HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Mässa i Luleå
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Nicklas
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/09/21 :  10:46:33  Show Profile Send Nicklas a Private Message
När kommer de första bilderna...

//Nicklas

"Jag hatar dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att få uttrycka dem!" /Voltaire
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/09/21 :  11:06:51  Show Profile Send Niclas a Private Message
Dom finns redan här : http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=19183

Mvh
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/09/21 :  22:46:31  Show Profile Send stargazer a Private Message
OK, här är min lilla "recension" av Hifi-mässan i Luleå.
Håll i er!

Kategorin "Bästa överraskningen" :
=================================
PL Audios rum och den "lilla" riggen. JM Lab Micro Utopia har ett gryyyyyyyyyymt "klipp", vilken härlig stativare! Driven av Lavardins minsta och Audionet VIP.

Kategorin "Trissvinsten räcker inte"
====================================
PL audio igen. Med signalkälla från DCS räcker inte 300 lök... jösses amalia. Och jackar man in feta monoblock från Lamm och hänger på ett par Alto Utopia spränger man vallen för allt vett och sans. Men visst var det läckert... tungan rullade ut ungefär som den därna scenen i "The Mask" ni vet...

Kategorin "Hallå, vad är det som händer"
========================================
eller snarare "varför händer det inte?". Audionord hade riggat mina favvohögtalare SF Cremona med Krells nya KAV400 och Krell SACD standard. Jo, bra men inte så mycket mer. Jag har hört Cremonorna med en del annan elektronik och de har alltid låtit helt otroligt suveränt snusk-bra. Men inte nu alltså. Vad var det som var fel?

Kategorin "Jag vill ha ut skilsmässa snabbast möjligt"
======================================================
Budha audio var ett roligt stopp. Coola killar med skön attityd. Och bitvis bra musik. Heder att budha-killarna vågar spela sådant som Rage Against The Machine på hifi-mässa! (det gjorde sladd också förresten...). MEN - högtalarna från Acapella (tror jag dom hette)!

Der Crack-pipen hast berserk in der Zimmer wo die Design-menschen jobben gefahren jawohl!

Huga. Är man inte singel innan, så blir man det när man släpar in dessa burkar in i vardagsrummet hemma.

Gehen Sie zum ritbord zuruck, ja ja bayern munchen!

Kategorin "förlängning av ditt vardagsrum"
==========================================
Kent och kollega från Hifi art hade klart mysigaste och trevligaste atmosfären. Mycket avspänt, bra grejor (nya Sim audio Equinox lät bra, mycket bra - väldigt intressant) i prisklasser som inte kräver organiserad brottslighet för att finansiera inköp, sjyst musik.
Och här kunde man spela medhavda plattor! Kul!

Kategorin "Sämst på mässan"
===========================
Varför måste så många utställare ha ASTRÅKIG demomusik?
"avskalade" jazzinspelningar formade av tonvis med sirap, ändlösa cellognidningar och SACD-samplers både häran och däran. Urrrrk.

Heder åt sladd, budha och Hifiart som vågade åminstone tidvis avvika från detta.

Kategorin "Goa gubbar från Alingsås"
====================================
Sladd gör ingen besviken. Akustiskt hopplöst rum och miljontals (nåja) åhörare hindrade inte denne profil att hålla showen intressant. Inlägget i MP3-debatten då han hånade MP3-mobben med att demonstrera en plastleksak för tvååringar var obetalbar .
Och, karln spelar Rage Against The Machine! Högt!

Sanoj är också en skön snubbe. Keep up the good work, guys! Jag ska nog låna hem en Thor, any day now...

Kategorin "Lappmarkens Räddare #1"
alternativt
"Roligast uber kopf genommen" (över huvud taget)
================================================
Succe'n! Massor av folk, särskilt under Lördagen (Söndagen var det lite mindre men ändå)! För en tämligen "smal" mässa, trodde innan att det var typ 10 pers som skulle bilda någon form av klubb för inbördes beundran... men vad fel jag hade! Nästan 300 betalande bara under Lördagen! I lilla Lule!

Lots of coola människor att diskutera med. Skön stämning. En på det hela taget mycket lyckad tillställning.

Var stolt, Janne!

Speak of the devil, Bossanova-Janne gick omkring som en sol hela helgen. Med all rätt.

Stort tack från oss alla (tror jag) till Er alla som var med och arrangerade och fixade så att denna mässa kommer att vara i minnet länge, länge, länge.

Glada tillrop från / Stargazer, tjackade en hög med trisslotter i eftermiddags...
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/09/22 :  01:10:56  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Rage Against The Machine På en mässa Skulle ha varit där

Mvh. David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2003/09/22 01:11:59
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/22 :  03:34:04  Show Profile Send period a Private Message
Så rätt, Daffyd, så rätt....

Mvh // Per
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/22 :  05:36:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Låter bustrevligt det där, få se vad sa du nu "stargazer", Lammstek och fransk dressing hmmmm....nåja...mums filibabba i alla fall .

quote:
Kategorin "Hallå, vad är det som händer"
========================================
eller snarare "varför händer det inte?". Audionord hade riggat mina favvohögtalare SF Cremona med Krells nya KAV400 och Krell SACD standard. Jo, bra men inte så mycket mer. Jag har hört Cremonorna med en del annan elektronik och de har alltid låtit helt otroligt suveränt snusk-bra. Men inte nu alltså. Vad var det som var fel?



Byt ut Krellen mot Gamut slutsteg och ett bättre försteg så j....r....
Gamut och SF är som gjorda för varandra

Bravo
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/09/22 :  14:03:36  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Vad blev det totala antalet besökare under bägge dagarna? Får hoppas på en bra siffra så det anordnas igen.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/09/22 :  14:33:02  Show Profile Send stargazer a Private Message
Jag citerar lokalpressen (Norrbottenskuriren):

"600 HiFi-entusiaster från hela Norrland vallfärdade till Luleå under helgen.
Andäktigt och koncentrerat lyssnade de på utrustningar i miljonklassen."



Men 600 tror jag är lite i överkant. Hörde av Janne att det var just under 300 betalande under lördagen, söndagen borde det ha varit något mindre.

Men mycket folk i alla fall! Jag blev i alla fall positivt överraskad.

/ Stargazer, fortfarande i rusigt tillstånd
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/09/22 :  16:39:04  Show Profile Send Kero a Private Message
Nu har jag igång datorn för första gången sen i torsdags. Det har verkligen varit full rulle i helg men helt otroligt kul.
Janne ska ha en enorm eloge för att han drog igång hela det här för ett tag sen och för att allt blev så lyckat som det blev.

Lördagen var en klar succé. På söndag hade det ju gärna fått komma nån till men men... man ska inte gapa efer för mycket.

Jag skriver under på mycket av Stargazers åsikter fast han glömde ju Magnepan med Gamut elektronik.
På söndag spelade Björn från Audionord en cover av 70 tals disco dängan "I will Survive" med Nils Landgren... då fick jag äran att sitta i sweet spot.. ojoj det lät helt otroligt bra, vilken nerv!!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/22 :  17:44:12  Show Profile Send Timbre a Private Message



Kul sätt att recensera, stargazer...
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/22 :  18:06:37  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Blir det inga bilder från dig Timbre?

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/22 :  18:52:21  Show Profile Send Timbre a Private Message


Jo, det gör det tids nog...
Det är så mycket bilder så jag får börja med en grovsortering...
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2003/09/22 :  21:02:32  Show Profile Send Piggen a Private Message
Tror bestämt att man har missat något :-(
Men, det hade varit lite i längsta laget att bila över helgen från Halmstad...eller vad säger du Neodynium?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/22 :  23:01:32  Show Profile Send Aton a Private Message
Bästa recension
================
stargazer


Kan du nämna någon stärkare som låter bättre med Cremonan?
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/09/23 :  06:45:15  Show Profile Send stargazer a Private Message
quote:
Bästa recension
================
stargazer



Tack, Aton

quote:

Kan du nämna någon stärkare som låter bättre med Cremonan?


Sim audio i-5: mycket bättre musikaliskt - sagolikt lättflytande och "organisk", kunde dock ha lite mera "grunt". Trots att Cremonorna på pappret är lättdrivna verkar de trivas bättre med lite mer muskler i steget. Dock, i-5an var kalas till Cremonorna i alla fall.

Bladelius Grendel: bättre på allt, mycket mycket, mycket bättre... enkel biljett till HiFi-himlen. Grymt tajt, vilken timing i återgivningen. Och sen vilken kontroll. Ojoj. Visst stora ord, men om ni undrar var som står på min önskelista till Tomten så vet ni nu

/ Stargazer
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/09/23 :  11:59:58  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Hmm..vet ej om jag missat något. Men är det någon som ännu tyckt Hifi consults värsting grejer, Coltrane, grendel etc. låtit bäst på mässan?

Själv fick jag ej tillfälle att lyssna till Coltrane, men de verkar ju allmänt ganska hypade?!

Thor imponerade iaf på mig och då den ligger inom budget så ska den synas närmare.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/09/23 :  12:34:25  Show Profile Send stargazer a Private Message
quote:
...är det någon som ännu tyckt Hifi consults värsting grejer, Coltrane, grendel etc. låtit bäst på mässan?

Själv fick jag ej tillfälle att lyssna till Coltrane, men de verkar ju allmänt ganska hypade?!



Svårt att säga, då hifi-consults rum var det överlägset sämsta akustiskt sett. Jo, jag lyssnade på Coltrane med nya monoblocken. Visst, otrolig upplösning. Går väldigt långt ner i basen med bibehållen renhet. Inga lådljud så långt örat når. Spektakulär finish. Men i det rummet så var det svårt att avgöra huruvida den lirar i absolut världsklass, men nog lät det sannerligen lovande. Men jag behöver bättre förutsättningar för att kunna skriva nåt egentligen... (men å andra sidan - okunskap har ju aldrig hindrat mig förut, hehehe )

sladd, visst skickar du upp ett par coltrane till bossa-janne? please, please please.....

/ Stargazer



Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/23 :  23:00:10  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jag kan av förklarliga skäl inte uttala mig om hur prylarna låter här på forumet....

Men om vårt eget mässljud kan jag ju säga såhär: alrig mer åker jag på mässa utan ett par hundra kilo absorbenter i bagaget. Inget kul att stå med upplösning i världsklass och det låter som i en tunnelbanestation... Vi fick köra lite finlir för att inte det hela skulle gröta ihop sig totalt.

Jag skickar en Coltrane till janne så fort han andas om det i telefon, nemas problemas

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/09/23 :  23:05:38  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Du kanske får köra släp som oss med en massa absorbenter ;)(Hifi ska köras långa sträckor så att det får lidas ordentligt!!!).
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/24 :  07:49:46  Show Profile Send Sanoj a Private Message

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/24 :  08:17:56  Show Profile Send Sanoj a Private Message
För att ge er som inte var där en liten uppfattning om HifiConsult-rummets storlek




Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

bossanova
Member

80 Posts

Posted - 2003/09/24 :  08:18:22  Show Profile  Visit bossanova's Homepage Send bossanova a Private Message
Hej alla

Vill bara tacka för en riktigt trevlig mässa, dom flesta verkar tycka att allt har gått ganska smärtfritt.

Det är alltid kul när man tittar in i rummen och publiken sitter som tända ljus och väntar på att få höra mera.
Annledningen är naturligtviss att vi här uppe inte är särskilt bortskämda med så mycket godsaker på samma ställe.

Till alla er som redan frågat om det kommer bli en återkommande mässa

-klart vi ska ha fler mässor

Men nästa gång ska det bli större och bättre

Sen så har många frågat efter en skivmarknad och det är en bra ide,kombination av hifi och skivor på nästa mässa låter väl trevligt.

Återigen tack till alla ni som kom och alla som ställde ut sina produkter.






Ägare till Bossanova Audio
www.bossa-audio.se
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/09/24 :  08:58:03  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag tycker att janne (bossanova) gjorde ett mycket mycket mycket superbra jobb som fixade denna mässa !!!!

Jag tycker också att det var kul att alla som demade körde sin egen stil.

Sladd som körde strukturerat och släppte in folk varje hel och halv timma. Man märkte direkt att björn på audionord gjort detta många gånger innan. budhaaudio (dvs där jag var lite inblandad). Där var det helt bohemiskt och inte mycket till struktur (organiserad kaos kan man kalla det). Där höll adam låda och jazzade med till alla möjliga sorters musik (han kan det där med att stampa takten till både rage och tokig jazz samt klassiskt). Knoppen stog för den tekniska förklaringen. bäst var det när han i princip gick igenom varje krets i hela slut och för stegen =))

Vad gjorde då jag.... Jo jag var helt enkelt bara ivägen så jag fotade 208 bilder på alla prylar =))

Pl-audio var också väldigt bra med christoffer som mycket bra demare och som vågade lira högt (vilket många inte gjorde). Bra med lite nytt ungt folk som demar tycker jag !!!

hifiart och rega känndes också som om dom gjort detta förut och det blev en skön kontrast med bra mycket mindre högtalare dock välljudande.

Så tack alla som var där det var tokigt roligt.

btw.... sladd du var ju riktigt trevlig det lilla vi snackade =)))

//jonas


Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/24 :  10:10:11  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag ska väll också instämma att jag tyckte det blev en riktigt trevlig mässa med ett stort antal trevliga produkter, men i första hand ett stort antal trevliga människor !!

Det var väldigt kul att få träffa alla som man bara har haft elektronisk kontakt med, och sen få tilfälle att träffa den del av sveriges hifikunder som man inte får tillfälle att se om man bor i södra delen.

Det var bra jobbat av Janne och Co att organisera ihop denna mässa och jag ser fram emot nästa gång då det kommer bli ännu bättre och ännu mer välljud...

Martin/HifiArt
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000