HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Längd på högtalarkabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2003/08/18 :  10:09:17  Show Profile Send alpinist a Private Message
Hej!

En fundamental fråga:

Jag har en ganska enkel högtalarkabel
Dan Accoustic, 2x2,5mm2, 2x4m. Nu visar det
sig att jag saknar den bas som jag hörde
vid demo i butik, och undrar dels om det kan
ha med längden på kablarna att göra, dels
själva kvalitén på kabeln? Rotel varnar
i manualen för att långa kablar kan
ge svagare bas, är alltså 4 m långt?

Mvh,

alpinist

Tremolo junkie!

audiologen
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/08/18 :  10:19:09  Show Profile Send audiologen a Private Message
Skulle tro att rummet och högtalarplaceringen spelar en mycket större roll än längden på kablarna.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/18 :  10:21:10  Show Profile Send Magnuz a Private Message
4m är väl inte så farligt. Skillnaden i bas har troligen inte med kablarna att göra, utan med lyssningsrummet. Basnivån är en av de saker som påverkas mest av lyssningsrummet och exakt samma anläggning i olika rum kan låta helt olika. Prova att experimentera med högtalarplaceringen. Generellt gäller att ju närmare väggen högtalarna står, desto mer bas blir det.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/08/18 :  11:21:40  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Magnuz
kunde inte sagt det bättre själv...
Ha det bra Hi-Fi Människor
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2003/08/18 :  12:35:59  Show Profile Send primere a Private Message
Jag instämmer med att det är rummet och placeringen som är problemet, men det är även som så att det är bättre om man kan korta högtalarkabelns längd. Mest pga två anledningar 1 kortare signal väg speciellt om man har två monoblock. 2 ja detta är det bästa man kan köpa mycket dyrare kabel i löpmeter och betala en struntsumma, tex köpa 8m audioquest type 4 eller så kostar ca 800:- (om jag inte har helt fel) eller att man går upp två steg och köper en fetare kabel a 1,5m samma pris men bättre kabel *wupppppppti*
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/18 :  15:23:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag instämmer med ovanstående talare och rekommenderar att du provar att ommöblera först och kanske dämpa rummet med mattor om du inte har sådan redan.

Bravo
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/18 :  17:43:25  Show Profile Send brumel a Private Message
Kortare kabel ger inte mer bas tvärtom minskar dina förluster i det högsta diskantområdet pga minskad induktans i kabeln. Den räknas per/m.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2003/08/21 :  09:53:48  Show Profile Send alpinist a Private Message
Hej igen!

Tack för tipsen!
Har prövat att flytta högtalarna
närmare väggen, och det blev
lite bättre!

Om kablarna: Vad anser ni om skärmad kabel?

Det borde ju bli bättre än inte skärmad?!

Mvh,
alpinist

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2003/08/21 :  10:28:01  Show Profile Send Calle G a Private Message
Kan jag få en snabbkurs / länk om vad som skiljer högtalarkablar? Inget flamewar tack, jag vet att det skiljer, men varför?

De som i en annan tråd benämns kvasivetenskapliga vill ju gärna hävda att det bara rör sig om att leda ström, så varför då inte använda vanlig strömkabel med tillräcklig tjocklek? Eftersom jag ju kan använda öronen så vet jag att det blir skillnad, men vad beror det på?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/21 :  11:01:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det är inte alltid en skärmad kabel är bättre, många högtalar kablar är inte skärmade idag och fungerar väldigt bra åndå.
Skulle mer säga att andra kvaliteter i kabeln så som renhet på koppar,lindning, kabelgeometri m.m spelar mer in på ljudet än om det är en skärm på den.
Visst så kan längder spela roll för ljudkvaliten, men inte så mycket vid så korta längder.

/Martin
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/21 :  11:08:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Calle G> Så här ser Audioquest på det http://www.audioquest.com/new_cable_theory/index.html

10 sidors läsning men om de är vetenskapliga nog vet jag inte men det lär du märka.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2003/08/21 :  11:22:42  Show Profile Send Calle G a Private Message
Tack Rydberg! Ska bli kul att läsa!
Dock känns källan lite subjektiv då dom ju livnär sig på att sälja just kablar... ;)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/21 :  11:24:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Eller högst objektivt då de borde veta vad de pysslar med. Att någon utomstående som in brottats med kabeldesign skulle veta mer kanske inte är så troligt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

lajo01
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:37:40  Show Profile Send lajo01 a Private Message
Finns en hel del "sunda" teorier om kablar på Supras hemsida också, www.jenving.se
De gör ju kablar som låtter vettigt till vettiga priser.
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/08/22 :  18:14:13  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Akta dig för bakväggen den är av ondo Iallafall min

Helst ^1m...... då kommer djuuuupet. Dock inte av den karaktär du söker.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/08/24 :  10:54:36  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Lyssningsrummet (material och möblering / dämpning), placering och lyssningsposition påverkar ljudet mer än kablar gör.

Rummet kan ha resonanser som förstärker eller dämpar vissa basfrekvenser (under 200 Hz). Resonanserna påverkas av högtalarplacering och lyssningsposition.

Även konstruktionsmaterial i väggar och golv har betydelse för eventuell dämpning samt placering av tex dörrar och fönster.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/24 :  12:27:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det kan vara problem med för korta kablar också - om dom tar slut innan man kommer till högtalaren... Då blir basen obefintlig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2003/08/24 :  17:49:10  Show Profile Send jari a Private Message
Lika illa om de är för långa,och går förbi högtalarna.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000