HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Exponentialhorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/17 :  11:22:58  Show Profile Send Larsho a Private Message
Är det någon här på forumet som har erfarenhet av dessa
högtalare, finns ju en mängd fina hembyggen som säkert låter
mkt bra, speciellt ihop med rör

Tar tacksamt emot synpunkter

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/17 :  17:20:26  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Larsho,

Vad vill du veta? Är det något speciellt horn du tänker på? Det finns massor med olika exponentialhorn för olika ändamål. Jag har byggt både bashorn och diskanhorn med exponetiell utvidgning med varierande resultat

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/17 :  19:28:44  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nja mest i allmänhet, har hittat ett par för 5.000 kr
men jag vet inte exakt vilka element han använt mm,. men det
ser gediget ut i alla fall

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/17 :  19:55:38  Show Profile Send brumel a Private Message
Lowther byggs väl mest i exponentiella bashorn väl.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/08/20 :  20:33:28  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Har byggt en del horn genom tiderna, började med Klipch horn sedan 70/80 horn och 309 osv. kommer inte ihåg alla. Även en del varianter på Voight horn har det blivit. De somjag komeerihåg mest är Klipch hornen. Bestykkas med ett par 8" element och lådorna äe ca 300 liter stora. Imponerande ljud från dessa högtalare. Det finns mycket info om dessa hornhögtalare på nätet.
En orsak för till att det inte finns så mycket "kommersiella" byggen är, tror jag, att det är dyrt ovh koplicerat att bygga lådorna.
Man kan få en imponerande dynamik i många hornlådor, till en "billig" peng. Bara man har platts nog.
Jag hadde, en gång för länge sedan, ett rum på 11 m2 och fyra 309 horn ,de heter så, (lådorna var 309 liter)bestykkade med 15" basar. Och dessa drevs av H/K situation (tror de hette så) slutsteg. Vi spelade så att glasen ramlade ner från grannens köksskåp, så är det ljudtryck du är ute efter så är det rätt typ av högtalare.


Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000