HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Seriös hifi med 7 stycken monitorhögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/17 :  16:05:40  Show Profile Send gardd a Private Message
Jag har långt gående planer på att slå ihop hemmabion tillsammans med min 2-kanalsstereo. Detta leder såklart till en del nackdelar men de kan jag kanske acceptera. Det skulle vara kul vilka synpunkter ni har på följande system:

7 stycken Genelec aktiva monitorhögtalare
http://www.genelec.com/products/1032a/1032a.php

1 st Velodyne subbas
http://www.velodyne.com/pages/productsp/cht_series.html

Lexicon MC-1 processor
http://www.lexicon.com/Products/overview.asp?ID=6

En ruskigt mjuk(!) och välljudande rör-CD-spelare.
Har ni några tips här?!
__________________________________________
Systemet ovan borde ge en otrolig detaljrikedom eftersom dessa monitorhögtalare är neutrala och kan återge mycket detaljer. Mjukheten och "det sköna" i musiken får CD-spelaren stå för. Svagheten i systemet är Lexicon MC-1 processorn som "förstör" en del av CD-ljudet då allt ljud går genom dess många signalprocessorer... Men någonstans måste man dra sin budget:( Det tvåkanaliga ljudet kommer jag låta samplas om till 7.1-ljud. Jag tror ingen processor processar så bra som Lexicons, så det borde inte låta HELT illa.
__________________________________________
Några frågor:
1. Kan det låta bra? (ur ett tvåkanalsperspektiv)

2. Vilka nackdelar finns mer än de jag påpekat?

3. Finns det andra system som kanske ger mer glädje (obs! tänk på att 2kanalsystemet och hemmabion skall vara ett enda system i det här fallet!) Och vad kostar de i så fall?

4. Är jag ute och cyklar?
___________________________________________

jag kör
https://www.clonesaudio.com

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/17 :  16:10:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Inte för att jag vet så mycket om högtalarna men av din beskrivning så borde det bli bra.
Det stora problemet är att vill man ha bra stereoljud/tvåkanal i ett hemmabiosystem så blir det dyrt, mycket dyrt om man är van vid bra steroljud innan. Jag har tyvärr hitills inte hört några genvägar och ändå sitter man i slutändan och undrar vad denna satsning kunde ha gett i enbart tväkanal.

Bravo
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/17 :  16:13:42  Show Profile Send gardd a Private Message
Bravo: Jag resonerar som så att jag vill ha så MYCKET ljud runt omkring mig så alternativet hade varit rundstrålande Mirage eller Duevel (www.cd-konzert.de) eller något i den stilen. Men eftersom jag bara har ett enda rum för både hemmabio och 2-kanalshifi så tänkte jag att jag slår ihop hela klabbet och ser till att hemmabioljudet blir riktigt bra...

Genelec låter som Yamaha NS-1000 / Mackie, fast snäppet bättre :)

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/08/17 :  18:24:17  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Ball ide faktist. Hade varit intressant att höra ett sådant system, har för mig att där är någon på www.minhembio.com som kör med Primare och Genelec.
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/17 :  18:47:36  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Japp, det är Ljudfadern du tänker på tror jag: http://www.minhembio.com/show.asp?user=ljudfadern

/Vecc
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/17 :  18:59:22  Show Profile Send gardd a Private Message
vecc: Världen är större än minhembio.com men hans system är lite intressant. Speciellt hans Creative-paket som sitter i garderoben (där den hör hemma) *obs* skämt! hehe Han skriver att hans Primare DVD ger "det bästa ljudet jag har hört" ,då har han väl inte hört så många dvd-spelare kanske :)

Nej, jag tänker snarare på ett 7.1 system för att få en ännu större surroundkänsla d v s att man blir mer omsluten av ljudet. Få tillverkare tror jag lyckas med att få till en TROVÄRDIG känsla när man skall kasta in så många kanaler, Lexicon är en av dem. Dock har jag ju inte köpt in de här grejorna så vem vet, det kanske kommer låta piss om allt sammans :/

Dock borde han uppgradera sitt creativepaket till Creative Megaworks 650D 6.1 som ännu inte säljs av svenska grossister. En länk dit är:
http://se.europe.creative.com/estore/product.asp?prod=426
Ett av de värre systemen till datorer...

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/17 :  19:16:59  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Creative har aldrig gjort nåt bra. Jag har ägt flera av deras skitprodukter (DT3500, Inspire DT5700 osv) men har icke varit det minsta imponerad. En stor samling plast är vad det är. När det gäller PC-ljud så får du mycket mer valuta för pengarna om du väljer Altec Lancing eller Klipsch. ;)

/Vecc
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/08/17 :  19:28:10  Show Profile Send stargazer a Private Message
gardd, du är inte den enda som sneglar åt flerkanalshållet. har en polare som har en TagMcLaren AV32R som är ett supercoolt försteg som jag blivit klart impad av fler än en gång.

Jag har själv inte nån erfarenhet av Genelec, inte heller av lexicon, kan därför inte uttala mig.

Min (mycket begränsade, men ändå) erfarenhet av avancerade hembioförsteg är att man får pynta rätt mycket för att få *både* kanonbra 2-kanals musikåtergivning och hembio, för att inte tala om sjukanals musik- och bioåtergivning.

Ett alternativ är då att ha ett bra 2-kanalsförsteg som har en "hemmabio-anpassnings-option" som man drar från hembioförstegets pre-out för frontarna (l/R) direkt in på den hembioanpassade ingången på sitt tvåkanalssteg. På detta sätt får man det bästa ur två världar (med undantag för klassikern "en dj-la fjärrkontroll till" )
Exempel på sådana är Bladelius Trubadur och Linn Kolektor (linn kallar funktionen för "unity gain").

Mitt drömsystem skulle då bestå av:
CD: Cairn Fog v2 Soft (ja, jag är tjatig men jag gillar den...)
2-kanals förstärkeri: Bladelius Trubadur
5-kanals bioförsteg: TAG McLaren AV32R
(finns beg under 20 lök)
----> eller <----
7-kanals bioförsteg: Rotel RSP-1098
(har ej lyssnat på detta, men det ser onekligen lovande ut)

5-kanals bioslutsteg (billigt): Rotel RB-976MkII
----> eller <----
5-kanals bioslutsteg (o-billigt): Bladelius Grendel
(jag älskar detta steg)

Högtalare (billigt): Beggade B&W Matrix 805or inkl center
Högtalare (o-billigt): Sonus Faber rakt igenom. Grand piano frontar.
Sub: B&W, Velodyne eller RELs större modeller
(beggad storm för drygt 10' finns på hifimagasinet)

OK, budgeten blir lätt löjlig men detta är vad jag skulle skaffa om jag hade råd. Drömma får man väl, eller hur dudes?

Mums mums mums... Nu åker det in en lottokupong igen...

<stargazer drömmer och fradga bubblar ut ur mungipan>
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/17 :  19:33:30  Show Profile Send gardd a Private Message
vecc: Du skall inte uttala dig om Megaworks 650D om du inte har hört den. Jag sålde nyss av det där gamla DTT systemet du nämnde och det kan jag hålla med om är "en samling plast". Dock får man se det för vad det är: inget fint hifisystem! Naturligtvis får du själv stå för dina åsikter, men jag håller inte med om att "Creative aldrig gjort något bra". Med tanke på vad man lägger för pengar, så är det många som tycker annorlunda...

stargazer: Linn Kolektor har jag ägt i 2 omgångar och något sådant försteg kommer aldrig mer in i mitt rum! Inget ont om Linn i sig, men deras Kolektor låter helt enkelt inte bra i mina öron (trist och suddigt ljud jämfört med andra försteg)...Det andra du skrev såg däremot mycket intressant ut. Tack!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/17 :  19:52:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det låter förträffligt som ide, men som sagt med en begränsad summa pengar så kommer en relativt mindre del att gå till tvåkanal, alltså man måste sänka tvåkanalskraven något.
Iden däremot låter förträfflig, vore intressant att lyssna på.

Bravo
Go to Top of Page

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2003/08/17 :  19:56:30  Show Profile Send mickejohansson a Private Message
Ett rör-försteg då?

när du ändå lägger ut så pass mycket pengar, så kan du lika gärna köpa till ett försteg.
så du får separerade bio och musik maskiner?



- Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waivin' free

Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/08/17 :  19:58:28  Show Profile Send stargazer a Private Message
quote:

gardd: Linn Kolektor har jag ägt i 2 omgångar och något sådant försteg kommer aldrig mer in i mitt rum!



jag har också haft kolektor, tycker numera ungefär som du
notera att jag därför inte tog med kolektorn i mitt "dreggel-förslag"!
Ville bara informera om att linn har den featuren, så får folk bilda sig en egen uppfattning.
numera äger jag inte en pryl från linn, har just lämnat en 12 år lång linn-period med knasiga produktnamn och "the tune method" bakom mig...
MEN! Att jag inte gillar linn längre, betyder inte att andra människor inte kan finna lyckan i skottland IMHO...

cheers gardd, jag tror vi har nåt gemensamt

/ Stjärntittaren, fortfarande löddrig kring munnen efter drömmeriet ovan

PS
Blev så exalterad och "ivägburen" att jag glömde DVD/SACD-spelaren i min dröm-setup.
Kan inte så mycket (eller rättare sagt jätte-lite ) om den biten, men ljudmässigt så blev f-n nästan alla DVD-spelare bra när man drog in dom digitalt till TAG AV32'an... så kanske nån mellanklass-Marantz eller Toshiba kanske?
DS
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/08/18 :  00:30:26  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Tveksamt om Genelec fungerar bra i biosammanhang så de flesta av deras modeller är optimerade för närfälts-lyssning. Gäller att testa fram rätt modell isf.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/18 :  09:40:29  Show Profile Send gardd a Private Message
mickejohansson: rörförsteg? Hm. det lät faktiskt intressant! Fast jag känner inte till några rörförsteg som har 7 stycken utgångar samt en LFE... Grejen är att jag vill som sagt ha allt ljud "omkring mig" så att jag blir omsluten av det. Och kör jag ett klassiskt rörförsteg så blir det ju direkt tvåkanalssljud. Och vill jag ändå bli omsluten av två kanaler kan jag inte köra med 7 st Genelecar utan måste byta högtalare osv osv, så jag vet inte riktigt hur du menar att jag skall koppla. Antagligen menar du att jag skall nöja mig med 2-kanalsljud på 2 st genelecar och låta de andra 5 vara vilande! :)

SZR: Jag snackade med tre olika personer i USA som körde hemmabio och de hade samtliga valt att köra med Mackies närfältsmonitorer tillsammans med en Bagend subbas. Mackie är väl ungefär som Genelec fast lite lite "sämre", men det är såklart tycke och smak som avgör där. Grejen är att eftersom det är så många högtalare så hamnar de alla 7 runt huvudet på lyssnaren/tittaren och därför borde en närfältsmonitor inte vara på helt fel ställe resonerar jag. Det är min teori i alla fall... :)

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/18 :  10:29:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Genelec har jag ganska mycket erfarenhet av och tycker att dom är bra.
Just nu kör jag med S30 för närfältslyssning. Det fina är att man har
ganska stora möjligheter att ställa in nivåer för varje passband men man måste ha subwoofer. Har du lyssnat på Genelec´s Subwoofer. Dom har ju flera modeller men den som kan vara aktuell är den med 10" eller 12" + två slavbasar.

gcs
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/18 :  12:25:22  Show Profile Send gardd a Private Message
gcs: Jag har inte lyssnat på någon Genelec sub ännu. Det kan vara ett intressant alternativ till Velodyne. Velon är inte direkt känd för någon hifikänsla men den kan verkligen skaka om ett hus. En 18" sub leker man inte med! Därför är de populära för de som vill köra hemmabio. Valet av sub är grymt svårt tycker jag. En för finlirande bas med bra snärtighet är ju trevligt när man skall lyssna på musik men trist när det gäller film. En "omskakande" bas är ju härlig när det gäller film men inte speciellt njutbar till musik. Snacka om trade-offs. :/

Häftigt att du har en S30! Jag har bara hört Gelelecs tvåvägshögtalare, och det var nog sådana jag tänkte mig. Trevägshögtalarna är nog lite för dyra om man skall ha så många som 7st...

En annan fördel med att köra med Genelec är, som du skriver, att man kan frekvensjustera dem så bra.

Det låter som jag försöker övertyga mig själv om att jag är på rätt väg, men jag känner mig ändå väldigt osäker.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000