byta framöver<---------- smart. Kolla alltså upp vad grejorna är värda IDAG. Alltså deras nypris är inte så intressant.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/08/18 :  13:47:05  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jag kan inte annat än hålla med föregående talare :-)
Kablage, ett kärt ämne. Kablar spelar roll, ja. Men därifrån att leta efter superkablar till en anläggning för 6kkr vore lite överdrivet. Högtalarkabel fixar du lätt med s.k. EKK sladd (4 ledare, 2,5 mm^2) Signalkablar får du kanske med grejerna (liksom högtalar d:o), om inte, köp begagnat för 2-300 kr eller gör själv. (http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html) t.ex. Köp inga dyra bananer eller spadar, allt kan uppgraderas senare.
Dimitri
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2003/08/18 :  14:11:02  Show Profile Send lbstr a Private Message
Mest för pengarna får du givetvis om du köper beg.
Är du bekvämt lagd, kolla in vad seriösa handlare har att erbjuda.
Har för mig att Radiolagret har något paket i denna prisklass.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/18 :  17:48:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Begagnat är som sagt bäst på denna prisnivå, nytt för 6000 blir lite tunt. Begagnat för 6000 borde kunna bli en anläggning för nypris ca. 12-15000:-, vilket jag tycker är en gräns för att det skall låta anständigt och vara roligt att lyssna till.
Kablar ja, i denna prisklass duger Supras kablar mycket väl både i signal och högtalarväg, t.ex. högtalarkabeln Supra ply 3,4s, en bra allruondkabel som räcker bra länge för ca. 90:- m. Som sagt så duger enklare kontakter i början, det gäller ju att få ihop det, sedan får man uppgradera och tweaka när man kan spela.

Bravo
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/18 :  18:47:30  Show Profile Send gardd a Private Message
Vad kostar Jorma No.1 signalkabeln jämfört med supras? Kanske är den bättre än Supras ?
Har intekollat vad jormas kostar....... kanske spränger budgeten :/

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/18 :  19:37:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jorma kostar ca, 15000:- och borde vara bättre till det priset.

Bravo
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/18 :  19:52:50  Show Profile Send brumel a Private Message
Några begade Rotlar eller Arcam bör inte skämma ut sig. Högtalarna får var stativare för nån dryg tusenlapp. Men kostnaden kan totalt överstiga 6 tusen.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/19 :  10:38:08  Show Profile Send gardd a Private Message
Såg ett par acoustic energy aegis one för 2000kr på hifimagasinet.com de är klart trevliga.
pruta ner dem lite till 1500 så har du gjort ett klipp. 2000kr är egentligen vad man bör ge för ett par begade acoustic energy EVO one, vilka är nyare än äldre aegis one. icke desto mindre är aegis one finfin imho.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/08/19 :  16:22:54  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
Kolla in länken, där finns det en avdelning om råd till en begagnatköpare.
http://www.hi-fiworld.co.uk

Oavsett vad andra må säga så tror jag att du i ditt uppstartläge ska vara tveksam till att köpa något som du inte med egna ögon sett funkar. Själv köper jag gärna begagnat (och säljer!) men tro mig, om någon säljer nåt som inte funkar så vet jag hur jag ska få mina pengar tillbaka! Tror att du i längden tjänar på att göra en önskelista/kravspec, t ex fundera på hur många ingångar försteget ska ha, ska anläggningen klara att spela med högt ljudtryck etc, och vara den trogen. Ifrågasätt sedan varje tänkt köp mot priolistan! Med liten budget finns inget utrymme för felköp. Apparater som har repor är lite slitna kan se billiga ut men går aldrig att sälja igen. Satsa gärna på en integrerad men kan du hitta en där försteg och slutsteg kan separeras kan du kanske klämma in ett Rotelslutsteg i budgeten å då är du en vinnare! Kan du använda datorn som cd-spelare? Det sparar stålar! Under länken ovan finns även lite tips från Computer Audio World. Happy hunting.


Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/19 :  16:52:00  Show Profile Send gardd a Private Message
Det går alldeles utmärkt att sälja hifiprylar som ser repiga och slitna ut. Det är bara att marknadsföra dem på rätt sätt.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000